InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > FIFA 16 Ultimate Team Draft: Uitleg, tips en trucs

FIFA 16 Ultimate Team Draft: Uitleg, tips en trucs

FIFA 16 is een voetbalspel dat is ontworpen door EA Sports in samenwerking met EA Canada. Het online gedeelte in de game genaamd FIFA Ultimate Team is al zeven jaar lang een grote hit. Tienduizenden fans spelen dagelijks meer dan tweehonderdduizend wedstrijden. In FIFA 16 heeft de maker van het spel een nieuw element toegevoegd aan deze online wereld: FIFA 16 Ultimate team Draft. In deze modus moet je een team samenstellen met behulp van spelerskaarten. Je hebt per positie de keuze uit meerdere kaarten van topspelers. Ook moet je de captain van het team bepalen. Hoe werkt de Draft modus eigenlijk en hoe kun je het beste team op het veld krijgen? Tips, trucs en handige weetjes over FUT16 Draft!

Inhoud

FIFA 16 Ultimate Team Draft

De nieuwe modus in FIFA 16 heeft de naam Draft meegekregen. Hier hebben alle spelers de mogelijkheid om met de beste spelers uit de voetbalwereld te spelen. Bij het huidige Ultimate Team i het vaak onmogelijk om met spelers zoals Arjen Robben, Lionel Messi, Cristiano Ronaldo en Eden Hazard te spelen. Ze zijn te zeldzaam om te bemachtigen of kosten teveel coins op de transfermarkt. In draft krijg je voor iedere positie in jouw team de keuze uit vijf topspelers. Misschien denk je dat je niet snel een foute keuze kunt maken als je vijf geweldige voetballers op een rij ziet, maar niet blijkt minder waar. Je moet met veel dingen rekening houden. Spelers die in het echte leven elkaars team- of landgenoot zijn, zullen bijvoorbeeld op het veld beter presteren dan spelers die elkaar niet kennen. Als je de onderstaande tips opvolgt heb je een grotere kans om wedstrijden te winnen.

Wedstrijden spelen en de beloningen

Om aan het onderdeel FIFA 16 Draft (ook wel FUT16 Draft genoemd) mee te mogen doen, moet je eerst entreegeld betalen. Dit kun je betalen in coins (de virtuele eenheid van FIFA) of in Points (de valuta die je in het spel kunt kopen met echt geld). Het entreegeld lijkt misschien hoog, maar de maker van het spel belooft dat je dit ruimschoots terug kunt verdienen met de beloningen. Als je bijvoorbeeld een wedstrijd in FUT Draft tegen de computer of andere online speler wint, krijg je een beloning in de vorm van coins, kaarten met spelers, kaarten met stafleden voor jouw team of volledige packs met daarin veel spelers, die je weer kunt gebruiken in je echte Ultimate Team. Ook als je een wedstrijd verliest krijg je een – kleinere – beloning.

Tips

De formatie

Als eerste moet je een formatie voor jouw team uitkiezen. Je krijgt de keuze uit vijf opties. Kies er eentje uit waar je al eerder mee je vertrouwd mee bent. De formaties waarbij gebruik wordt gemaakt van ‘wingers’ maken gebruik van de beste spelers ter wereld. Dit zijn spelers die de aan de zijkant van de aanval voorzetten kunnen geven of naar binnen kunnen trekken om te schieten op doel. Je kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van spelers zoals Bale, Carvajal, Depay, Robben, Ronaldo en Hazard. Deze spelers kun je niet selecteren als je een formatie hebt met enkel centrale middenvelders. De meest veilige formaties voor beginners zijn: 4-3-3 verdedigend, 4-1-2-1-2 of 4-2-3-1. Je hebt dan zowel aanvallend als verdedigend voldoende opties in het team.

Kijk altijd je gehele selectie na

Nadat je de formatie hebt uitgekozen, krijg je de keuze uit vijf spelers. Een van deze spelers wordt de aanvoerder van jouw team, ook wel captain genoemd. Daarna moet je iedere positie op het veld opvullen door te kiezen uit steeds weer vijf nieuwe kaarten met voetbalspelers. Kies niet klakkeloos de speler waar je het meeste mee hebt of waarmee je al vaker hebt gespeelt. Bekijk bij alle vijf opties wat voor effect de speler zal gaan hebben op je huidige gekozen team. Dit kun je op de consoles PlayStation 3 en 4, Xbox One en 360 doen door op vierkantje of kruisje te drukken. Op de pc werkt dit met de muis. Kies de speler die het meest positieve effect heeft op jouw team. Dit kun je zien aan de kleur van de lijntjes tussen de spelers op het veld (groen is perfect, oranje is redelijk en rood is slecht). Ook zie je het aan het cijfer dat jouw team voor teamgeest (chemistry) krijgt. Een 0 is het slechtste en een 100 het beste.

