InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > FIFA Ultimate Team 15: Soorten kaarten

FIFA Ultimate Team 15: Soorten kaarten

FIFA Ultimate Team 15: Soorten kaarten FIFA Ultimate Team wordt afgekort als FUT 15 en is het meest populaire onderdeel van het spel FIFA 15. In dit onderdeel is het de bedoeling om met de juiste spelers (kaarten) het beste team mogelijk te maken. In FUT heb je de mogelijkheid om spelers te kopen in de vorm van normale, upgrade, transfer, in form, team of the week, team of the year, team of the season, man of the match, international man of the match, speciale, pro players en legend kaarten. Iedere kaart heeft een eigen waarde. Wat betekenen deze kaarten precies?
Van 12 tot en met 16 januari 2015 komen de Team Of The Year (TOTY) kaarten uit voor FIFA 15 Ultimate Team (FUT)

Categorieën kaarten in FUT15

Alle kaarten zijn onderverdeeld in drie categorieën; goud, zilver en brons. De gouden kaarten zijn het meeste waard en de bronzen zijn het slechtste. Als het om spelerskaarten gaat draait het volledig om de overall rating van de speler. De verdeling ziet er als volgt uit:
  • Goud: een rating van 75 tot en met 99
  • Zilver: een rating van 65 tot en met 74
  • Brons: een rating van 0 tot en met 64
Of het gaat om een reguliere kaart of een bijzondere ‘in form’ kaart, alle spelers passen in een van deze drie kleuren in FIFA Ultimate Team. Iedere kaart heeft een eigen waarde in coins. Met deze coins kun je weer nieuwe kaarten kopen of je kunt de coins verkopen voor echt geld.

Regular cards (reguliere kaarten)

Reguliere kaarten zijn de meest basis kaarten uit het spel. Iedere voetbalspeler die beschikbaar is in het spel heeft een basiskaart. Alle andere onderstaande kaarten zijn slechts aanpassingen van deze reguliere FUT kaart. Een reguliere kaart bevat onder andere de foto, positie en attributen van de bewuste speler. In FIFA Ultimate team 2015 zijn er meer dan 15,000 reguliere kaarten die het gehele jaar door beschikbaar zijn in speler packs (goud, zilver en brons) en op de transfermarkt. De reguliere kaart met de hoogste rating is Lionel Messi (93 overall rating). Als een kaart voor het eerst beschikbaar is gemaakt heft deze een fitness van 99 en zeven contracten (zeven wedstrijden kun je met deze speler spelen).

Upgraded cards (geüpgraded kaarten)

Als je een kaart van een speler hebt bemachtigd zal deze speler niet beter worden. Je kunt de speler wel verbeteren voor één wedstrijd, maar daarna zullen de stats weer precies zo zijn als op het moment van aanschaffen. Eens per jaar rond januari en februari brengt FIFA echter een upgraded versie uit van de spelerskaarten. Deze kaarten worden ook wel UP cards genoemd. Spelers die in het echte leven goed hebben gepresteerd op het veld krijgen een nieuwe kaart met verbeterde statistieken. Over het algemeen krijgen de spelers een groei van rond de drie punten overall. Mocht je een oude kaart van de speler bezitten dan houdt deze de oude statistieken. Als je echter een in form kaart (zie de beschrijving hieronder) bezit zullen de stats meegroeien met de UP kaart.

Transfer Players’ Card (transferkaart)

Om het spel zoveel mogelijk up-to-date te houden houdt FIFA 15 Ultimate team exact bij waar alle voetbalspelers in het echt spelen. Als een speler een transfer maakt van de ene club naar een andere in de echte wereld zal EA sports een nieuwe kaart aanmaken voor deze speler. Deze kaarten worden transferkaarten genoemd en worden twee keer per jaar uitgegeven tijdens de transfers in de winter (februari en maart) en in de zomer (augustus en september). Oude kaarten die je bezit blijven hetzelfde, maar je kan niet dezelfde speler bezitten die bij twee teams speelt.

In Form player’s cards (in vorm kaarten)

Gedurende het hele voetbalseizoen brengt FIFA Ultimate Team 15 in vorm kaarten uit. Deze worden ook wel InForms, In form of vormkaarten genoemd. Op basis van de prestaties van een voetbalspeler in de echte wereld kunnen zijn statistieken in FUT15 beter worden. Deze kaarten zijn de meeste coins de digitale valuta van het spel) waard en ook het meest zeldzaam. Deze kunnen worden onderverdeeld in de volgende categorieën:

Team of the Week (TOTW) kaarten

Sinds de versie van FUT uit 2009 selecteert de uitgever van het spel EA Sports iedere week 18 spelers op basis van het spel dat ze in de echte voetbalwereld hebben laten zien. Alleen de beste spelers van die week worden geselecteerd! Dit team wordt team van de week genoemd en krijgen allen een eigen speciale kleur kaart. Je kan tegen dit team spelen met je eigen team. Iedere speler uit TOTW krijgt een zwarte kleur kaart met verbeterde statistieken. Deze gewilde en zeldzame kaarten kun je kopen op de transfermarkt d.m.v. een veiling of verkrijgen uit de player packs, de pakketten die je kunt kopen met je munten.

