InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Spelconsoles: Xbox 360

Spelconsoles: Xbox 360

Spelconsoles: Xbox 360 De Xbox 360 is de tweede generatie van Microsofts Spelcomputer. Toen in 2002 de Xbox tegen een waanzinnige prijs (€ 500) op de markt kwam werd Microsoft voor gek gezien zich in de strijd om de spelconsole markt te moeien. Sony met de Playstation en Nintendo met de Gamecube stonden veel sterker in hun schoenen door hun ervaring. Ondanks al die voordelen deed Microsoft het niet slecht.

Geschiedenis

De Xbox was superieur op alle technische vlakken tegenover Playstation 2 en de Gamecube. Met een processor van 733 MHz was hij krachtiger dan de Playstation 2 met zijn 294,912MHz processor. Ook op grafisch vlak was de Xbox vernieuwend. Met een Geforce 3 met clocksnelheid van 250 MHz en een intern geheugen van 64 mb werd de Playstation ruim overtroffen. De grafische interface van de Playstation 2 beschikt over een clocksnelheid van 147 MHz en een miserabel intern geheugen van 4 MB. Ondanks dit alles werd Microsofts Xbox toch niet het succes waar kenners op gehoopt hadden.

Sony stond ondermeer door Naamherkenning en ervaring steviger in zijn schoenen. Dit was natuurlijk niet alles waarmee Microsoft Sony overtrefte, zij zorgde er ook voor dat de Xbox beschikte over een harde schijf van 8 GB (soms 10 GB waar maar 8 GB van kon gebruikt worden) waardoor het opslaan van Saved Games natuurlijk zonder extra kosten was inbegrepen. Toen de prijs van de Xbox na enkele maanden enorm daalde naar een € 300 per stuk en Xbox Live (Online Gaming) wat bekendheid kreeg, werd de Xbox een iets groter succes maar nog steeds kon het de Playstation niet overtreffen. Wat betreft de volgende generatie consoles is het nog steeds afwachten. Kan Playstation zichzelf staande houden ondanks het Blu-Ray schijfje of gaat Microsoft ten onder aan de HD-DVD. Dit alles wordt pas duidelijk in de loop van 2007.

Accesoires

Hieronder vind je nog een lijst van Accesoires die je voor de Xbox kunt kopen.

NaamUitleg
Xbox Live HeadsetMet dit dingetje kan je met anderen communiceren tijdens het online gamen op Xbox Live
Xbox GeheugenModuleEen handig dingetje dat je Saved Games en andere opgeslagen dingen op de harde schijf kan meenemen naar een vriend of andere Xbox.
Stuurwiel (al dan niet met pedalen)Kan op de Xbox worden aangesloten om voornamelijk racegames te spelen.
Xbox DVD Remote ControlHiermee kunnen films (DVD's) afgespeeld worden op de Xbox doormiddel van een klein ontvangertje te plaatsen in de Xbox, het bijgeleverde afstandsbediening wordt dan gebruikt om door de menu's te gaan en de DVD af te spelen.

Games

Hieronder vind je een lijst van bekende Spellen die op de Xbox kunnen worden gespeeld.
  • Halo 1 & 2
  • Splinter Cell serie
  • Ninja Gaiden
  • Fable
  • Dead or Alive 3 en Ultimate
  • Project Gotham Racing 1 & 2
  • Forza Motorsport
  • Unreal Championship
  • Top Spin
  • Moto Gp serie
  • Star Wars: Knights of the Old Republic

Klik hier voor de volledige lijst van Xbox spellen (Xbox.be)
© 2006 - 2017 Duckness, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spelconsoles: Xbox 360"

Infoteur: Duckness
Gepubliceerd: 31-12-2006
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!