Let op de teamgeeststijlen

Iedere speler in FIFA 16 Ultimate Team draft heeft een andere soort teamgeeststijl, ook wel chemistry style genoemd. Zo kan het zijn dat een langzame verdediger zoals Mats Hummels of Javi Martinez een teamgeeststijl heeft waardoor hij veel sneller is. Dan kun je eigenlijk niet om deze speler heen. Je kunt de teamgeeststijl per speler bekijken door op de consoles met de rechterstick omhoog te bewegen. Let wel op: een bepaalde stijl wordt pas actief als een speler een goede band heeft met zijn medespelers (zie tip 2).

Chemie

Je speelt in FIFA 16 Ultimate Team Draft met de beste spelers uit het spel. Toch moet je, net als in het normale Ultimate Team onderdeel, rekening houden met chemie. Een team met daarin de beste spelers ter wereld die een teamgeest van 0 hebben, spelen op het veld een stuk slechter dan een minder goed team op papier met een hoge teamgeest of rating voor chemie. De teamgeest krijgt een cijfer tussen de 0 en 100, waarbij 100 het hoogste is wat je kunt behalen. Om een zo hoog mogelijke teamgeest te behalen moet je ervoor zorgen dat de lijntjes tussen de spelers zoveel mogelijk groen van kleur zijn. Je hebt vier kleuren voor links:
  • Rood: De spelers hebben helemaal niets gemeen. Ze spelen niet in hetzelfde land en zijn niet geboren in hetzelfde land.
  • Oranje: De spelers hebben maar één ding met elkaar gemeen. Ze spelen bijvoorbeeld allebei bij een andere club uit dezelfde competitie, maar delen verder niets qua afkomst.
  • Groen: De spelers hebben twee dingen met elkaar gemeen. Ze spelen bijvoorbeeld allebei in de Eredivisie en zijn geboren in Engeland.
  • Groen: De perfecte link waar je het hoogste cijfer voor teamgeest kunt behalen. Twee spelers spelen allebei bij dezelfde club uit dezelfde competitie en zijn geboren in hetzelfde land. Een voorbeeld: de Nederlanders Daley Blind en Memphis Depay voetballen allebei voor de club Manchester United in de Engelse Premier League

De reserves

Als je voor alle posities op het veld een speler hebt uitgekozen, moet je nog de bankzitters gaan uitkiezen. Het is geen probleem, als je tijd wilt besparen, om dit automatisch te laten doen door het spel. Je maakt namelijk niet veel gebruik van wissels, als je het juiste elftal op het veld hebt staan. Toch is het raadzaam om te schuiven met je bankspelers. Misschien krijg je wel een hogere teamgeest als je een bepaalde reservespeler in het veld zet. Kijk daarom dus altijd al je opties goed na.

Bestudeer je volledige team

Veel mensen klikken na net samenstellen van hun team direct door naar de wedstrijdmodus. Niet slim! Bekijk je team eerst even goed. Zo weet je voor de start van een wedstrijd precies welke spelers er goed kunnen scoren, koppen, voorzetten, dribbelen et cetera. Door op het juiste moment naar een bepaalde speler te passen kun je de wedstrijd beslissen.

Wees niet bang om te wisselen

Waar je in het huidige Ultimate Team nog te maken hebt met contracten van spelers, is dit in Draft niet het geval. Je kunt maar vijf wedstrijden spelen met een samengesteld team. Daarna begin je weer opnieuw met samenstellen. Je kunt dus gerust een bankzitter voor tien minuten mee laten doen aan een wedstrijd, zonder daar consequenties van te ondervinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
FIFA 16: de beste spelersFIFA 16: de beste spelersOp 24 september 2015 is de nieuwe versie van het videospel FIFA uitgekomen. De beste spelers van het nieuwe spel FIFA 16…
FIFA 16 demo: Downloaden, teams en speelmodiOp dinsdag 8 september 2015 heeft EA Sports de demoversie van het voetbalspel FIFA 16 als gratis download beschikbaar ge…
FIFA 17 Ultimate Team (FUT): Pre-order voor extra’sFIFA 17 Ultimate Team (FUT): Pre-order voor extra’s29 september 2016 verschijnt FIFA 17 van het bedrijf EA Sports. Dit spel is de 2017-editie van de Fifa-reeks en is zeer…
FIFA 16 Ultimate Team, coins kopen voor iOS (iPhone, iPad)Via de gratis applicatie genaamd FIFA 16 kun je het voetbalspel met het onderdeel Ultimate Team spelen. In dit onderdeel…
FIFA 16 Ultimate Team (FUT), coins kopen voor PS3 en PS4FIFA 16 Ultimate Team (FUT), coins kopen voor PS3 en PS4FIFA 16 Ultimate Team (afgekort als FUT of FUT16) kun je spelen op de PlayStation 3 en PlayStation 4. Als je zelf geen z…
Bronnen en referenties
  • FIFA 16 Ultimate Team voor PlayStation 4
  • FIFA 16 Ultimate Team voor PC
  • https://www.easports.com/nl/fifa/demo

Reageer op het artikel "FIFA 16 Ultimate Team Draft: Uitleg, tips en trucs"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 09-09-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: FIFA 16
Schrijf mee!