InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Mass Effect Andromeda: Vooruitblik op het actierollenspel

Mass Effect Andromeda: Vooruitblik op het actierollenspel

Mass Effect Andromeda: Vooruitblik op het actierollenspel Mass Effect: Andromeda is het actierollenspel van Bioware. De vierde officiële Mass Effect-game wordt uitgebracht door Electronic Arts voor de PC, Xbox One en Playstation 4. Andromeda is geen vervolg op het voorgaande deel Mass Effect 3, maar focust zich op een nieuw hoofdpersonage. Het verhaal speelt zich ditmaal af in 2148 en de speler zal weer vele buitenaardse werelden moeten verkennen. De Space-Shooter ligt vanaf 3 maart 2017 in de Nederlandse winkels.

Andromeda

Het verhaal in een Mass Effect-game is altijd een belangrijk onderdeel geweest van de spelerservaring. Bioware introduceerde met Mass Effect vele verschillende opties in dialogen. De speler kon hiermee zelf bepalen hoe hij of zij op personages en de dilemma’s reageerde. In Mass Effect: Andromeda keren de dialoogopties weer terug. De naam Andromeda komt uit de Griekse mythologie. Een Ethiopische prinses die werd gered van opoffering door Perseus.

Verhaal
In deze game van Bioware is Andromeda een Melkweg, 2.5 lichtjaren van de aarde verwijderd. Het hoofdpersonage bevindt zich op ruimteschip Tempest met niet meer dan een kaart van waar Andromeda gelegen is. De bemanning van de Tempest is op een missie om planeten te onderzoeken voor mogelijke nederzettingen. “Om een nieuw thuis te bouwen”, aldus de Andromeda Initiative trailer die Bioware uitbracht op 24 januari 2017. De Tempest werkt zonder autoritaire belemmeringen en “dienen als punt van de speer”. Verdere details over het verhaal van de Bioware-game zijn gedurende het schrijven van deze vooruitblik in februari 2017 nog niet bekend.

Pathfinder team
Een ander belangrijk onderdeel van een Mass Effect-game is de bemanning die jouw ruimteschip siert. Deze kameraden lopen, van ras tot persoonlijkheid, zeer uiteen. Mensen en buitenaardse wezens vergezellen de speler op vele missies in de game en helpen je elk met hun unieke eigenschappen. In Mass Effect: Andromeda wordt de speler vanaf het begin bijgestaan door het Pathfinder-team. Dit team wordt geleid door de speler zijn hoofdpersonage met de achternaam Ryder. Ook in deze game van maker Bioware zal je in het begin kunnen kiezen of je de game gaat spelen als vrouw of man. De rest van de bemanning bestaat uit de zoon en dochter (tweeling) van hoofdpersonage Ryder, idealist Liam en Cora Harper; de operatiespecialist. Het schip van de game bevat ook een kunstmatige intelligentie, genaamd Sam. Sam staat altijd in contact met het hoofdpersonage en helpt jou als speler gedurende je ruimte-avontuur.

Nieuwe rassen

Andromeda is het eerste Mass Effect-deel zonder het personage Shephard in de hoofdrol. Maker Bioware heeft aangegeven dat alleen hints van de vorige protagonist in Andromeda zijn te vinden. Maar dat is niet de enige verandering in de Mass Effect: Andromeda. De Space-Shooter speelt zich namelijk af in een nieuwe Melkweg (Andromeda) die is gevuld met nieuwe planeten en rassen om te ontdekken. Plus een heleboel bekende rassen die je al eens eerder bent tegengekomen, mits je de vorige Mass Effect-delen hebt gespeeld.

De Nexus
Gedurende het bezoeken van al deze nieuwe werelden is conflict niet altijd te vermijden met dialoog. Zo zal je het onder andere op moeten nemen tegen de Kett, de gevaarlijke Angara en de restanten, ofwel de Remnants genoemd. Tussen het bezoeken van nieuwe planeten en het afweren van vijandelijke rassen, zal je ook tijd besteden op de gigantische mechanische stad Nexus. De Nexus dient naast je schip als thuisbasis en is te vergelijken met de Citadel in voorgaande delen van de Mass Effect-serie. Een verbetering die Bioware heeft beloofd is dat er geen laadtijden meer zijn als je vanaf je ruimteschip een locatie bezoekt als de Nexus of een planeet.

