InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Nieuwe Playstation 4 geruchten

Nieuwe Playstation 4 geruchten

Nieuwe Playstation 4 geruchten De Wii U is enige tijd uit, en het lijkt erop dat ook Microsoft (Xbox) en Sony (Playstation) in 2013 met een nieuwe gameconsole op de markt komen. Wat zijn de specificaties van de Playstation 4, wanneer is de Playstation 4 te koop en hoe duur zou het apparaat worden? Allemaal vragen waar ik aan de hand van meerdere recente bronnen een antwoord op probeer te geven. Let wel op: het blijven geruchten.

Wanneer komt het apparaat?

De laatste tijd komen er steeds meer aanwijzingen naar buiten dat Sony de playstation 4 onthuld op een Sony evenement gepland op 20 februari 2013. Dit evenement vindt plaats in New York. Sony zegt zelf over dit evenement het volgende: ''Op 20 februari wordt de toekomst van playstation onthult''. Sony zal dan naar alle waarschijnlijkheid meer informatie geven op de E3 gamebeurs. Het is ook goed mogelijk dat op de E3 gamebeurs de eerste (officiële) informatie over het apparaat beschikbaar komt.

Wat zijn de specificaties?

Hierover zijn de verschillende mediawebsites het oneens. Volgens gamewebsite PSX sense zou de Playstation 4 bestaan uit een Quad Core AMD x86 CPU met een kloksnelheid van 3.2 GHz. De grafische chip is een ATI r10xx. Ook zegt deze website dat de PlayStation 4 door deze specificaties ongeveer 10x sneller/beter zou zijn dan de huidige Playstation 3. Daarnaast is er 2 GB aan werkgeheugen beschikbaar. De nieuwe console zou een standaardresolutie van 1080p en 60 frames per seconden hebben, wat garant zal staan voor vloeiende bewegingen.

Kunnen de Playstation 3 games gespeeld worden met de Playstation 4 (backwards compatible)?

De meeste websites denken dat de Playstation 4 wederom bestaat uit een blu-ray diskdrive. Dit betekent in de praktijk dus dat de oude Playstation 3 games gewoon kunnen werken op de nieuwe Playstation 4. Er zijn ook websites die hiertegen in gaan, waaronder het Duitse gamemagazine PSM3. Zij denken dat de Playstation 4 geen diskdrive bevat. Alle spellen worden volgens hen gestreamd. Dit kan ook verklaren dat Sony onlangs de streamingsdienst Gaikai opgekocht heeft. Het zou kunnen dat PS3-games via Gaikai beschikbaar gemaakt worden, om te compenseren voor het niet backwards compatible zijn van de nieuwe PlayStation.

Hoe gaat de playstation eigenlijk heten?

We hebben het in dit artikel natuurlijk de hele tijd over de playstation 4, maar wordt de naam wel het nummer? Het zou logisch zijn dat het daadwerkelijk de playstation 4 wordt. Echter zijn er ook websites die zeggen dat Sony liever het nummer 4 vermijdt, in verband met de gelijkenis van de dood in het Japans. Als codenaam wordt veelvuldig de naam Orbis gebruikt, dus wie weet is dat de naam voor de toekomstige Playstation.

Wat gaat het apparaat kosten?

Media analist Michael Pachter denkt dat het apparaat om en nabij de 400 euro in Nederland moet gaan kosten.
© 2013 - 2017 Mwilpshaar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.psx-sense.nl
  • www.xgn.com
  • www.vg247.com

Reageer op het artikel "Nieuwe Playstation 4 geruchten"

Infoteur: Mwilpshaar
Laatste update: 07-02-2013
Gepubliceerd: 11-01-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!