InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Wat kost een notebook?

Wat kost een notebook?

Wat kost een notebook? De laptop als draagbare computer is niet meer weg te denken. Wereldwijd worden er meer laptops dan pc’s verkocht. Daarnaast heb je ook de zogenaamde netbooks en notebooks. Wat kost een notebook? Welke soorten laptops en notebooks zijn er? Waar moet je op letten als je een laptop koopt? De prijzen van een laptop lopen behoorlijk uiteen: van €300 tot enkele duizenden euro’s.

Wat kost een laptop?

Laptops zijn er in verschillende soorten en maten. De prijzen lopen enorm uiteen: van enkele honderden euro’s tot een paar duizend euro. Simpele, kleine netbooks zijn te koop vanaf ongeveer 300 euro. Nieuwe of meer geavanceerde techniek betekent dat je een hogere prijs moet betalen. En als je games wilt spelen op je laptop, zul je een videokaart aan moeten schaffen. Deze individuele wensen verklaren het grote prijsverschil tussen laptops.

Wat kost een laptop aan stroom?

Ook niet geheel onbelangrijk is om te weten wat je laptop verbruikt aan stroom en hoe zich dat vertaalt in de kosten. Over het algemeen verbruiken laptops minder stroom dan pc’s. Er worden efficiëntere technieken toegepast, omdat batterijduur van belang is.

Soorten laptops

De belangrijkste soorten zijn: netbook, budget netbook een desktop vervangende laptop en de laptop voor zakelijk gebruik.

Netbook: mini-laptop

Een netbook is een mini-laptop: klein, compact, handig om mee te nemen, licht en relatief goedkoop. Ze zijn dan ook zeer populair, wat te danken is aan de lage prijs. De meeste netbooks kosten circa €300. Het nadeel van een netbook is echter dat ze vaak niet krachtig genoeg zijn om zware programma’s te draaien. Bovendien worden het kleine beeldscherm en het toetsenbord soms als een probleem ervaren. Een netbook is geen volwaardige vervanging van je pc, maar kan goed gebruikt worden als aanvulling.

Notebook

Een Notebook is een platte, lichte laptop. Het beeldscherm en het toetsenbord hebben een normaal formaat. De prijzen verschillen: je hebt notebooks vanaf €400, maar ook van een paar duizend euro.

Mainstream Laptop

Een mainstream laptop biedt vele mogelijkheden: tekstverwerken, internet, foto’s bewerken, film afspelen, muziek branden… Daarnaast zijn er ook laptops die een pc overbodig maken. Ze zijn niet prettig mee te nemen, vanwege het formaat en gewicht. Als je een laptop wilt die de pc vervangt, moet je rekenen op kosten tussen de €500 en €1.000.

Laptops voor zakelijk gebruik

Voor een laptop voor zakelijk gebruik moet je dieper in de buidel tasten. De prijzen zijn vanaf €1.000. Let er wel op dat de laptop een lange accuduur heeft. Notebooks en laptops die voor zakelijk gebruik dienen, bieden minder mogeljikheden voor multimedia.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een notebook?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 22-06-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!