InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Pokémon GO – Smartphonespel met gevaren en overlast

Pokémon GO – Smartphonespel met gevaren en overlast

Pokémon GO – Smartphonespel met gevaren en overlast De Pokémonfiguren waren een hype in de jaren negentig en in 2016 vindt een opleving van de populariteit plaats. Het is te danken aan het spel Pokémon GO, dat in korte tijd razend populair werd. De Pokémon-figuren, die in alle kleuren van de regenboog en in gedaantes van fantasiedieren en speeltjes in een virtueel spel zijn te zien, weten in korte tijd vele spelers aan zich te binden. Die speuren allemaal naar de figuurtjes, die voor al die mensen die het spel niet op hun smartphone hebben staan niet te zien zijn, maar die voor de spelers een enorme aantrekkingskracht hebben en stimulans om er achteraan te jagen en om er steeds maar meer te vinden en te verslaan. Het spel is zo populair dat sommige spelers grenzen overschrijden en in gevaarlijke situaties terechtkomen en overlast veroorzaken.

Pokémon GO spel

Pokémon GO is een spel dat je op je smartphone kunt spelen. Je gebruikt er de camera van je mobiele telefoon voor. Het spel werd in de eerste week van juli 2016 gelanceerd en wist meteen spelers aan zich te binden. De gebruiker verzamelt en vangt met zijn smartphone de Pokémon-figuurtjes zoals we die uit de tv-serie en van de gameboy spelletjes kennen: kleurige fantasiediertjes en figuurtjes. Ze duiken op in de echte wereld, maar alleen de speler met zijn mobiele telefoon kan ze zien, als hij zijn smartphone erop heeft ingesteld en het spel heeft gedownload. De argeloze passant ziet gewoon een vuilnisemmer, de Pokémon GO-speler ziet daar misschien wel een paars Pokémon-muisje achter verscholen. Die moet hij dan met zijn Poké bal proberen te raken. Dat levert punten op en baant de weg naar een volgend niveau (level) in het spel.

Aprilgrap

Het begon allemaal met een 1 aprilgrap in 2014. Google lanceerde toen op 31 maart 2014 het verhaal dat de volgende dag een spel werd gelanceerd dat Pokémon Challenge ging heten en waarmee men met Pokémon kon spelen in de kaarten van Google Maps. “Tientallen wilde Pokémon wonen in straten en bossen en op de bergen in Google Maps”, was toen het als grap bedoelde verhaal. Spelers konden de figuurtjes vangen door er op te klikken. Het bracht Niantic Labs, een softwaregigant en dochter van Google, op het idee om daar maar eens werk van te maken: het klonk lang niet zo ongeloofwaardig als een doorsnee aprilgrap. Er zou wel eens een echt en leuk spel uit kunnen rollen. Dat is het Pokémon Go-spel geworden, dat twee jaar na de aprilgrap daadwerkelijk werd gelanceerd. Het is gratis te downloaden.

Stroomslurper
Het is wel handig om een powerbank, extra batterij, voor je smartphone te gebruiken, want het spel gebruikt veel energie en slurpt je telefoon leeg. Bol.com heeft powerbanks in het assortiment met zonnecellen.

In winkelstraat en in het park

De Pokémon-figuren kunnen overal opduiken, in winkelstraten, parken, pleinen, langs de spoorbaan en op het strand. En daar zit ook het gevaar van het spel. De politie, veiligheidsdiensten en spoorwegen hebben er hun handen vol aan. Spelers zitten soms zo in het spel, dat ze bijvoorbeeld pardoes een vijver in lopen op zoek naar Rattata, een ratachtige Pokémon.

Gevaren op de spoorbaan

Spoorbeheerder ProRail ziet spelers langs de spoorbaan lopen op zoek naar Pokémon. Een levensgevaarlijke exercitie, waar de mensen die verdiept zijn in hun spel en tuk zijn op het vinden van hun volgende spelfiguurtje, niet zo bij stil staan. Al zoekend en spelend lopen ze gevaar onder de trein te komen.

Gevaren in het verkeer

Ook Veilig Verkeer Nederland trekt aan de bel en houdt zijn hart vast. Mensen spelen al fietsend het Pokémon spel en hebben daardoor minder oog voor de verkeerssituaties. Zelfs automobilisten spelen al autorijdend het spel of zetten de auto plots aan de kant en brengen daarmee zichzelf en andere weggebruikers in gevaar. Wandelaars gaan soms zo in het spel op, dat ze niet in de gaten hebben dat ze midden op de weg lopen.

Bron: Tweet AMCBron: Tweet AMC

Overlast in het ziekenhuis

Er blijken zelfs Pokémon in ziekenhuizen te verschijnen, dat tot zoekende spelers leidde die zich in de ruimtes waagden waar ze helemaal niet mogen komen. Het AMC liet daarop een tweet uitgaan met het verzoek de Pokémon niet te gaan zoeken.

Overlast voor de politie

De politie en de meldkamer hebben ook last van de spelers. Blind fanatieke spelers schromen niet het landelijke servicenummer van de politie 0900-8844 te bellen met de vraag waar het figuurtje verstopt zit. De politie heeft het er druk mee en wil het nummer vrijhouden voor niet-spoedeisende vragen van burgers, en zeker niet voor hulp bij een spelletje.

Gevaren door overvallen

Het gevaar van overvallen is niet ondenkbeeldig. Pokémon-vangers die in het donker, midden in de nacht, op jacht gaan naar de digitale figuurtjes moeten oppassen. Deugnieten zien hun kans schoon en proberen spelers te beroven van hun telefoon en geld.