Team of the year (TOTY) kaarten

Sinds de versie van FUT uit 2011 brengt EA Sports rond januari een team uit van 18 spelers uit die het voorgaande jaar het beste hebben gepresteerd. Alleen de beste spelers van de wereld maken kans om een TOTY kaart te krijgen. Deze kaarten zijn blauw van kleur en enorm waardevol. De meeste spelers van FUT15 zullen nooit een blauwe kaart in het bezit krijgen, zo zeldzaam zijn ze. De spelers worden geselecteerd door de organisatie FIFPro en bekend gemaakt op het FIFA Ballon d’Or Gala rond januari ieder jaar. In 2014 zaten Neuer, Dani, Alves, Sergio Ramos, Thiago Silva, Lahm, Xavi, Iniesta, Ribery, Ronaldo, Ibrahimovic en Messi in de packs

Team of the Season (TOTS) kaarten

Ieder jaar, aan het einde van het Europese voetbalseizoen, brengt FIFA de TOTS kaarten uit. Deze kaarten zijn van spelers die gedurende het gehele voetbalseizoen het beste hebben gepresteerd. Deze kaarten worden samengesteld door de resultaten van de spelers in de echte wereld, stemmen van de community en inbreng van de maker van het spel, EA. Ieder team van het seizoen heeft 18 tot 23 kaarten en worden in Mei en Juni bekend gemaakt. In het geval van FIFA Ultimate team 15 zal dit juni 2016 zijn. De spelers verbeteren qua statistiek vaak tussen de 4 en 6 punten en zijn daardoor erg gewild, waardevol en zeldzaam. Je kunt ze verkrijgen uit de speciale player packs of voor miljoenen coins op de transfermarkt.

Man of the Match (MOTM) kaarten

Een man of the match kaart is speler die uitzonderlijk heeft gepresteerd buiten de gewone competitie, bijvoorbeeld de champions league, UEFA cup en de landelijke bekerfinale. Deze prestaties vallen buiten de TOTW kaarten. Deze oranje kaarten zijn slechts voor 24 uur beschikbaar en worden ook wel ‘happy hour kaarten’ genoemd. De speler krijgt over het algemeen een verhoging van maximaal 2 punten.

International Man of the Match (iMOTM) kaarten

Deze groene spelerskaarten worden in het spel gebracht bij grote toernooien als een WK en EK. Aangezien voordat FIFA 16 met FIFA Ultimate Team 2016 wordt uitgebracht geen grote eindtoernooien zijn, worden deze kaarten niet verwacht in FUT 15. Deze kaarten zijn in de voorgaande edities van FIFA wel enorm waardevol en zeldzaam geweest.

Special kaarten

In sommige, uitzonderlijke, situaties brengt EA nieuwe speciale kaarten uit. Dit doen ze gewoonlijk als er iets te vieren valt of als er een goed doel wordt gesteund. De desbetreffende speler krijgt een flinke boost qua attributen en statistieken en wordt daarmee vaak de duurste speler van spel. In de gehele geschiedenis zijn er slechts drie special cards uitgebracht in FUT:
  • Lionel Messi met een maximale rating van 99 (FUT12) om zijn goede doel te steunen.
  • Lionel Messi met een maximale rating van 99 (FUT13) om te vieren dat hij een recordaantal doelpunten in een enkel seizoen voor F.C. Barcelona had gemaakt
  • Miroslav Klose met een special kleur kaart (FUT14), omdat hij het record WK-doelpunten had verbroken tijdens het wereldkampioenschap voetbal in 2014.

Pro Players kaarten

Enkele echte proffesionele voetbalspelers uit de echte wereld krijgen een eigen kaart toegewezen die niet geruild kan worden. Dit is om aan te geven dat ze vrienden van een bepaalde editie van FIFA zijn en dat zij het spel ook spelen. Deze kaarten hebben onrealistisch hoge statts, vaak rond de 95 en zijn cyaan van kleur. In FUT15 gaat het onder andere om de volgende spelers:
  • Adebayo Akinfenwa
  • Samir Nasri
  • Phil Jones
  • Steven Fletcher
  • Luke Shaw
  • Eric Brunner
  • Nabil Bahoui

Legends kaarten (alleen voor de Xbox spelers)

