InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Blue ray disc uitgelegd

Blue ray disc uitgelegd

Blue ray disc uitgelegd De blue-ray disc is één van de twee nieuwe media die hun intrede gedaan hebben sinds de komst van de dvd. De ander is HD-DVD. De naam blue-ray (blauwe straal) geeft al aan dat deze schijf niet gelezen en geschreven wordt door de gebruikelijke rode laser, maar een blauwe. De disc's hebben het standaard cd/dvd formaat.

De blu(e)-Ray Disc

In 1995 ontwierpen Sony en Philips de vervanger voor de DV-Camcorder. Als uitgangspunt namen ze dat de gebruiker zelf de schijfjes kon beschrijven. Het was niet de bedoeling dat deze blu-ray gebruikt zal gaan worden voor de massa distributie van films. Na een aantal jaren werd echter duidelijk dat camera's voor het merendeel met solid-state (sd kaarten e.d.) worden uitgerust en dat dit doel niet geschikt zou zijn voor de 'blu-ray disc'. De ontwikkelaars hebben toen de koers toch aan moeten passen naar de film industrie.

Er was maar weinig interesse vanuit de industrie. Dvd functioneert nog prima toch? Ook heeft één Japanse fabrikant Nichia het basisoctrooi op de blauwe laser. De productie van een blauwe laser is in die tijd bijzonder duur. Mede hierdoor heeft de ontwikkeling van blue-ray bijna 10 jaar geduurd.

De schijfjes (media)

Een schijf heeft de capaciteit van ongeveer 25 GB of twee uren van HDTV-audio + -video tussen 36 en 72 Mbps. Het is tevens mogelijk om meerdere lagen boven op elkaar te zetten welke elk 25 GB hebben, hierdoor is het mogelijk om meer dan 50 GB op één schijf op te slaan, dus een kleine 7x meer dan op een DVD kan. Bovenop de coating van de Blu-ray Disc zit een harde, krasvaste beschermlaag van enkele micrometers.

Verbeteringen en veranderingen

De Blu-ray Disc heeft betere kwaliteit beeld (1080p HD-kwaliteit) en geluid (Dolby 7.1, TruHD). Om hier echter optimaal van te kunnen genieten zal je dus een tv met 1080p HD ondersteuning moeten hebben, dat zijn de nieuwe LCD en Plasma schermen, en een goede surround audio installatie.
Daarnaast biedt het natuurlijk veel opslagruimte voor data.
Let wel, alles wat nieuw is is duur!

Apparaten met blu ray:
  • Blu-ray speler en brander (stand-alone) zoals een losse dvd speler bij de tv
  • Blu-ray spelers / brander voor in de computer.
  • De playstation 3 heeft een Blu-ray lezer.

De losse beschrijfbare schijfjes voor Blu-ray kosten tussen de 20 en 30 euro, maar naarmate de populariteit stijgt zullen de schijfjes wat goedkoper worden.

Varianten en de toekomst:

Naast Blu-ray is er HD-Dvd. Een gelijkwaardige tegenhanger. Alleen de industrie bepaald welk type uiteindelijk ingevoerd wordt. Zoals het nu gaat, lijkt het erop dat blu-ray de wedstrijd gaat winnen. Warner Bros en New Line Cinema hebben ook al toegezegd te kiezen voor blu-ray en niet voor HD-Dvd. Dit is voor het HD-Dvd kamp een gevoelige klap. De slag is nog niet helemaal gestreden, maar de conclusie is duidelijk.

Verder is de Holografic Versatile Disc, de hvd in ontwikkeling. Holografische media gebruiken niet alleen de oppervlakte van de schijf maar ook de diepte waardoor er veel meer opgeslagen kan worden. Op de eerste generatie hvd's past volgens fabrikant InPhase 300 gb. Ze gaan ongeveer 150 dollar per stuk kosten. En de tweede generatie (800 gb) en derde (1,6 terabyte) zijn al in de planning. De spelers voor HVD's kosten nog een vermogen, maar Hitachi Maxell schijnt volgend jaar een drive voor het grote publiek op de markt te willen brengen.

