InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Dreambox, de digitale TV met onbeperkte mogelijkheden!

Dreambox, de digitale TV met onbeperkte mogelijkheden!

Dreambox, de digitale TV met onbeperkte mogelijkheden! Dreambox is een digitale TV-decoder die wat te bieden heeft voor iedereen. Met Dreambox is het mogelijk om verschillende toepassingen, skins en plugins te downloaden zodat uw decoder nooit als tevoren een persoonlijk bezit was. Extra betaalzenders zoals Canal Digitaal zijn ook geen probleem voor Dreambox. Alles lijkt mogelijk in de wereld van de digitale TV! In dit artikel:

Wat is een Dreambox?

Een Dreambox is een toestel dat dient om digitale radio en televisie thuis te ontvangen, het is geproduceerd door het Duitse Dream Multimedia. Het ontvangen van deze digitale radio- en televisiezenders kan op drie verschillende manieren:
  • Via satteliet (DVB-S)
  • Via de kabel (DVB-C)
  • Via de antenne (DVB-T)

Wat is het voordeel van een Dreambox?

Een voordeel dat de Dreambox heeft ten opzichte van voorgeprogrammeerde decoders is het feit dat het een open platform is. Gebruikers kunnen dus naar believen de gewenste software installeren op hun Dreambox. De volledige firmware kan aangepast worden of vervangen worden door een alternatief, waardoor de gebruiker zelf bepaald hoe zijn apparaat werkt. Standaard draait de Dreambox op het Linux besturingssysteem, wat open source is. Om de reden dat de gebruiker er zoveel mee kan doen wordt de Dreambox ook wel eens Hobbybox genoemd.

Een Dreambox.
Een Dreambox.

Welke hardware steekt er in de Dreambox?

De centrale verwerkingseenheid (CPU) van vrijwel alle Dreambox-toestellen bestaat uit een IBM PowerPC-processor. Deze IBM-processor wordt gecombineerd met onder andere circuits die MPEG2 decomprimeren. Standaard is ieder toestel voorzien van een eigen intern geheugen zodat de gebruiker naar believen software kan installeren. Bij de duurdere Dreambox-modellen kan het geheugen zelfs uitgebreidt worden met een extra harde schijf. Sommige toestellen beschikken over een Xilleon 22 processor van ATi. Deze maakt niet alleen gebruik van MPEG-2 circuits, maar ook van MPEG4 en een 3D-versneller. Toestellen met de Xilleon 22 processor bieden ook de mogelijkheid om naar de ene zender te kijken terwijl een andere zener opgenomen wordt.

Wat is de connectiviteit op een Dreambox?

Iedere Dreambox bezit over een groot aantal connectiemogelijkheden die verschillende doeleinden hebben:
  • Smartcard-lezer om smartcards toe te voegen voor extra kanalen.
  • eSATA-connector.
  • (Mini) USB-poort om het toestel op een computer aan te sluiten voor software.
  • Ethernet interface om het toestel op het internet aan te sluiten.
  • SCART-poort om het toestel op een televisietoestel aan te sluiten.
  • HDMI-poort om het toestel op een televisietoestel aan te sluiten.
  • Analoge modem om het toestel op het internet aan te sluiten.

Welke software staat op de Dreambox?

Behalve Linux als open source besturingssysteem is zorgt het programma Enigma voor de grafische userinterface. Enigma is een programma dat, net als de hele Dreambox, volledig aan te passen is door de gebruiker dankzij de verschillende skins en plugins. Zo is het mogelijk om verschillende computerspelletjes te installeren als plugin.

Welke zenders krijg ik bij Dreambox?

Dreambox levert de gebruiker alle reguliere zenders met extra nog enkele digitale kanalen. Wie liever meer gerichte kanalen heeft zoals Canal Digitaal of Prime dient hiervoor een andere smartcard te gebruiken. Deze smartcard kan aangekocht worden zodat de zenders ontsleuteld worden of een smartcard kan aangepast worden zonder dat een nieuwe aangekocht dient te worden.

Dreambox kopen? Hoeveel kost een Dreambox?

Dreambox vraagt aan zijn gebruikers geen abonnementsgeld ook niet voor de extra zenders, plugins of toepassingen. Het toestel op zich is echter wel vrij prijzig. Een SD-Dreambox is wel al te koop vanaf 179 EUR, een HD-apparaat kost echter al gauw meer dan 300 EUR.
Gerelateerde links
Wat is Wifi?, Wat is Western Union?, Alle kinderziektes op een rij, Wat is de kleinse mens? en Wat is PayPal?.
Gerelateerde artikelen
Satellietontvanger DreamboxSatellietontvanger DreamboxWat is het grote voordeel van de digitale satellietontvanger Dreambox? Wat is een satellietontvanger en wat doet hij? Wa…
Wat is High DefinationWat is High DefinationTegenwoordig hoort men dagelijks het woord ''HD'' wat is nou eigenlijk HD? HD is afkorting van High Definition, of te we…
High definitionHigh definitionIn dit artikel leg ik uit wat High Definition juist is en wat je juist nodig hebt om het in huis te halen.
Een LCD- of Plasma TV aansluitenDe goede oude beeldbuis met alleen een stroomkabel, een aansluiting voor antenne en een scartaansluiting, is al lang ach…
Mediaspeler Western Digital WD Elements Play 1TBMediaspeler Western Digital WD Elements Play 1TBWestern Digital WD Elements Play is een mediaspeler die gebruikt kan worden voor het afspelen van muziek en video's en h…
Bronnen en referenties
  • Dream-multimedia-tv.de

Reageer op het artikel "Dreambox, de digitale TV met onbeperkte mogelijkheden!"

Reactie

Amar, 09-12-2013 23:26 #1
Ik heb pas geleden een dreambox 800 se hd aangeschaft allemaal mooie verhaal van de leverancier. ik woon in een omgeving van het bos waar ik geen signalen kan ontvangen met mijn schotel. mijn vraag : is er een manier om de dreambox toch aan te praten te krijgen zonder die lelijke grote schotel met meters aan kabels boven mijn raam te zien hangen?
ik hoor het graag van jullie

Infoteur: Harrys
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 1
Schrijf mee!