InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Mp4 spelers: wat zijn het precies?

Mp4 spelers: wat zijn het precies?

Mp4 spelers: wat zijn het precies? Een nog niet zo heel lange tijd geleden werd de mp3 speler bekend. De IPod is daar een erg goed voorbeeld van. Iedereen kent hem, en veel mensen hebben hem. Nu is er weer zoiets: de mp4 speler. Maar wat is dit nou precies?

Even over de mp3 speler

De o zo bekende mp3 speler speelt muziek af. Het is vaak een klein apparaatje waar je door middel van een USB verbinding in contact met je computer staat. Vervolgens kan je met een simpele handeling muziek van je computer overzetten naar de mp3 speler. Handig om mee te nemen op de fiets, om zo onderweg muziek te luisteren.

Wat is nou een mp4 speler?

Een mp4 speler kan gezien worden als een opvolger van de mp3 speler. Het is ook een niet al te groot apparaat, waar je ook muziek op kan zetten. Het enige nieuwe is dat er ook video op afgespeeld kan worden.

Video
Video op zo’n klein apparaat? Ja! Door een schermpje op het apparaat wordt de geselecteerde video zichtbaar gemaakt.
Deze filmpjes worden, net als bij een mp3 speler, via een USB verbinding met je computer op de mp4 speler gezet. Deze bestanden horen mp4 formaat te zijn (vandaar de naam mp4 speler). Deze bestanden zijn kleiner dan andere film bestanden, waardoor er meer ruimte over blijft.

Geluid bij je film
Het geluid wat op de film staat, wordt vaak door middel van oordopjes of hoofdtelefoon te horen gebracht. Dit zorgt ook weer, net als het kleine scherm, voor privacy, en kan je je volledig afsluiten en naar de film kijken. Je kan in plaats van oordopjes of hoofdtelefoon ook boxen gebruiken, om het geluid openbaar te maken.

MP4 spelers
Een bekende mp4 speler is de IPod video. Dit is van Apple, en speelt dus ook video’s af. Voor de rest zijn er veel mp4 spelers, die allemaal de zelfde functie hebben: video’s afspelen.

Opslagruimte
De opslagruimte op een mp4 speler is vaak erg groot. Ze zijn er van 80GB, maar aan 1GB heb je eigenlijk al genoeg voor veel video clips, en minstens 1 speelfilm. Voor muziek is dit sowieso erg veel opslagruimte, dus daar heb je zeker genoeg voor

Voor- en nadelen

Voordelen
  • Makkelijk video’s kijken
  • Overal mee naartoe te nemen
  • Ook muziek mee te luisteren
  • Vaak veel opslagcapaciteit

Nadelen
  • Lastig om stabiel te houden tijdens het kijken van een video
  • Duur
  • Klein scherm
© 2007 - 2014 Grotefrits, gepubliceerd in Multimedia (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar moet u opletten als u een MP3 speler koopt?Waar moet u opletten als u een MP3 speler koopt?Een MP3 speler kan uw oren beschadigen. Al met 100 decibel kan de speler blijvende schade aanbrengen, als u het 30 minut…
MP3-spelers: wat zijn het precies?MP3-spelers: wat zijn het precies?Iedereen heeft er wel eens een gezien, gehoord, aangeraakt of zelf gekocht: de MP3-speler. De grote rage van 2007 is sne…
Een goede mp3 speler kopen!Een goede mp3 speler kopen!Mp3 spelers worden tegenwoordig alsmaar populairder. Je hebt ze in alle vormen en maten. Vaak stik je als koper in het g…
Haal meer uit uw mp3-speler met RockBox!Haal meer uit uw mp3-speler met RockBox!U heeft een mp3-speler thuis liggen. Het officiële besturingssysteem ervan bied eigenlijk net te weinig functies. U zou…
Boonanza - spel voor bonenboerenBoonanza - spel voor bonenboerenEen van de gezelligste kaartspellen van de afgelopen jaren: Boonanza! Alle spelers worden bonenboeren en proberen zoveel…

Reageer op het artikel "Mp4 spelers: wat zijn het precies?"

Reacties

L. van Heel, 13-02-2013 10:37 #17
Heb een difrnce mp4 speler en voor het eerst muziek van you tube gedownload. zit nu op mijn mp4 speler maar onder music staat. Schijf leeg. Kan onder browser/music wel mijn downloads zien, maar als ik deze muziek open staat er formaat fout. Hoe kan ik dit verplaatsen naar music en het afspelen?

Bighelaar, 13-01-2012 16:17 #16
Ik heb een mp4 speler gekocht en deze vol muziek gezet. ik zag een tijdje geleden iemand die had een mp4 speler met zijn autoraio gekoppeld, hier had hij weer iets voor gekocht dat werkte op een frequentie van de autoradio. Wat voor apparaatje is dit en waar kan ik t krijgen?