Update:

Elektronicafabrikant Toshiba geeft het op: het bedrijf trekt volgens vakblad The Hollywood Reporter 'binnen enkele weken' de stekker uit HD-DVD. (gedateerd 15 febr 2008)
Hieruit blijkt dat blu-ray nu geen grote concurrent meer heeft. Blu-ray zal dé nieuwe standaard voor 'High-Defenition' video worden.
© 2007 - 2014 Rvermaat, gepubliceerd in Multimedia (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Playstation 3: revolutionair?De Playstation 3: revolutionair?De PlayStation 3 is de nieuwste gameconsole van 2007. Er werd veel verwacht van deze console. Next gen (=nieuwe generat…
Mercedes Diesels: C250 CDI Blue EfficiencyMercedes Diesels: C250 CDI Blue EfficiencyMercedes Benz heeft een complete generatie dieselmotoren klaar. De C 250 CDI Blue Efficiency van Mercedes heeft nieuwe d…
Blue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbrekenBlue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbrekenPink Ribbon is de organisatie die zich in zet om aandacht te krijgen voor borstkanker, maar weet jij ook waar Blue Ribbo…
KLM Spaarprogramma's: Flying Blue & BlueBizKLM Spaarprogramma's: Flying Blue & BlueBizIedere luchtvaartmaatschappij heeft tegenwoordig wel een soort spaarprogramma of voordeel programma waar aan kan worden…
Goedkoop vliegen naar Marokko met Atlas BlueGoedkoop vliegen naar Marokko met Atlas BlueJe kunt heel goedkoop vliegen naar Marokko, zo lang je maar goed zoekt. Wie goedkoop wil vliegen naar Marokko doet er go…
Bronnen en referenties
  • http://www.blu-ray.com/info/ http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc

Reageer op het artikel "Blue ray disc uitgelegd"

Reacties

Nicky Leusink, 28-10-2011 22:09 #17
Hoe zit dat precies met t geluidsformaat? kan ik een br schijf met dolby true hd geluid gewoon op tv horen, of heb ik daar home cinema set voor nodig? Reactie infoteur, 01-11-2011
Dat zal erg afhangen van de kwaliteit van de speakers in de tv.

Waarschijnlijk is er geen duidelijk verschil te horen tussen audio formaten die al veel detail weergeven. De surround set is dan echt noodzakelijk. / of natuurlijk een ander geluidsset waarbij de speakers duidelijk meer aankunnen dan de standaard audio formaten.

Froggie, 24-07-2011 09:28 #16
Hallo

Kan ik met een blue ray speler ook gewone dvd's afspelen.
Zit namelijk met het idee om een blue ray home cinema set aan te schaffen.
Daar ik nog plenty dvd's heb die ik nog niet wil weggooien, vandaarf deze vraag.

Fred vd Berg, 07-01-2011 15:29 #15
Mijn vraag heeft maar zijdelings te maken met blue-ray
Welke framerate wordt ondersteund. Ik zie 29 bps bij de meeste digitale fototoestellen, en 24 bps of 29 bij HD films.
Maar is 25 bps zoals in Europa dan niet meer gangbaar.?

P. van Leeuwen, 26-12-2010 12:58 #14
Mijn vraag is simpel en eenvoudig.
Ik overweeg de aanschaf van een Blue-rayspeler maar ik heb nog niet echt voldoende inzicht in de verschillende eigenschappen.

We kennen allemaal nu onderhand het oude verhaaltje dat toen de dvd-spelers uitkwamen de goedkopere dvd-spelers alles afspeelden, Originele en gebrande DVD's en CD's, DVD+R DVD-R.
Ik heb inderdaad toen ook zo'n goedkoper exemplaar gekocht (Cyberhome) en het was gelijk goed, ik kon er inderdaad alles indoen (nog steeds) zonder problemen terwijl ik veel klachten hoorde over de 'kieskeurige' duurdere versies.

