InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Beste Plasma TV's van 2013 - HDTV en 3d

Beste Plasma TV's van 2013 - HDTV en 3d

Lees hier over de beste plasma televisies van 2013 en 2012. Zoals elk jaar worden alle hd televisies weer door de consument beoordeeld. Hier een kort overzicht van de beste plasma tv's: zowel voor de beste koop, de goedkoopste, en de allerbeste plasma televisietoestellen. Ook wordt er antwoord gegeven op een aantal vragen. Wat is plasma tv? Hoe verschilt plasma van led- of lcd-televisie? Is het geschikt voor 3d televisie?

Wat is een plasma televisie?

Hoewel het voor veel mensen wellicht behoorlijk futuristisch klinkt, is de plasma technologie een van de oudere televisie technologieën. Het is samen met de lcd-televisie de opvolger van de ouderwetse beeldbuis. De weergave van het beeld ontstaat door middel van honderdduizend minuscule lichtgevende beeldpunten of pixels. Vergelijkbaar met een tl-buis, werkt een plasma scherm volgens het principe van de gasontladingslampen. Voor een volledig technische beschrijving moet u even kijken op de Plasmascherm Wikipedia.

Lees in mijn special het verschil tussen alle televisies en daarbij horende beoordeling voor 2013 in:
Beste televisies HD: 2012's LED, LCD, Plasma, 3D TV's en projectors

Is plasma beter dan led of lcd?

Doorgaans zijn plasma tv's duurder dan de lcd of led concurrent. Over de voordelen van een plasmascherm zijn de meeste experts het inmiddels wel eens. Plasma televisies hebben een snellere reactietijd, een betere kleurenweergave, een hoger contrast, een ruimere kijkhoek en een hogere lichtopbrengst. In tegenstelling tot elke andere technologie heeft plasma de hoogste refresh rate. Dit loopt wel op tot een indrukwekkende 600 hz. Het is daarmee dan ook een populaire keuze voor gamers. Een nadeel dat vaak genoemd wordt, is dat plasma tv's een stuk minder energie efficiënt zijn.

Is 3d tv aan te raden voor een plasma tv?

Ja dit kan heel goed. De hdtv's die we straks bespreken hebben ook allemaal een 3d functie. Voor jezelf moet je bepalen of dit wel wilt. Natuurlijk hoef je de functie niet te gebruiken, maar meestal zijn 3d televisies duurder. Omdat de 3d technologie in een fase is van snelle ontwikkeling zul je vaak nieuwe producten aan moeten schaffen. Ook komen er meerdere andere aankopen bij kijken. Zo moet je 3d-brillen, 3d blurays en 3d-spelers erbij aanschaffen.

De beste plasma televisie van Europa in 2013

The European Imaging and sound associaton (EISA) deelt jaarlijks meerdere prijzen uit aan verschillende televisies. Zo maakt het ook voor 2011-2012 een aantal winnaars bekend:

Beste Europese Plasma TV 2013/2012: Panasonic VIERA TX-P50VT30

Deze 2d en 3d televisie is volgens EISA als beste uit de bus gekomen. Panasonic was het jaar daarvoor ook al succesvol. Deze plasma tv laat volgens de organisatie de beelden snel en mooi in elkaar overvloeien. Daarnaast biedt het allerlei interessante nieuwe functies zoals bijvoorbeeld de ingebouwde subwoofer die voor geweldig geluid zorgt. Ook is in staat om allerlei chips en kaarten aan te kunnen.

Update: Na in 2012 tot beste Plasma te worden uitgeroepen, doet de EISA dit wederom in 2013.

De beste plasma tv van 2013: Samsung PN64D550 64" Plasma 3DTV

Ook op internet hebben de experts zich natuurlijk uitgesproken. Een erg veel genoemde is deze Samsung plasma televisie van maar liefst 64 inch. Deze tv wordt geprezen om zijn diepe zwarte tonen, heldere beeld en de minimale scherm reflectie. Het is een 3d televisie met 600 hz. Iets dat alleen plasmaschermen kunnen bieden. Het geluid is prachtig door de SRS TheaterSound speaker technologie.

Update: In 2013 hebben de experts de mening overgenomen van de EISA - ook bij hen klinkt het nu volmondig: Panasonic VIERA TX-P50VT30. Een sterke nummer twee is de LG Infinia 50PK950.

Goedkope plasma televisie budget optie: Insignia NS- 50P650A11

Deze wordt door enkelen als een optie gezien wanneer je het goedkoop wilt houden. Bij plasma schermen is het toch vaak wel zo dat kwaliteit en prijs hand in hand gaan. Deze is dan wellicht goed betaalbaar (ongeveer 450 euro), maar je levert wel in op kwaliteit. In 2013 wordt vooral de goedkope plasma tv

Voor de beste Plasma tv van 2012 kunt u ook goed even Googlen, maar u zult merken dat de bovenstaande televisies bijna altijd bovenaan staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beeldbuis, lcd of plasma televisie?Beeldbuis, lcd of plasma televisie?Geleidelijk stappen consumenten over van de traditionele beeldbuis naar een lcd televisie of plasma televisie. Wat zijn…
LG Plasma TV 60PG7000: 60" fantastisch kijkplezierLG Plasma TV 60PG7000: 60" fantastisch kijkplezierLG presenteert de nieuwe Plasma TV met 60" kijkplezier. De LG 60PG7000 Premium Full HD plasma tv heeft ingebouwde blueto…
Een LCD- of Plasma TV aansluitenDe goede oude beeldbuis met alleen een stroomkabel, een aansluiting voor antenne en een scartaansluiting, is al lang ach…
De ultieme thuisbioscoop: BeoVision plasma 4-85De ultieme thuisbioscoop: BeoVision plasma 4-85Eigenlijk kun je het geen tv meer noemen: een ultra-geavanceerde en royaal uitgevoerde plasma-tv is in feite een thuisbi…
Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee e…
Bronnen en referenties
  • http://www.squidoo.com/lcd-televisions
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasmascherm
  • http://www.eisa.eu/awards/4/video.html

Reageer op het artikel "Beste Plasma TV's van 2013 - HDTV en 3d"

Infoteur: Euromark
Laatste update: 13-06-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Beste televisies HD
Schrijf mee!