InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Facebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhone

Facebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhone

Facebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhone Via Facebook Places wordt het mogelijk om je vrienden te laten weten waar je bent op één bepaald moment. Facebook kondigde de functie in augustus 2010 aan. Reeds verschillende landen konden genieten van deze functie en nu dus ook Nederland en Vlaanderen. Het principe werd eerder al gebruikt bij Foursquare, een social network dat in Europa vrij onbekend is.
In dit artikel:

Wat is Facebook Places?

Facebook Faces biedt gebruikers van een smart phone de mogelijkheid om hun vrienden te laten weten waar hij of zij zich op dat ogenblik bevindt. Daarvoor dient er wel een (gratis) applicatie geïnstalleerd te worden op de smart phone, het dataverkeer dat echter gegenereerd wordt wanneer de gegevens verzonden worden is echter niet altijd gratis. Zeker wanneer men zich in het buitenland bevindt kunnen deze kosten hoog oplopen, al hangt dat natuurlijk af van de mobiele provider en het abonnement dat men bezit. In sommige gevallen is het echter mogelijk om gratis om zich te verbinden met een gemeenschappelijk WiFi-netwerk bij bijvoorbeeld een handelaar.

Vrienden taggen in Facebook Places

Samen met de boodschap die op je profiel verschijnt waar je bent, kan er ook een foto gepost worden en een persoonlijke boodschap aan toegevoegd worden. Zo kan er bijvoorbeeld een foto gemaakt worden van iedereen die op die locatie is waarna al die vrienden getagd kunnen worden op Facebook. Via Facebook Places wordt het zo ook mogelijk om op te sporen of er zich eventueel geen vrienden bevinden op dezelfde vakantiebestemming.

Facebook Places, de kortingsbon van de 21e eeuw!

Places biedt ook een kortingsysteem aan zijn gebruikers. Hoe handelaars dit systeem willen hanteren is volledig aan hun. Ze kunnen bijvoorbeeld kortingen aanbieden aan klanten die laten weten dat ze in een bepaalde zaak zitten. Foursquare, de grote concurrent van Facebook biedt deze dienst ook al aan in Nederland om zo kortingen te vergaren bij horecazaken.

Concurrentie voor Facebook Places

Hoewel Facebook Places wel de grootste kans maakt om het populairst te worden, Facebook is zeker niet de enige die deze dienst aanbiedt en al helemaal niet de eerste. Foursquare kwam eerder al met een soortgelijke applicatie op de markt. Maar ook het Nederlandse Feest.je en Google bieden deze dienst aan.

Facebook Places downloaden

Facebook Places hoeft in principe niet gedownload te worden aangezien de meeste gebruikers wel de Facebook-app op hun toestel zullen hebben staan. Blackberry en iPhone kregen reeds hun eigen Facebook-app met nieuwe Places-plugin, zo niet moet deze geüpdatet worden. Windows Mobile-gebruikers lijkt het nog even wachten op een eigen app. Al kunnen deze gebruikers Facebook Places ook gewoon via de browser gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org
  • Facebook.com

Reageer op het artikel "Facebook Places, laat iedereen weten waar je bent via iPhone"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 20-03-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!