InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Apple Flagship Store in Amsterdam

Apple Flagship Store in Amsterdam

Sinds 03 maart 2012 heeft Amsterdam een Flagship store van Apple. De winkel is gevestigd in het Hirschgebouw aan het Leisdseplein te Amsterdam. Wat is een Flagship store en hoe ziet het eigen verkoopkanaal van Apple er verder uit?

Apple Retail Store en Flagship Store

Apple Inc. heeft een eigen keten van winkels waar men computers en aanverwante consumenten elektronica aanbiedt: de Apple Retail Store. Vanzelfsprekend worden hier de Apple Macintosh computersystemen verkocht, maar ook alle eigen en compatible software, producten als Apple TV, de iPod familie, de iPad en natuurlijk de iPhone. Naast de eigen producten is een selecte hoeveelheid compatibel producten van derde partijen verkrijgbaar.

Naast verkoop is uitbrengen van advies en het wegwijs (en daarmee enthousiast) maken van klanten een onderliggend doel. De winkels zijn veelal voorzien van een Theater voor presentaties en workshops. Training in het werken met Apple producten kan men geven in daarvoor ingerichte Studioís en in alle winkels is een Genius Bar aanwezig. Hier kan men terecht voor technische ondersteuning en eventuele reparaties. Vanaf de Genius Bar worden ook publiekelijke workshops gegeven. Met de opzet van de Apple Retail Store is een nieuw concept van winkelen geïntroduceerd. Er heerst geen sfeer van agressieve verkoop. Men komt in de winkel om te ervaren. De verkoop komt dan vanzelf.

Begin 2012 heeft Apple 361 winkels over de gehele wereld. De grootste te wereld staat in Londen (Covent Garden), de grootste van de Verenigde Staten in Boston. De eerste Apple Retail Store in Europa kwam pas in 2004 (Londen, Regent Street). Veel Apple Retail Stores zijn in winkelcentra of winkelstraten gevestigd. Een klein aantal van de winkels worden als stand-alone winkel neergezet: de zogeheten Flagship Stores. Dit is het paradepaardje onder de Apple Retail Stores. Wereldwijd zijn er, na de opening van de Flagship Store in Amsterdam, 21 van deze winkels.

De winkels van Apple hebben allen de zelfde look-and-feel. Men doet wel altijd hun uiterste best om de winkel zoveel mogelijk bij de omgeving te laten passen. Men maakt veel gebruik van hout, steen (grote grijzen tegels) en glas, zoals glazen vloeren, trappenhuizen etc. om zo de klant op subtiele wijze uit te nodigen de hele winkel te bezoeken. Het gebruik van glas is overigens een voortvloeisel uit de gedachtegangen van Steve Jobs zelf, die bekend stond om zijn bemoeienis tot in details als het gaat om zijn kindje: Apple.

In de Apple Retail Store gaat het om het ervaren. Je moet de producten kunnen voelen, je moet erop kunnen tikken, drukken, klikken. Je moet het kunnen zien. De winkels zijn daarom voorzien van alle producten die uitgestald staan op de houten tafels. Veel winkels hebben niet eens een vaste kassa, maar maken gebruik van portable afrekensystemen. Met name de grotere (Flagship) stores hebben wel vaste kassaís. Wist je dat de portable systemen lange tijd draaiden op een Microsoft Windows platform? Deze zijn allemaal vervangen voor de eigen iPod Touch. Ook de informatie over de producten wordt niet weergegeven op papieren informatiebordjes, maar op iPad2 systemen.

Waarom fysieke winkels in het digitale tijdperk?

Heel lang is Apple een vreemde eend in de bijt geweest binnen het computerwereldje. Met name in de grafische branche werkte men met de Apple Macintosh systemen vanwege hun kracht en snelheid. Het grote publiek was al langer gevangen door de commerciële klauwen van Microsoft. Met name de betaalbaarheid en goede marketing (o.a. cross-selling: een PC werd standaard verkocht met Microsoft operating systeem) hebben daarin een rol gespeeld.

