InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > FIFA 16: Beste CAM, CM en CDM in Career en Ultimate Team

FIFA 16: Beste CAM, CM en CDM in Career en Ultimate Team

Het centrale middenveld wordt in het voetbalspel FIFA 16 vaak over het hoofd gezien. Men is meer bezig met de aanvallende posities en de vleugelaanvallers. De voetballers op deze positie worden vaak ook gezien als minder spectaculair. Toch vormt het middenveld een zeer belangrijke schakel tussen verdediging en aanval. Op het middenveld kun je in FIFA 16 kiezen voor spelers op de posities CM, CAM en CDM. Wat betekenen deze afkortingen, wie zijn de talenten onder de 21 en wie zijn de beste spelers op de CM, CAM en CDM positie in FIFA 16 Career en Ultimate Team (FUT)?

De posities CAM, CM en CDM in de voetbalwereld

Op het middenveld krijg je, afhankelijk van de gekozen formatie, in het voetbal te maken met verschillende posities. Wat betekenen de termen CAM, CM en CDM eigenlijk en wat voor statistieken zijn cruciaal voor deze spelers?

Centrale middenvelder – CM
De centrale middenvelder wordt in vrijwel iedere gebruikelijke formatie gebruikt. Er zijn echter ook formaties beschikbaar waarbij je geen gebruik maakt van de centrale middenvelder, maar alleen van een aanvallende en een verdedigende middenvelder. De centrale middenvelder moet de opbouw van een aanval van de tegenstander kunnen verstoren en ook in de aanval kunnen helpen. Snelheid, uithoudingsvermogen, passen, voorzetten en een hoge werklust zijn belangrijke statistieken voor de CM. Bekend voorbeeld van een CM is Riechedly Bazoer, die in het seizoen 2015/2016 voor Ajax in de Eredivisie speelt.

Centrale aanvallende middenvelder – CAM
Deze spelers staat achter de spits(en) en is dus erg aanvallend ingesteld. Natuurlijk zal hij zo af en toe zijn defensieve taken moeten verrichten, maar het merendeel van een wedstrijd staat hij rondom de 16 meter van de tegenstander. Belangrijke statistieken voor een CAM zijn onder andere: passen, dribbelen, afstandsschoten, schieten op doel, inzicht en werklust. Veel traditionele opstellingen in FIFA 16 maken geen gebruik van een CAM. Toch kan het voor veel spelers een nuttige speler zijn. Het is een belangrijke schakel tussen het middenveld en de aanval. Een bekende Nederland, die met voorkeur in FIFA 16 op deze positie speelt, is Wesley Sneijder.

Centrale defensieve middenvelder – CDM
Deze middenvelder speelt achter de CM, maar voor de verdediging. Deze verdedigende middenvelder zal in een wedstrijd meer verdedigende taken moeten kunnen verrichten en de opbouw van een aanval moeten verzorgen. Kracht, verdedigen, passen, inzicht en leiderschap zijn belangrijke statistieken voor de CDM. Nigel de Jong (AC Milan) en Daley Blind (Manchester United) zijn bekende voorbeelden van spelers die graag op deze positie spelen.

De beste spelers op deze posities in FIFA 16

De volgende vijf spelers zijn in de spelmodus Ultimate Team en aan de start van een Career het beste:

David Silva – 88 rating
29 jaar, speelt voor Manchester City, geboren in Spanje, CAM
De 29-jarige Silva is al sinds het seizoen 2010/2011 een vaste waarde voor zijn team Manchester City, dat uitkomt in de Barclays Premier League van Engeland. Hij blinkt uit in het creëren van kansen, dribbelen, balcontrole, reactievermogen, balans, positiespel, visie en passen. Daarnaast is hij een echte spelmaker. Volgens veel voetbalfans is David Silva in het voetbalseizoen 2015/2016 ook in de echte wereld de beste centraal aanvallende middenvelder.

Iniesta – 88 rating
31 jaar, speelt voor FC Barcelona, geboren in Spanje, CM
Iniesta is al jaren een held in Spanje. Voor zowel het nationale team van Spanje als zijn club FC Barcelona is hij uitgegroeid tot een steunpilaar. Hij is in FIFA 16 al op leeftijd. Hierdoor is zijn rating op de gebieden uithoudingsvermogen en snelheid gedaald ten opzichte van FIFA 15. Toch behoort hij tot de beste middenvelders ter wereld. Hij blinkt uit in dribbelen, balcontrole, passen, schieten op doel en technisch dribbelen.

James Rodríguez – 87 rating
24 jaar, speelt voor Real Madrid, geboren in Colombia, CAM
James Rodríguez is een van de grootste talenten van FIFA 16. Hij heeft alles in zich om de beste speler ter wereld te worden. Hij blinkt op jonge leeftijd al uit in alle statistieken die je moet bezitten voor een goede aanvallende middenvelder. Hij speelt met voorkeur op de CAM positie, maar kan ook als CM worden opgesteld. In een Career is James erg duur om te kopen. Real Madrid wil hem namelijk niet graag kwijt. Toch is het een aanrader om hem te kopen als je het budget hebt. Hij groeit namelijk uit tot een van de beste spelers in het spel. Zijn kaart in FIFA 16 Ultimate Team kost op de transfermarkt veel coins.