Uitwassen van hinder door Pokémon-spelers

Er zijn uitwassen en daar kleeft de term Pokémonterreur aan.
  • Spelers die het AMC ziekenhuis belagen omdat er Pokémon in de kelder zouden zitten;
  • Speler die een Pokémon aan het bed van een bevallende vrouw dacht te vinden;
  • Café's die borden op hun terrassen neerzetten met "Verboden op Pokémon te jagen" vanwege de overlast aan terrasbezoekers en bediendend personeel;
  • Pokémon die opduiken op het strijdtoneel van Islamitische Staat;
  • Pokémon-jagers die een sauna binnenstormen omdat daar fantasiefiguurtjes zouden zijn te vinden;
  • Belaging van een politiebureau, omdat er een Pokémon in de cel zou zitten;
  • Malafide gamers die spelers naar een afgelegen plek lokken om ze daar te beroven;
  • Malafide gamers die geïnfecteerde games laten downloaden;
  • Hinderlijke drones die op Pokémon jagen.

Niantic Labs

De ontwikkelaar van het spel, Niantic Labs, bepaalt waar welke figuurtjes opduiken. Bedrijven en organisaties die beslist niet willen dat er een Pokémon in hun faciliteiten opduikt, kunnen daartoe een verzoek indienen via de Niantic-website. Daar wil de spelontwikkelaar dan wel rekening mee houden en relevante stappen ondernemen en geen Pokémon loslaten in die gebieden en gebouwen waarvan de eigenaar kenbaar heeft gemaakt daar problemen mee te hebben.

Smartphone

Het spel wordt op een smartphone gespeeld waarbij de GPS-functie aan moet staan. Het werkt met satelliet en vreet data. De basis van het spel zit in de techniek die augmented reality wordt genoemd. Via die techniek worden met een computer beelden toegevoegd aan de werkelijkheid. In het straatbeeld kunnen op die manier de kleurige Pokémon-figuren worden ingevoegd.

Sociaal

De Pokémon GO-spelers noemen het spel zelf “sociaal”. Ze herkennen elkaar aan het specifieke zoekende gedrag met een smartphone in de hand. Via social media platforms worden tips uitgewisseld over populaire locaties waar de Pokémon zich graag ophouden en over de plaats van gyms, plekken waar de figuurtjes het tegen elkaar opnemen. De virtuele Pokémonjacht bindt de mensen die het spelen. Zij noemen het dan ook geen overlast veroorzakende of zelfs gevaarlijke bezigheid maar een sociaal gebeuren.

Magikarp opgespoord op de fiets / Bron: Charlotte PendersMagikarp opgespoord op de fiets / Bron: Charlotte Penders
Meowth in het appelboompje / Bron: Charlotte PendersMeowth in het appelboompje / Bron: Charlotte Penders
Rattata voor de fiets langs de dijk / Bron: Charlotte PendersRattata voor de fiets langs de dijk / Bron: Charlotte Penders
Zubat op het parkeerterrein van De Stelp / Bron: Charlotte PendersZubat op het parkeerterrein van De Stelp / Bron: Charlotte Penders

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pokémon GO blijven spelen met scherm uit: bespaar batterijPokémon GO blijven spelen met scherm uit: bespaar batterijDe app Pokémon GO verbruikt ontzettend veel energie waardoor de batterij van je smartphone soms al binnen anderhalf uur…
Articuno in Pokémon GOArticuno in Pokémon GOSinds de release van de app Pokémon GO nemen wereldwijd miljoenen spelers de slogan 'Gotta catch' em all' wel heel lette…
Beginnen met het spelen van de app Pokémon GoBeginnen met het spelen van de app Pokémon GoDe meeste mensen hebben op zijn minst weleens gehoord van Pokémon, Nintendo's populaire spel, waarbij spelers door een f…
Pokémon GO: hoe werkten de voetstapjes?Pokémon GO: hoe werkten de voetstapjes?Pokémon GO was in Nederland al immens populair voor de officiële lancering. Nadat je de meest voorkomende Pokémon als Ra…
Ingress: Landjepik in de echte wereld met je mobielIngress: Landjepik in de echte wereld met je mobielIngress is een game die je niet thuis achter de computer, maar buiten in de wijde wereld speelt. En je speelt het niet t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: www.brandsoftheworld.com
  • https://www.politie.nl/themas/contact-0900-8844.html geraadpleegd op 13 juli 2016
  • Friesch Dagblad – Veel overlast door populaire Pokémon-spel – 13 juli 2016 https://nl.wikipedia.org/wiki/Toegevoegde_realiteit geraadpleegd op 13 juli 2016
  • Friesch Dagblad – Thuis op de bank of in de sportschool: Pokémon zitten overal – 13 juli 2016 https://nl.wikipedia.org/wiki/Toegevoegde_realiteit geraadpleegd op 13 juli 2016
  • http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160714_02384479 geraadpleegd op 14 juli 2016
  • http://www.destentor.nl/algemeen/multimedia/eerste-nederlandse-slachtoffers-pokémongo-1.6181058 geraadpleegd op 14 juli 2016
  • Afbeelding bron 1: Tweet AMC
  • Afbeelding bron 2: Charlotte Penders
  • Afbeelding bron 3: Charlotte Penders
  • Afbeelding bron 4: Charlotte Penders
  • Afbeelding bron 5: Charlotte Penders

Reageer op het artikel "Pokémon GO – Smartphonespel met gevaren en overlast"

Reactie

Jacob, 15-07-2016 09:23 #1
Goed overzicht van alle gevaren en issues. Jammer dat de kop en de lading zo stigmatiserend is Reactie infoteur, 15-07-2016
Goed punt, Ik heb er even 'ook' tussen gezet, omdat het merendeel van het spel natuurlijk leuk is.

Dank voor de opmerking,
Sjaan

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 18-07-2016
Gepubliceerd: 13-07-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Gezelschapsspellen
Reacties: 1
Schrijf mee!