Peter, 27-08-2011 14:31 #15
Ik zie op internet ook mp5's staan, zijn deze net zoals een mp4 met video en muziek? Wat hebben ze extra nog. Bijvoorbeeld op www.mp4speler.nl, kunnen jullie mij adviseren?

Frans, 27-02-2011 07:56 #14
Kan ik op een mp4 speler luisterboeken downloaden? Kan ik op het schermpje dan ook de informatie zien vwb titel en hoofdtukken. Op een mp3 speler is geen schermpje en zoek ik lange tijd naar het juiste boek en hoofdstuk.

Carola, 27-10-2009 07:36 #13
Ik heb een MP4 speler, maar de spelletjes doen het niet. Als ik spelletjes kies krijg ik Tetrus en kan verder niets meer. Reageert nergens op. De rest werkt goed. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe krijg ik die spelletjes aan de gang?

Jasmijn, 23-10-2009 17:38 #12
Ik kon eerst met oortjes luisteren en als ik ze er uit haalde ook gewoon hardop. Maar nu kan alleen hardop nog als ik de oortjes erin doe dan komt er geen muziek en het ligt niet aan de oortjes want ik heb er heel veel uitgeprobeerd.Wat is er aan de hand met mijn MP4?

Francisca, 11-10-2009 10:45 #11
Eerst kon mijn mp4 speler geluid voortbrengen zonder koptelefoon of boxen, nu kan dat opeens niet meer. Iemand een idee hoe dat kan? Het enige wat ik net daarvoor heb gedaan is muziek kopieeren van MP4 naar computer.

Ik, 20-06-2009 10:14 #10
De helft klopt er niet van… Ik heb de ipod touch en het scherm ervan is helemaal niet klein, je kunt makkelijk video's kijken, en jah duur… je moet er iets voor over hebben…

F. B. Jansenf, 21-04-2009 06:28 #9
Kan je een video-bestand van de mp4-speler weer terugzetten op de computer en zo ja, is dat dan nog een acceptabel geheel op de pc?

Ikdus, 09-03-2009 17:24 #8
Ik heb een iPod touch, en deze heeft zeker geen klein scherm. (3,5 inch) Je kunt er prima films op kijken. En 1 gigabyte is echt niet genoeg.

Wim Claeskens, 17-12-2008 09:45 #7
Ik heb nog geen MP3/4 speler. Maar ik zou het wel graag hebben. Wat is dan het beste om mee te starten? In deze tijden van snelle vooruitgang zal het waarschijnlijk binnenkort allemaal MP4 worden zeker.

Michele, 15-12-2008 14:54 #6
Kan je een mp4-speler ook aansluiten op de autoradio om muziek af te spelen?

Carmen, 03-08-2008 19:06 #5
Mijn dochter heeft een luister CD gehaald van de bieb en deze wilde we op haar mp3-speler zetten en dit lukte niet. Kan zo'n CD wel op een mp4-speler gekopieerd worden? Reactie infoteur, 21-08-2008
Dit ligt eraan wat voor een soort bestanden de MP3- of MP4 speler ondersteunt. De kans dat de apparaten de bestanden ondersteunen die je van je CD afhaalt, is erg klein. Wat je kan doen: de bestanden van de cd (niet ondersteund formaat) converteren naar MP3-formaat. Dit kan met verschillende software.

Kort antwoord op de vraag: De kans dat de luister CD het wel op een MP4 speler doet is erg klein. Zet de bestanden om naar MP3 formaat en zet ze op de MP3 speler.

Veel succes

Wim, 16-07-2008 19:48 #4
Hallo, ik heb een vraagje:
ik heb onlangs een mp3/mp4 speler gekocht en na één dag al is mijn scherm plotseling veel lichter geworden zo licht dat je amper kunt zien wat er op mijn scherm staat. Ik had het bestand WMP.xml eraf gegooid zou het kunnen dat het daardoor ineens zo licht is? Ik heb er nu wel al terug WMP.xml opgezet maar misschien is dat niet hetzelfde en is hetdaarom nog steeds zo licht? Of is het gewoon beschadigd? Als je me zou kunnen helpen Reactie infoteur, 17-07-2008
Sorry, hier heb ik geen antwoord op. Ik weet namelijk niet wat het nut is van het verwijderde bestandje.
Het beste kan je terug gaan naar de winkel waarbij je deze gekocht hebt, of even de klantenservice bellen. Of bel het bedrijf van het merk van de mp4 speler op. Deze mensen zouden er wel verstand van moeten hebben.

Succes

Ronnie, 07-12-2007 15:41 #3
Zeer handig, goede uitleg.

Gail Broekhof, 13-11-2007 14:33 #2
Heel nuttig, nu weet ik wat een MP4 speler is. Bedankt!

Larissa, 04-10-2007 08:00 #1
Hoe werkt de mp4 nou van binnen?

Infoteur: Grotefrits
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 17
Schrijf mee!