InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > E-Divisie - FIFA 17 Eredivisie op de console

E-Divisie - FIFA 17 Eredivisie op de console

E-Divisie - FIFA 17 Eredivisie op de console In 2016 werd de E-Divisie opgericht in Nederland. De E-Divisie is een digitale versie van de Nederlandse Eredivisie. Achttien Eredivisieclubs strijden op de Xbox One en Playstation 4 om het kampioenschap van Nederland. Elke club wordt vertegenwoordigd door één eSporter. Wat is de E-Divisie precies en wie zijn de eSporters?

Wat is de E-Divisie?

Het digitale tijdperk laat ook in de voetbalwereld zijn sporen achter. Een digitale voetbalcompetitie voor de Eredivisieclubs werd in 2016 gelanceerd onder de naam: E-Divisie. Achttien Eredivisieclubs strijden op de Xbox One en Playstation 4 tegen elkaar om kampioen van Nederland te worden. Speelt Ajax in het echt tegen Feyenoord, dan spelen de gamers van Ajax en Feyenoord in dezelfde week ook tegen elkaar. Elke woensdag, donderdag en vrijdag zijn er drie duels. De E-Divisie wordt voor het eerst met FIFA 17 gespeeld.

Wie zijn eSporters?

eSporters zijn gamers die een voetbalclub vertegenwoordigen. In de E-Divisie worden alle Eredivisieclubs vertegenwoordigd door één eSporter. Elke Eredivisieclub heeft dan ook één eSporter aan zijn club verbonden die voor hen uitkomt in de E-Divisie.

Scouting van eSporters
Bij een pilot van E-Divisie werden al eens goede gamers uitgenodigd. Zij werden uitgenodigd omdat zij in het verleden toernooien hadden gewonnen of omdat zij hoog in de onlineranglijsten stonden. Er ontstond een lijst met getalenteerde FIFA-gamers die in een aantal gevallen een contract aangeboden gekregen bij hun favoriete clubs.

Er zijn ook Eredivisieclubs die zelf opzoek gingen naar een eSporter. Ajax contracteerde in september 2016 bijvoorbeeld meervoudig Nederlands FIFA-kampioen Koen Weijland, hij werd Nederlands eerste gamer met een contract bij een profclub. Daarnaast werd Dani Hagebeuk in februari 2017 aan het eSports-team van Ajax toegevoegd. Dani Hagebeuk speelt voor Ajax in de E-Divisie, Koen Weijland is namens Ajax actief op andere gametoernooien.

Een FIFA 17-toernooi in het Philips Stadion leverde in oktober 2016 een eSporter voor PSV op: Romal Abdi. Bij ADO Den Haag werd in januari 2017 een selectiedag gehouden die werd gewonnen door Andries Smit. Echter had Smit in het verleden Tweets geplaatst waaruit bleek dat hij fan van Ajax is. Dat leverde commotie op waarna Smit zich terugtrok als eSporter van ADO den Haag. Elke club bepaalt zelf hoe zij een eSporter scouten en contracteren.

Verdienen eSporters geld?
Het is niet geheel duidelijk wat de gamers van de E-Divisie verdienen. De eSporter van SC Heerenveen, Niels Krist, speelt volgens de website van SC Heerenveen in het seizoen 2016/2017 op vrijwillige basis. Voor zover bekend krijgen de meeste eSporters niet meer dan een onkostenvergoeding, maar er zijn uitzonderingen. Zo verdient de eSporter van FC Nantes (Frankrijk) 3.000 euro per maand in het seizoen 2016/2017. Bij Schalke 04 wordt in datzelfde seizoen een stagevergoeding van ongeveer 500 euro per maand uitgekeerd.

YouTube-kanaal voor de E-Divisie

Op YouTube zijn voetbalgamevideo's al jarenlang ongekend populair. Gamevloggers hebben duizenden volgers, ook de Eredivisie CV heeft dat opgemerkt. Om meer jongeren te bereiken zijn zij daarom een YouTube-kanaal gestart. Op het YouTube-kanaal worden de E-Divisie-wedstrijden wekelijks gepubliceerd. Tevens worden er wedstrijden besproken en analyses gegeven door onder andere bekende gamers.

E-Divisie bij FOX Sports en Twitch
De wekelijkse duels zijn naast het YouTube-kanaal ook te volgen op streamingdienst Twitch. Op de televisiezender FOX Sports worden alle wedstrijden op vrijdag uitgezonden.

FIFA Ultimate Teamclubs in de E-Divisie

Aanvankelijk wilden de organisatoren van de E-Divisie graag met de echte selecties van de Eredivisie clubs spelen. Echter zou het niveauverschil dan te groot worden. De eSporter van Sparta Rotterdam zou dan in het nadeel zijn tegen de eSporter van PSV.

Een andere optie was om met een bestaande spelmodus alle selecties hetzelfde niveau te geven. Alle spelers hebben dan een rating van 85. Dat lijkt een eerlijke optie, maar werd door spelontwikkelaar EA Sports niet geaccepteerd.

Spelontwikkelaar EA Sports wil dat er wordt gespeeld met de spelmodus 'FIFA Ultimate Team'. Een fantasie-spelmodus waarbij alle spelers van FIFA 17 kunnen worden aangetrokken. In de E-Divisie kan Cristiano Ronaldo dus uitkomen voor bijvoorbeeld Ajax of Heracles Almelo. Bij deze spelmodus worden selecties samengesteld door middel van zogenaamde FIFA Coins. Een systeem waarmee EA Sports veel geld verdient, dat lijkt dan ook de reden om deze spelmodus te promoten.
© 2017 Johnbloom, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
FIFA 15 (FUT) beste spelers: Eredivisie en NederlandersFIFA 15 (FUT) beste spelers: Eredivisie en NederlandersDe Eredivisie is de hoogste, en in FIFA 15 de enige speelbare Nederlandse, voetbalcompetitie. Spelers uit deze divisie z…
FIFA 15 (FUT): Beste spelers uit de premier league, EngelandFIFA 15 (FUT): Beste spelers uit de premier league, EngelandOm een zo hoog mogelijke teamgeest te behalen in het spelonderdeel FIFA Ultimate Team (FUT) kun je er voor kiezen om spe…
FIFA 15 (FUT): Beste spelers uit de Ligue 1, FrankrijkFIFA 15 (FUT): Beste spelers uit de Ligue 1, FrankrijkDe Ligue 1 is de hoogste voetbalcompetitie van Frankrijk. Teams die aan het einde van het seizoen 2014/2015 onvoldoende…
Deelnemende landen WK 2014: plaatsen op de FIFA-ranglijstDeelnemende landen WK 2014: plaatsen op de FIFA-ranglijstDe wereldranglijst van FIFA is sinds december 1992 een ranglijst om uit te drukken welk land zich de sterkste van de wer…
Fifa 07: het beste voetbalspel van het momentFifa 07 is één van de populairste voetbalspellen van deze eeuw. Het ziet er levensecht uit en je kan er heel wat uren sp…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-divisie.nl/
  • https://www.youtube.com/channel/UCmRHQnd3EbOogJHkNTxmEoA

Reageer op het artikel "E-Divisie - FIFA 17 Eredivisie op de console"

Infoteur: Johnbloom
Gepubliceerd: 20-03-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!