InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Football Manager: Bombardeer jezelf tot de beste manager

Football Manager: Bombardeer jezelf tot de beste manager

Al sinds 1992 kun je de meest succesvolle trainer in de historie worden. Destijds werd het spel Championship Manager genoemd, maar in 2004 leidde een breuk tussen een tweetal bedrijven tot een nieuwe benaming van het spel: Football Manager. Een ‘must-have’ voor een ieder die van voetbal houdt.

Geschiedenis

Football Manager is een spel dat door de ontwikkelaars van Sports Interactive en SEGA op de markt is gebracht. De eerste editie verscheen in 2005 en sindsdien is er elk jaar een nieuwe editie van het spel uitgebracht. In 2004 scheidden de wegen van Sport Interactive en Eidos. Eidos ging verder met de naam Championship Manager dat al in 1992 een bekende naam was onder de gebruikers. Vanaf 2004 werden beide ondernemingen concurrenten van elkaar. De laatste ontwikkelingen tonen aan dat Football Manager het grootste marktaandeel in handen heeft en dat Championship Manager vooral op de achtergrond presteert.

Het spel

In Football Manager kies je een land of club die je gaat managen. Anders dan bij spellen als FIFA en Pro Evolution Soccer speel je zelf niet de wedstrijden. Deze worden automatisch gesimuleerd. Jij hebt de taak om van je team het beste team ter wereld te maken. Je moet de opstellingen maken, de trainingen verzorgen, de juiste tactiek gebruiken, spelers scouten en hebt controle over de financiën. Je bevindt je als het ware in de positie van bijvoorbeeld Arsène Wenger bij Arsenal.

Daarachter heeft het bestuur nog altijd het laatste oordeel. Bij tegenvallende resultaten sturen ze je de laan uit en omgekeerd aanbidden ze je juist. Het spel neemt je mee in de voetbalwereld. De jongste talenten kunnen opgepikt worden door jou en grootgebracht worden bij jou favoriete club. Door de jaren heen hebben de ontwikkelaars van dit populaire spel enorm veel nieuwe snufjes toegevoegd waardoor het spel nog uitdagender is geworden.

Wereldwijd bekend

Over de hele wereld is Football Manager een begrip bij de voetballiefhebbers. Ook in Nederland is het spel populair. Er zijn verschillende forums waar je met anderen kan discussiëren over de juiste tactiek, de beste spelers of de grootste talenten. Iedereen heeft een eigen kijk op het voetbal en dat maakt dit spel zo populair.

Invloed van Football Manager in de echte voetbalwereld

In 2008 maakten Sports Interactive en de Engelse topclub Everton een deal dat de ploeg gebruik mocht maken van de database van de ontwikkelaars. Op deze manier kon Everton de spelers en teams scouten. Dit geeft aan dat het spel erg realistisch is. Een ander voorbeeld komt voort uit Azerbeidzjan. Daar werd de 21-jarige Vugar Huseynzade in 2012 aangesteld als manager van het Azerbeidjaanse reserveteam van FC Baku. Hij was al adviseur bij de club, maar mede dankzij zijn verrichtingen als manager in het simulatiespel werd hij door de ploeg aangesteld aan trainer.

Football Manager is dus een spel dat realistisch genoemd kan worden. Een uitdaging voor velen om jou favoriete club tot de top te brengen. Heb jij het in je om de beste trainer ooit te worden? Lijkt het je leuk om de touwtjes van een topclub in handen te hebben? Dan is dit spel waarschijnlijk geschikt voor jou.
© 2014 - 2017 Arjenk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De beste voetbalmanager games op een rijtjeDe beste voetbalmanager games op een rijtjeVoetbal is één van de populairste sporten in Nederland. Ook op het gebied van gamen is voetbal erg populair. De zogenoem…
Football Manager 2012 TalentenFootball Manager 2012 TalentenFootball Manager 2012 is één van de meest populaire voetbal manager games van dit moment. In het spel Football Manager b…
Football Manager 2015 (FM15): Wonderkids, talenten en infoFootball Manager 2015 (FM15): Wonderkids, talenten en infoFootball Manager 2015 is vanaf 7 november 2014 te koop in de winkels. In het voetbalsimulatiespel moet je een team onder…
Serious Games: meer dan vermaakSerious Games: meer dan vermaakSerious games zijn (online) computerspellen die meer zijn dan alleen spellen en vermaak. Met een serious game wil men me…
Games die uitkomen in november 2014 (release)Games die uitkomen in november 2014 (release)In november 2014 staan er voor alle platformen een groot aantal nieuwe games klaar. De maand voor de drukke decembermaan…
Bronnen en referenties
  • http://nos.nl/op3/artikel/443577-21jarige-wordt-manager-topclub-azerbeidzjaan-dankzij-game.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Football_Manager
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Championship_Manager

Reageer op het artikel "Football Manager: Bombardeer jezelf tot de beste manager"

Infoteur: Arjenk
Gepubliceerd: 16-02-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!