InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Videocamera of camcorder kopen: Waar moet je op letten?

Videocamera of camcorder kopen: Waar moet je op letten?

Videocamera of camcorder kopen: Waar moet je op letten? Met een videocamera of camcorder kun je herinneringen vastleggen voor de toekomst. En een videocamera kan dat beter dan bijvoorbeeld een digitale fotocamera. Bewegend beeld en geluid voegen echt wel iets toe. De videocamera is dan ook blijvend populair en mag dikwijls mee op vakantie of naar speciale gebeurtenissen. Maar waar moet je op letten, wanneer je een videocamera koopt? Wat zijn de beste tips voor de aanschaf en wat kost zo'n camera nou eigenlijk?

Wat zijn de voordelen van een digitale videocamera?

Met een videocamera kun je bewegend beeld en geluid vastleggen, waardoor je belangrijke momenten of leuke gebeurtenissen voor de toekomst kunt bewaren. Een videocamera is tegenwoordig heel handzaam en klein en net zo gemakkelijk te bedienen als een digitale fotocamera. De beeld en geluidskwaliteit zijn de laatste jaren enorm vooruit gegaan en je kunt veel langere filmpjes opnemen dan vroeger mogelijk was. Met de ontwikkeling van digitale beeldkwaliteit heeft ook de videocamera een ontwikkeling doorgemaakt. Ook kun je tegenwoordig de video's die je maakt eenvoudig via een usb-kabel op de computer zetten, bewerken en delen met anderen.

Waar moet je op letten bij de aankoop van een videocamera?

Waarop leg je je videomateriaal vast?

Afhankelijk van welke videocamera je kiest kun je de film vastleggen op DVD, geheugenkaart, harde schijf of Mini DV. Het voordeel van vastlegging op DVD is dat je de film eenvoudig via de DVD speler op je eigen televisie kunt bekijken maar ook bijvoorbeeld op de computer. Bij DVD heb je wel wat minder mogelijkheden om achteraf het gefilmde materiaal te bewerken in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Mini DV, waarmee je ook nog eens hele hoge kwaliteit van beeld en geluid in huis haalt. Een geheugenkaart is natuurlijk ook gemakkelijk, want hij is klein en je kunt hem gemakkelijk in je computer stoppen. Het nadeel van een geheugenkaart is dat je er maar beperkt materiaal op kwijt kunt in tegenstelling tot een interne harde schijf, die groter is maar een vrijwel onbeperkte capaciteit biedt.

Kies je voor professionele of eenvoudige bediening?

Net als bij een gewone digitale camera kun je kiezen voor meer en minder geavanceerde apparaten met of zonder zoom functie, met automatische of handmatige instellingen en met verschillende typen lenzen. Wanneer je geen ervaren filmer bent is het aan te raden om te kiezen voor een eenvoudige videocamera, die ook automatische instellingen heeft. Je hebt dan de beste kans op een mooi eindresultaat? Ook een videocamera, die een extra bescherming biedt tegen onverwachte bewegingen is voor beginnende video makers een echte aanrader!

Hoeveel technische snufjes heb je echt nodig?

Veel videocamera's en camcorders zijn met hun tijd meegegaan en zijn in te zetten als MP3 speler of webcam of kunnen ook in breedbeeld of in HD opnemen. Standaard kun je je videocamera ook prima als digitale fotocamera gebruiken en wanneer je een videocamera koopt, kun je je digitale camera dus voortaan thuis laten als je op vakantie gaat. Maar voor de rest loont het dus de moeite om een goede afweging te maken tussen welke functies je echt gaat gebruiken en welke alleen maar theoretisch leuk klinken. Je betaalt namelijk wel voor al die extra opties, maak dan ook een goede afweging tussen de kosten van de videocamera en hoe geavanceerd die is.

Bewerken van videobeelden: Montage

Alle dragers behalve DVD bieden prima mogelijkheden om de opnames later te bewerken in de videocamera zelf of op de computer. Je kunt hierbij gebruik maken van speciale montage software, die je gratis of voor een relatief laag bedrag van Internet kunt downloaden. Zo kun je beelden bewerken en de scenes in een andere volgorde zetten en kun je net als een professionele filmmaker een film monteren. Ook kun je geluid of muziek toevoegen aan je film en die voorzien van ondertiteling, commentaar, een beginscherm en aftiteling.

Wat zijn de beste tips bij de aankoop van een videocamera?

Investeer in een goede lens, een beelddrager die past bij je behoeften en een accu die het lang kan volhouden. Kies voor een videocamera, die eenvoudig te bedienen is. Zorg ervoor dat het LCD scherm groot genoeg is, zodat je goed kunt zien wat je opneemt. Kies ook een videocamera, waarbij je het filmmateriaal gemakkelijk op je pc of televisie kunt zetten en waarvan de films later gemakkelijk te bewerken zijn. Download een goed montage programma, zodat je echte films kunt maken, je gaat hier enorm veel plezier van hebben.

Wat kost een goede digitale videocamera of camcorder?

Je koopt al een digitale videocamera vanaf ongeveer 70 EUR maar gemiddeld ligt de prijs op ongeveer 250 EUR. Een videorecorder of camcorder is niet of nauwelijks duurder dan een digitale fotocamera. Kies liefst niet voor de allergoedkoopste camcorder maar kies er één, waarvan de prijs-kwaliteit verhouding goed is. Investeer altijd in een goede lens en in gebruiksgemak. Een goede videocamera is een aanschaf, waar je heel blij mee kunt zijn wanneer je de juiste keuze maakt en goed nadenkt en vergelijkt voordat je een beslissing neemt.
Gerelateerde artikelen
Beste camera's en videocamera's in 2017De nieuwe beste digitale fotocamera's en videocamera's voor 2017 en van 2016. De beste camera's (compact camera's en spi…
Wat is een geschikte videocamera?Wat is een geschikte videocamera?Een videocamera aanschaffen is een investering. Ze worden steeds goedkoper, maar voor een goede camera moet je een redel…
Imaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesImaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesDe drone van het merk Imaginarium is een goedkope (onder de honderd euro) drone waar een HD camera in verwerkt is. Met d…
Iphone 4 voordelen en nadelenIphone 4 voordelen en nadelenHet scherm van de iPhone 4 heeft een hogere resolutie dan zijn voorgangers, ook heeft de iPhone 4 snellere hardware en m…
Timelapse videoTimelapse videoEen timelapse video is een specifiek soort video met een special effect. Een eenvoudige film wordt daardoor bijzonder. I…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures / Pixabay
  • Vergelijken van videocamera's: Algemene informatie over de digitale videocamera
  • Koopgids: Een camcorder kopen
  • Kieskeurig: Informatie over videocamera's

Reageer op het artikel "Videocamera of camcorder kopen: Waar moet je op letten?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 15-02-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!