Mijnen en bouwen
Bioware introduceert met Mass Effect Andromeda een nieuw systeem om je personage van upgrades te voorzien. Zo zal je op de verschillende planeten die je bezoekt, moeten mijnen naar nieuwe mineralen en middelen. Deze delfstoffen heb je nodig om bijvoorbeeld je wapens en ruimtepak te voorzien van nieuwe snufjes. Het mijnen zal niet bestaan uit je hoofdpersonage die eindeloos op een rots inslaat met een pikhouweel. De speler hoeft de mineralen simpelweg te scannen en ze worden toegevoegd aan je collectie.

De nieuwe Mako
Het verkennen van nieuwe planeten doe je in Mass Effect: Andromeda met een verbeterde versie van de Mako. De Mako is een buggy waarmee je over de grote planeten heen kan rijden. Vooral in de eerste Mass Effect-game was het rijden in de Mako een vast onderdeel. Critici gaven destijds aan dat het besturen van de buggy nog wel verbeterd mocht worden. Uitgever EA huurde daarom voor dit vierde deel van Mass Effect de makers in van race-game Need for Speed. Studio Manager van Bioware Aaron Flynn wou de Mako alleen terugbrengen naar Andromeda als het besturen realistisch en van hoge kwaliteit was.

Mobiele actie

Het reizen over de nieuwe planeten met de Mako is niet het enige wat een revisie heeft gehad van maker Bioware. De vuurgevechten in Mass Effect deel één tot en met drie waren statief van aard: de speler zocht dekking achter een object en schoot op de vijand als die zijn gezicht liet zien. In Andromeda is de actie mobieler. De speler zal zich vaker moeten verplaatsen wil je succesvol zijn. Zo beschik je over een jetpack om je sneller te verplaatsen en gebruik je biotische krachten om op je vijand af te razen met een klap. Om jezelf te beschermen tijdens deze mobiele actie kan je gebruik maken van een klein krachtveld. Dit krachtveld dient als schild. Het schild blijft actief, zelfs als de speler ermee rondloopt.

Hoofd-en zijmissies
Mass Effect: Andromeda heeft ook diverse side-quests, genaamd loyaliteitsmissies. Deze missies hoef je niet te voltooien om het spel uit te spelen, maar zorgen wel dat je kameraden meer geïnvesteerd zijn in de hoofdmissie en jou als leider. Wil je nog meer van Melkweg Andromeda verkennen? Dan kan je verschillende grondvesten infiltreren. Dit is volgens Bioware een hele uitdaging. Elke vijandelijke basis zit namelijk vol met sterke vijanden en alarmsystemen om jouw aanwezigheid te bespeuren.
© 2017 Thomashm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mass Communicatie TheorieCommunicatie is één van de basis dingen die je op vroege leeftijd beheerst en ontwikkeld. Er zijn veel onderzoeken gedaa…
Mythen en Sagen - Perseus en MedusaDe legende van Perseus en Medusa is een van de bekendste mythen uit de Griekse Mythologie. Afbeeldingen van Medusa worde…
Wat is BMI en hoe bereken ik dit?Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zod…
De nachtelijke hemel: achtergrond van bekende sterrenbeeldenDe nachtelijke hemel: achtergrond van bekende sterrenbeeldenAls je ’s nachts naar boven kijkt, kun je een prachtige sterrenhemel zien. Maar dat wordt tegenwoordig wel steeds minder…
BMI uitrekenen: Body Mass Index en Quetelet index berekenenOm te bepalen wat je ideale lichaamsgewicht is, kun je gebruik maken van de Body Mass Index of BMI berekening. Met een e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geckzilla / Flickr
  • http://nl.ign.com/mass-effect-andromeda-deluxe-edition-ps4
  • http://www.behindthename.com/name/andromeda
  • https://www.rockpapershotgun.com/2017/01/26/mass-effect-andromeda-squad-trailer/#more-425587
  • https://www.youtube.com/watch?v=lqZvYgn35K4
  • https://www.youtube.com/watch?v=RYXuwVS0G24
  • http://www.rollingstone.com/culture/features/how-bioware-plans-keep-mass-effect-andromeda-game-true-to-roots-20160620
  • https://www.vg247.com/2016/06/13/mass-effect-andromedas-mako-will-be-easier-to-drive-thanks-to-need-for-speed-team/

Reageer op het artikel "Mass Effect Andromeda: Vooruitblik op het actierollenspel"

Infoteur: Thomashm
Laatste update: 04-03-2017
Gepubliceerd: 10-02-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!