Spelers van FUT die spelen op de XBOX One of Xbox 360 kunnen exclusief de legend kaarten krijgen. Dit zijn kaarten van spelers die vaak allang met pensioen zijn of zelfs overleden. Deze witte kaarten zijn enorm populair en zeldzaam. In FIFA 15 ultimate team zijn er 56 kaarten van legendes. De rating overall gaat van 86 tot 95 (Pelé). Deze kaarten worden niet uitgegeven voor de andere consoles. Je kunt de spelers verkrijgen via de gold packs of transfermarkt. De volgende legendes zijn beschikbaar in FUT15:

Alan ShearerGary LinekerPatrick Kluivert
Andreas BrehmeGary NevillePatrick Vieira
Andriy ShevchenkoGeorge WeahPauleta
Brian LaudrupGheorghe HagiPaulo Futre
Carlos ValderramaGianfranco ZolaPavel Nedvěd
Christian VieriHenrik LarssonPelé
David SeamanHernán CrespoPeter Schmeichel
Davor ŠukerHristo StoichkovRobbie Fowler
Dennis BergkampJay Jay OkochaRobert Pirès
Edwin van der SarJens LehmannRoberto Carlos
Emilio ButraguenoLaurent BlancRoy Keane
Fabio CannavaroLothar MatthäusRui Costa
Fernando HierroLuis FigoRuud Gullit
Filippo InzaghiMarcel DesaillyRuud van Nistelrooy
Franco BaresiMarco van BastenSir Bobby Moore
Frank de BoerMichael LaudrupSol Campbell
Frank RijkaardMichael OwenStefan Effenberg
Franz BeckenbauerOliver BierhoffTeddy Sheringham
Freddie LjungbergPaolo Maldini

Lees verder

Gerelateerde artikelen
FIFA 15 Ultimate Team: TOTY keepers, genomineerden en ratingFIFA 15 Ultimate Team: TOTY keepers, genomineerden en ratingOp 12 januari 2015 wordt, door de FIFA, de beste keeper van het jaar bekend gemaakt op het jaarlijks terugkerende gala F…
De geschiedenis van FIFA Ultimate Team (FUT)De geschiedenis van FIFA Ultimate Team (FUT)FIFA Ultimate Team (FUT) is een onderdeel van het voetbalspel FIFA. Dit populaire gedeelte werd in FIFA 09 geïntroduceer…
FIFA 15: Beste spelers om mee te ruilen op de transfermarktFIFA 15: Beste spelers om mee te ruilen op de transfermarktHet ruilen (trading) van spelers in FIFA 15 Ultimate Team (afgekort als FUT15) is een essentieel onderdeel van het spel.…
FIFA 15 Ultimate Team: TOTY middenvelders, de genomineerdenFIFA 15 Ultimate Team: TOTY middenvelders, de genomineerdenOp 12 januari 2015 maakt FIFA tijdens het gala Ballon D’Or (Nederlands: Gouden bal) de beste spelers van het jaar 2014 b…
FIFA 15 Ultimate Team: Packs kopen en gratis packs krijgenFIFA 15 Ultimate Team: Packs kopen en gratis packs krijgenIn het online gedeelte van het voetbalspel FIFA 15 genaamd FIFA Ultimate Team moet je een team bouwen met hulp van kaart…
Bronnen en referenties
  • http://www.fifauteam.com/tag/toty/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/FIFA_14_Ultimate_Team
  • FIFA 15 voor XBOX
  • FIFA 15 voor iOS (iPAD)
  • FIFA 15 voor PlayStation 4

Reageer op het artikel "FIFA Ultimate Team 15: Soorten kaarten"

Reacties

Michael Rakk, 18-11-2015 11:06 #3
Er zijn onlangs groene kaarten uitgegeven waar zijn deze voor?

Alec, 24-06-2015 22:26 #2
Wat betekent een groene kaart? Reactie infoteur, 25-06-2015
Dit zijn kaarten uitgegeven op St. Patricks Day.

Dylano, 30-01-2015 13:37 #1
Wat zijn de roze kaarten? Reactie infoteur, 30-01-2015
Roze (pink) cards zijn voor het eerste in de iOS (Apple, iPhone, iPad) versie van FIFA 15 geïntroduceerd. Hiervoor heeft EA Sports met de liefdadigheidsorganisatie RED Apple een contract afgesloten. Spelers konden een 50k pack kopen en een toernooi (voor een korte tijd beschikbaar) spelen. Als winst kreeg de gamer een ‘charity pink card’. Alle winst die FIFA Ultimate Team met deze kaarten maakte ging naar het gevecht tegen de ziekte aids. Ik geloof dat alleen de speler Marquez in het roze is uitgekomen, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb zelf namelijk niet het geluk gehad deze speler te treffen in een pack ;).

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-01-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: FIFA 15
Reacties: 3
Schrijf mee!