Het is Simpel: Ik zoek ook zo'n Blue-rayspeler waar ik behalve Blue-ray ook oude Dvd's en Cd's in kan doen en die dan ook niet moeilijk doet.

Iemand tips?

Aarthi, 28-10-2010 08:58 #13
Als ik een blue-ray disc wil afspelen start de film maar heb ik zwart wit beeld.

Ik heb geprobeerd om te kijken even of de scart ingang van de televisie ondersteund, het lukt me nog steeds niet.
Wat kan het probleem zijn? Reactie infoteur, 31-10-2010
Verstandig is het om te kijken of het via een hdmi aansluiting lukt. Scart… is een beetje ouder type ingang uit de tijd van vhs.

Peter, 17-08-2010 12:18 #12
Mijn vraag is of de kwaliteit van de dvd film op de lcd full hd tv met een blue ray speler met hdmi aansluiting beter is dan een gewone dvd speler? Reactie infoteur, 24-08-2010
Het verschil tussen dvd en blu-ray full hd is flink groot. Natuurlijk geeft een dvd ook mooi beeld, maar loop eens bij een mediamarkt langs om het verschil te zien.

Sander, 13-08-2010 13:52 #11
Wij hebben nog een gewone breedbeeld TV.
Binnenkort wil ik een andere DVD speler kopen. Ik heb al begrepen dat je met een blue ray speler gewone dvd's afspelen.
Dus die investering kan ik alvast doen.
Maar kan ik ook alvast blue ray dvd's kopen en die gewoon (uiteraard lagere beeldkwaliteit)op de eigen tv kijken? Reactie infoteur, 24-08-2010
Ja hoor, geen enkel probleem. Je zult allleen niet volledig kunnen genieten van het mooiere hd beeld totdat de tv is vervangen.

Edward, 23-06-2010 11:57 #10
Ik ben een ver gevorderde video filmer en editor en bven in het bezit van een HD camcorder. Mijn toekomst wil ik vervolgen door HD te filmen en te monteren. Ik wil graag op de hoogte gehouden worden op de ontwikkelingen van Blu-ray branders. Ook afspelen op de PC c.q. spelers. Misschien wanneer het nog bestaat ook HD-DVD.

Rob, 18-04-2010 18:02 #9
Heeft blue ray dezelfde stomme regio indeling als DVD. maw kunnen mijn australische dvd's eindelijk een keer afgespeeld worden op mijn tv en niet alleen op mijn PC. Reactie infoteur, 19-04-2010
Yes, dezelfde regio's.

Stefano, 08-04-2010 14:18 #8
Ik heb een blue ray speler, maar nog wel een oude beeldbuis (die wel binnenkort vervangen gaat worden) maar nu is de vraag kan ik de blue ray speler op deze oude tv aansluiten? Er zitten geen scart ingangen in de tv, of moet ik dit via de decoder van ziggo doen, waar overigens ook geen andere aansluiting zit dan scart. Is er een oplossing? Misschien een scart kabel met aan de ene kant een scart en aan de andere kant een ander soort aansluiting? Reactie infoteur, 10-04-2010
Van welk jaar is de tv? Eigenlijk hebben alle tv's 1 of meer scart ingangen (behalve kleine beeldformaten / draagbare tv's)
Je zou kunnen kijken naar composiet ingangen / coac - wit/rood/geel of je daar wat mee kan doen.

Welk andere ingangen zijn er op de tv? Zijn er wel ingangen? Hoe is de digitale ontvanger aangesloten?

Misschien kan je de digitale ontvanger op de blu-ray speler aansluiten en dan naar de tv?

Floor, 29-12-2009 11:16 #7
Ik heb een HD-ready TV van Sony (dus geen real-HD).
Is de Blue ray speler voor dit type TV's ook heschikt? Reactie infoteur, 29-12-2009
Ja hoor, geen enkel probleem. Een blu-ray speler is net als elke andere speler voor beelddragers geschikt voor elke tv. Dit is ongeacht de resolutie van de tv.