Toni Kroos – 87 rating
25 jaar, speelt voor Real Madrid, geboren in Duitsland, CM
Toni Kroos speelt, net als drie andere voetballers uit deze top 5, voor Real Madrid. Hij is pas 25 jaar en behoort nu al tot de beste middenvelders ter wereld. Hij blinkt uit in schieten van grote afstand, schieten van korte afstand, reactievermogen en schotkracht. Hij is tevens een echte spelverdeler en een zeer belangrijke schakel in een team. Helaas is hij niet een snelle speler, hierdoor is hij in Ultimate Team vrij goedkoop. In de Career Mode zal je wat meer geld neer moeten leggen om hem bij Real Madrid weg te plukken.

Luka Modric - 87 rating
30 jaar, speelt voor Real Madrid, geboren in Kroatië, CM
Modric blinkt uit in dribbelen, balans, reactievermogen, balcontrole, passen en het creëren van kansen. Vooral de laatste statistiek is erg belangrijk. Als je Modric in een Career of in Ultimate Team koopt, staat hij garant voor kansen, assist en doelpunten. Op de een of andere manier staat Modric vaak op de juiste plek op het juiste moment. Hij is tevens een echte spelmaker en spelverdeler.

Beste CDM

Omdat bij de beste vijf spelers gesorteerd op de posities CM, CAM en CDM, de laatste positie niet is vertegenwoordigd, volgen hieronder de beste vijf CDM’s in FIFA 16.
  1. Philipp Lahm – 87 rating
  2. Sergio Busquets – 86 rating
  3. Nemanja Matic – 84 rating
  4. Blaise Matuidi – 84 rating
  5. Xabi Alonso – 84 rating

De beste jonge talenten voor Career

In een carrière als manager in FIFA 16 is het belangrijk om, naast de beste spelers ter wereld, ook jonge talenten te kopen. In FIFA 16 zijn dit talenten onder de 21 jaar, die kunnen uitgroeien tot de beste spelers ter wereld.

CM talenten
NaamTeamPositieRating bij start CareerPotentiële ratingGroei
Youri TielemansRSC AnderlechtCM769014
Riechedly BazoerAjaxCM758813
Alen HalilovicSporting GijónCM738714
Nabil BentalebSpursCM758611
Godfred DonsahBolognaCM698516

CAM talenten
Maximilian MeyerFC Schalke 04CAM788810
Marco AsensioRCD EspanyolCAM758712
Hachim MastourMilanCAM678720
Óliver TorresAtlético MadridCAM79878
Levin ÖztunaliWerder BremenCAM718615

CDM talenten
DaniloValencia CFCDM78879
Rúben NEvesFC PortoCDM748612
Jorrit HendrixPSVCDM748410
SaúlAthlético MadridCDM76837
PalhinhaMoreirense FCCDM688214

CM, CAM en CDM met de hoogste groei

Spelers die nog veel kunnen groeien in een Career kun je op meerdere manieren gebruiken. Je kunt ze goedkoop kopen en uit laten groeien tot vaste waarde voor je team, of je koopt ze goedkoop om later met tientallen miljoenen winst door te verkopen. Hoe dan ook, spelers met een hoge groei in rating zijn erg belangrijk als je een carrière wil doen slagen.

Beste CM met de hoogste groei
Jean-Victor MakengoSM CaenCM547521
Sean McKirdyHeart of MidlothianCM527220
Martin FrancoisFC SochauxCM517019
Emre Can AtilaKonyasporCM587719
Harun AlpsoyGrasshopperCM517019

Beste CAM met de hoogste groei
Connor RonanWolvesCAM517322
Manu GarciaManchester CityCAM618322
Jack DycheScunthorpe UnitedCAM476821
Harry ChapmanMiddlesbroughCAM537421
Zachary ElbouzediWest BromCAM638120

Beste CDM met de hoogste groei
Jesús MarimónOnce CaldasCDM517625
Jeando FuchsFC SochauxCDM507222
Remo ArnoldFC LuzernCDM527119
Alois ConfaisES TroyesCDM527119
Corentin JacobStade BrestCDM587517

Lees verder

Gerelateerde artikelen
FIFA 15: Beste middenvelder, talenten en sterrenFIFA 15: Beste middenvelder, talenten en sterrenIn zowel de career van FIFA 15 en de Ultimate Team mode van het spel, zijn middenvelders (midfielders) van groot belang.…
Fifa 07: het beste voetbalspel van het momentFifa 07 is één van de populairste voetbalspellen van deze eeuw. Het ziet er levensecht uit en je kan er heel wat uren sp…
FIFA 15 Ultimate Team: TOTY keepers, genomineerden en ratingFIFA 15 Ultimate Team: TOTY keepers, genomineerden en ratingOp 12 januari 2015 wordt, door de FIFA, de beste keeper van het jaar bekend gemaakt op het jaarlijks terugkerende gala F…
Talenten Fifa 13Talenten Fifa 13Fifa 13 is waarschijnlijk het meest realistische en mooiste voetbalspel dat er bestaat. Het is ook het meest gespeelde v…
FIFA 17: Coin Boost rewards in Ultimate TeamFIFA 17: Coin Boost rewards in Ultimate TeamEen goede manier om meer coins te krijgen in FIFA 17 Ultimate Team is door gebruik te maken van een coin boost. Je kunt…
Bronnen en referenties
  • FIFA 16 Career - PS4
  • FIFA 16 Career - Xbox 360
  • FIFA Ultimate Team PS4
  • Web App FIFA 16 PC

Reageer op het artikel "FIFA 16: Beste CAM, CM en CDM in Career en Ultimate Team"

Infoteur: Eddwin
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: FIFA 16
Schrijf mee!