Steve Jobs kwam in 1997 weer terug aan het roer te staan van Apple. Niet lang hierna kwam het bedrijf met nieuwe, innoverende systemen als de iMac (die gekleurde bolletjes) en de Powerbook G3, en later alle G3 systemen. Men was qua verkopen voor een groot deel afhankelijk van andere, derde partijen. De vraag die Jobs zich stelde was, of deze wederverkopers wel zijn producten met de juiste instelling verkocht: maakte de verkoper zich wel hard voor de Apple producten, of verkocht hij ze alleen als de klant er naar vroeg? Koos de verkoper wellicht er niet eerder voor de klant een PC met Microsoft Windows te verkopen, omdat dit makkelijker ging?

Steven Jobs zou Steve Jobs niet zijn als hij er eigenzinnig voor koos om de touwtjes in eigen hand te nemen. In mei 2001 opent hij de eerste twee Apple Retail Stores in Tysons Corner, Virginia en Glendale, Californië in de Verenigde Staten. Door het openen van eigen winkels wist hij zeker dat de verkopers Apple-minded zijn. Dat de bezoekende klant een 100% geïnteresseerde klant in Apple producten is, en niet verleid kan worden om toch voor een ander systeem te kiezen. En de jaren erna is het aantal winkels explosief gegroeid.

Ook Jobs zag wel in dat de verkoop van Apple producten niet alleen via de eigen winkels kan gaan. Derde partijen hebben een veel fijnmaziger netwerk beschikbaar en bereiken daarmee een veel grotere doelgroep. Dus wederverkoop bleef bestaan. Maar het netwerk aan wederverkopers is drastisch op de schop gegaan. Niet iedereen kan en mag zomaar Apple producten verkopen. En als je ze verkoopt, dan zul je training moeten ondergaan zodat je de klant optimaal kunt helpen: welke product past het beste bij de behoefte van de klant en waarom?

Flagship Store Amsterdam

Op zaterdag 03 maart 2012 is dan ook de Flagship Store Amsterdam geopend. De winkel is gevestigd in het Hirschgebouw aan het Leidseplein. Men opende de deuren om 10.00 uur, maar lang voor tijd stond er al een lange rij mensen te wachten. De opening ging gepaard met het uitdelen van ondermeer T-shirts aan de eerste 4.500 bezoekers. Deze shirts worden enkele dagen later voor veel geld te koop aan geboden op internet, als leuke noot terzijde.

De winkel heeft ruim 300 medewerkers. Ook deze winkel is voorzien van de bekende look-and-feel. Veel hout en glas. De kleur wit overheerst. Bij binnenkomst zie je direct de imponerende glazen wenteltrap. Op de vloer liggen de bekende grijze tegels, en de houten tafels staan keurig geordend in de ruimte. Op de begane grond staan ruim 30 tafels met alle producten. Om een grote hoeveelheid klanten te kunnen bedienen, en de mensen niet te hoeven laten wachten is er voldoende materiaal uitgestald.

Op de eerste verdieping bevindt zich de Genius Bar, waar 34 medewerkers klaar staan om te helpen bij technische vragen. De Bar is 20 meter lang en de langste van alle winkels ter wereld. Men werkt op afspraak aan de Genius Bar. De afspraak maak je simpel via een app of via één van de Macís in de winkel. Wil je meer persoonlijk advies, dan kun je zogeheten one-on-one advies krijgen. Men staat je graag te woord, eveneens op de eerste etage.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De eerste Apple Store in NederlandDe eerste Apple Store in NederlandIn 2004 kwam de eerste Apple Store naar Europa In Londen, maar nu komt de Apple Store ook naar Nederland! De Apple Store…
Apple TV, een kant en klare oplossingApple TV, een kant en klare oplossingMet de Apple TV kun je fotoís en gedownloade films bekijken op de tv. Het is ook mogelijk muziek te beluisteren. Je slui…
AppleCare: garantie Apple productenAppleCare: garantie Apple productenApple is een populair merk dat inmiddels miljoenen trouwe fans achter zich heeft geschaard. Apple staat voor kwaliteit i…
Apple meest waardevolle merkApple is bekend van onder andere de IPhone, de IPad en de IPod. Het merk Apple is wereldwijd bekend en Apple heeft een r…
Bronnen en referenties
  • www.apple.com
  • Wikipedia.nl
  • Telegraaf.nl

Reageer op het artikel "Apple Flagship Store in Amsterdam"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 05-03-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Dagje Amsterdam
Schrijf mee!