InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Pro Cycling Manager 2016: verschillende spelmodi

Pro Cycling Manager 2016: verschillende spelmodi

Pro Cycling Manager is een game die elk jaar wordt uitgegeven door Cyanide. Er zijn een paar verschillende spelmodi. Eén daarvan is een spelmodus waarin je tegen mensen uit de hele wereld kan racen. Ook is er een spelmodus waarbij je een team naar succes moet leiden. Verder kan je een losse etappe of ronde rijden en is er een mogelijkheid om baanwedstrijden te rijden.

Geschiedenis van Pro Cycling Manager

In 2001 bracht Cyanide voor het eerst een wielerspel uit. Het was toen alleen nog maar te spelen op een pc en het zag er allemaal nog niet zo netjes uit. Toch was het in deze versie al goed mogelijk om wedstrijden in 3D te rijden. Tot 2004 kreeg het spel de naam Cycling Manager, maar vanaf 2005 kregen de nieuwe versies de naam Pro Cycling Manager. Vanaf 2007 bracht Cyanide ook een spel uit voor de Playstation. Dit spel heeft alleen veel minder mogelijkheden.

Spelmodi

Carrière modus
Bij de carrière modus kies je aan het begin een team. Dat kan een van de beste teams van de wereld zijn, maar dat kan ook een slechter team zijn. Het is de bedoeling dat je met dit team (ooit) de belangrijkste wedstrijden gaat winnen. Je bestuurt alle renners van het team en mag bijvoorbeeld ook de transfers regelen. Deze spelmodus zit al vanaf het begin in Pro Cycling Manager.

Pro Cyclist modus
Bij de Pro Cyclist modus moet je aan het begin een eigen renner aanmaken. Het is de bedoeling dat jij van jouw renner de beste wielrenner van de wereld maakt. Je rijdt in deze mode alleen maar met je eigen renner. Deze modus is in de 2015 versie van Pro Cycling Manager toegevoegd en is heel erg verbeterd ten opzichte van toen.

Losse wedstrijd modus
Verder is er ook nog een modus waarin je los een ronde, etappe of klassieker kan rijden. Hiervoor kan je uit alle teams kiezen en zelf een selectie maken voor de wedstrijd. Deze modus zit al heel lang in Pro Cycling Manager.

Multiplayer modus
In de vorige versies was er de spelmodus Armada. Dat was een soort multiplayer waarmee je een eigen team kon opbouwen. Armada is er vanaf deze versie echter niet meer. Daarvoor is de multiplayermodus in de plaats gekomen. Hiermee kan je tegen iedereen op de wereld met Pro Cycling Manager 2016 rijden. Je kan uit elk team en dus ook elke wielrenner kiezen.

Baanwielrennen modus
Als laatste is er ook nog een modus waarin je wedstrijden op de baan kan rijden. Je hebt de sprint, de afvalkoers, de puntenkoers, de keirin, de 200 meter tijdrit, het omnium en de scratch. Jammer genoeg is het alleen maar mogelijk om losse wedstrijden te rijden. Deze modus zit in Pro Cycling Manager sinds 2008.

Databases

Bij het spel zit standaard een de officiële database van Cyanide zelf. Het is echter niet heel fijn om daarmee te spelen, omdat Cyanide niet van elke ploeg de licenties heeft. Daardoor moeten ze de namen van de wielrenners anders schrijven dan ze echt zijn. Zo heeft Froome de naam Vroome gekregen in het spel. Gelukkig zijn er genoeg Pro Cycling Manager-community's die dat aanpassen en soms ook nog eens de database fors uitbreiden. Zo breng PCM Daily jaarlijks een database uit en ook PCM France en PCM Focus doen dat vaak. Hierdoor is het niet echt een probleem dat Cyanide geen licenties heeft.

Steam Workshop

Vanaf deze versie is er een Steam Workshop voor Pro Cycling Manager. Hierop kan je allemaal databases vinden van verschillende mensen. Dit is een hele vooruitgang, omdat de installatie van databases nu veel makkelijker gaat.
© 2017 Wicow, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pro Cycling Manager 2007Pro Cycling Manager 2007 is de opvolger van het spel uit 2006. Het spel biedt je de mogelijkheid om als manager van een…
Pro Cycling Manager 2006Pro Cycling Manager 2006 is een wielrensimulatie waarbij jij de manager bent. Beheer de financiën, train je renners, en…
Best betaalde beroepen 2012Best betaalde beroepen 2012De website Loonwijzer.nl heeft een lijst samengesteld van best betaalde beroepen van mannen en voor vrouwen. De verschil…
Napoleon Games Cycling Cup 2016 - live op tvNapoleon Games Cycling Cup 2016 - live op tvIn het seizoen 2016 bestaat er een nieuw regelmatigheidsklassement in de Belgische wielerwereld: de Napoleon Games Cup.…
Wat verdient een manager? (Salaris manager)Wat verdient een manager? Het is lastig om een salarisindicatie voor een manager te geven, omdat er verschillende manage…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Pro_Cycling_Manager

Reageer op het artikel "Pro Cycling Manager 2016: verschillende spelmodi"

Infoteur: Wicow
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!