InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Eenvoudig foto’s bewerken

Eenvoudig foto’s bewerken

Eenvoudig foto’s bewerken Er zijn heel veel manieren waarop je je foto’s digitaal kan bewerken en verbeteren. Ook zijn er vele programma's op de markt om deze foto's te bewerken. Het ene programma is slechts geschikt voor één enkele bewerking en het andere programma kent meerdere mogelijkheden. Wat zijn simpele, bruikbare bewerkingen die je eenvoudig kan doen met programma's zoals Paint Shop Pro, Gimp en Photoshop?

Een foto vergroten met zo min mogelijk kwaliteitsverlies

In Paint Shop Pro kies je hiervoor voor formaat wijzigen. Meestal geeft bikubisch vergroten het beste resultaat. Hierbij wordt gekeken naar acht omringende pixels om de kleur van de toegevoegde pixel te bepalen. In Gimp (Open Source, dus gratis programma) kies je gewoon voor afbeelding schalen. Onderin zet je de interpolatie op kubisch. Wanneer je veel foto’s in één keer wilt vergroten kies je voor het freeware programma Multiple Image Resizer.NET (MIR.NET). Dit programmaatje geeft opmerkelijk goede resultaten. Het is in ieder programma wat deze mogelijkheid biedt beter te kiezen voor resample dan voor resize. Bij resize worden alleen extra pixels toegevoegd en bij resample wordt er algoritmisch gekeken naar de kleur van de aangrenzende pixels.

Foto verhelderen

Foto’s met een laag contrast kan je opwaarderen door te kiezen voor auto-contrast. Meestal krijg je een iets beter resultaat door te kiezen voor de optie Niveaus (Levels) en in het histogram de grafiek te rekken tot het hele helderheidsbereik. Dat wil zeggen dat je tussen de buitenste schuifjes alleen dit stuk van de grafiek hebt staan waar ook daadwerkelijk een grafiek aanwezig is. Dit doe je met de schuifregelaars. In GIMP kies je voor kleuren/helderheid-contrast en deze als niveaus aanpassen. Je verschuift de regelaars naar de zijkanten van de grafiek en klikt op oké.

Kleuren corrigeren

Soms heeft je foto een iets te gelige of oranje ondertoon. Dit kan je ook in het histogram corrigeren. Kies hiervoor weer voor niveaus en de RGB modus. Via Kanaal kan je ieder kleurkanaal afzonderlijk selecteren. Verschuif de kleuren in de kanalen totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt. Wanneer je in deze optie alle kleurkanalen gelijk selecteert, kan je het contrast van je foto wijzigen. Dit is een andere manier dan hierboven beschreven om de helderheid van foto’s te verbeteren. In GIMP wordt meestal deze manier toegepast. Nog een manier om kleurcorrectie toe te passen is het menu kleurtoon/verzadiging wat je in Photoshop vindt onder afbeelding/aanpassingen. Onder bewerken kan je kiezen welke kleur je wilt wijzigen en daarna kan je met voorvertoning het resultaat beoordelen.

Personen selecteren om ze tegen een andere achtergrond te plaatsen

In Photoshop kies je hiervoor in het filtermenu extraheren. Gebruik een niet te dun penseel in de Randmarkering gereedschap om de omtrek van het object aan te geven. Let erop dat je zowel de objectranden als de achtergrondranden overschilderd. Nu klik je op het emmertje (vulgereedschap) en daarna op de omtrokken persoon, om deze te selecteren. In het programma GIMP kies je de schaar om intelligent te kunnen selecteren. Met de optie preview kan je kijken hoe je selectie er nu uit ziet. Hierna kan je de delen van de meegenomen achtergrond verwijderen. Dit doe je in Photoshop met de gereedschappen “overbodige verwijderen” en “randen corrigeren”. Nu is de persoon klaar voor gebruik en kan je hem selecteren en tegen een nieuwe achtergrond plaatsen.

Nog wat handige sneltoetsen onder GIMP voor het opknappen van foto’s

  • Voor klonen houd je de Ctrl ingedrukt voor het opnemen van verf. Om daarna de stempelen met de kloonstempel laat je de Ctrl los.
  • Shift + U Selectief met het penseel vervagen of verscherpen
  • Ctrl + X Knip selectie
  • Ctrl + Shift + C Kopieer geselecteerde laag
  • Ctrl + Shift + V Plak geselecteerde laag in nieuwe afbeelding
  • Ctrl + V Plakken

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Photoshop Special van het tijdschrift Chip (2007)
  • http://www.akker-huis.nl/sneltoetsen-gimp.php

Reageer op het artikel "Eenvoudig foto’s bewerken"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Scrapbooken
Schrijf mee!