Alleen bij de 'oude' beeldbuis tv's (met zo'n grote toeter erachter) kan het zijn dat er minder of geen aansluitmogelijkheden zijn.

H. L. Albers, 11-12-2008 09:51 #6
Ik ben toe aan een nieuwe DVD-speler. Is het verstandig om nu al een Blue-Ray-speler aan te schaffen, of zijn er nog kinderziektes? Zit er misschien op korte termijn een prijsdaling aan te komen? Kunnen in Blue-Ray-spelers ook de gewone DVD's en misschien ook wel andere schijven worden afgespeeld? Welke Blue-Ray-speler komt op dit moment het beste uit de bus? Reactie infoteur, 11-12-2008
Wekelijks komen er nieuwe blu-ray spelers op de markt.
Prijsdaling zal in de toekomst wel komen, maar eerst moet blu-ray meer inburgeren.

De blu-ray spelers kunnen gewoon dvd's afspelen.
Of het voor u zinvol is om blu-ray aan te schaffen hangt ook af van de resolutie van uw tv. Heeft u nog een beeldbuis tv dan is het verschil niet zichtbaar in vergelijking met dvd.
Alleen zinvol met een goede lcd tv.

Beste keus? Er zijn verschillende reviews te vinden op internet. Even googlen.

Succes!

F. H. Huijsing, 03-10-2008 15:28 #5
Ik heb een DVD speler met HD kwaliteit (HDMI aansluiting) en uiteraard een HD ready LCD TV. Kan ik op die DVD speler nu ook Blue ray schijfjes afspelen? En zo ja, geeft dat dan dezelfde HD kwaliteit als een HD DVD? Reactie infoteur, 03-10-2008
Helaas, dat kan niet.

Let op: De naam HD (high Definition) verkoopt. Dus ze verkopen dvd-spelers met een verbeterde weergave kwaliteit als HD speler. Technisch gezien klopt dit dan. Maar dit is geen Blu-ray speler.

Een blu-ray speler gebruikt een andere techniek dan de 'oude' dvd en cd spelers.

Rowan, 07-07-2008 18:49 #4
Als ik een blue-ray disc wil afspelen start de film maar heb ik zwart wit beeld ik heb al naar de aansluiting van de ps3 gekeken maar dat zat goed dus wat kan het probleem zijn? Reactie infoteur, 29-09-2008
Waarschijnlijk staat de tv niet op s-video, maar gewoon op video. Kijk even of de scart ingang van de tv dit ondersteund.

Jan Schreuder, 05-04-2008 14:01 #3
Als je nu moet kiezen tussen een TV met ingebouwde CD-speler/opnemer moet je dan Blue Ray of Full HD nemen? Welke merken?
mvrgr Jan. Reactie infoteur, 08-04-2008
Blu-Ray is een type media speler. Full HD zegt alleen iets over de resolutie van de tv. Dit wil zeggen dat de tv in staat is om videobeelden met een High Definition (HD) hoge kwaliteit af te spelen.
Blu-ray is een High Definition speler. Om de beste beeldkwaliteit te krijgen is een combinatie van beide nodig. Blu-Ray afspelen op een 'ouderwetse' tv is net zoiets als dvd kijken op een zwart-wit tv.

Hopelijk is het verschil duidelijk.

Caroby, 21-03-2008 21:09 #2
Vind het zeer vervelend dat de consument nu weer andere apparatuur moet aanschaffen om strakst films te bekijken terwijl er weer heel veel dvd's zijn gekocht die weer opnieuw moeten worden aangeschaft op blue-ray disks. Dus extra kosten. Ik weet dat dit leuk is voor de fabrikant maar ik geef er geen rooie cent meer aan uit.

Hans, 30-12-2007 13:56 #1
Goed en leuk.:-)

Infoteur: Rvermaat
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 17
Schrijf mee!