InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Pokémon: Een rage die nog lang niet voorbij is

Pokémon: Een rage die nog lang niet voorbij is

12 Jaar na het ontstaan is Pokémon en alles wat er mee gerelateerd is nog steeds een hype. Wie dacht dat Pokémon en de rage die ontstond geen lang leven beschoren was, heeft het compleet mis. De aandacht in de media is weliswaar iets afgenomen, maar het spel op zich en alle merchandise erom heen levert Nintendo nog steeds bergen geld op. En de groei is er voorlopig nog niet uit. Pokémon is nog altijd razend populair. Niet alleen in het geboorteland Japan, maar overal ter wereld.

Pokémon anno 2008

“Game over” is een kreet die nog lang niet van toepassing is op Pokémon. Dat Nintendo nog steeds winst ziet in dit spel, blijkt wel uit het feit dat er een nieuw deel verschijnt voor de Nintendo DS. Dit nieuwste deel heet "Pokémon Platinum", een nieuw Pokémon spel van de Diamond en Pearl reeks. Het spel zal in de herfst van 2008 (13 september?) verschijnen in Japan. In Amerika waarschijnlijk begin 2009. Wanneer Pokemon Platinum in Europa verschijnt, is nog niet bekend. Vanaf het moment dat het nieuws hierover "uitlekte", maakten Pokémon fans over de hele wereld zichzelf en elkaar al gek.

Pokémon en Nederland

Ook in Nederland is en blijft Pokémon populair. Zo was er onlangs nog (30 en 31 augustus) in Walibi World in Biddinghuizen Pokémon Day. Het evenement dat werd georganiseerd door Jetix in samenwerking met PS Games, Walibi World en Nintendo was voor alle betrokken partijen een groot succes, namelijk een record aantal bezoekers tijdens Pokémon Day. Tienduizenden kinderen met hun ouders hebben een bezoek gebracht aan het attractiepark.

De vele Pokémon activiteiten zoals meet & greet met de Pokémon helden, de première van de film Pokémon 10: “De opkomst van Darkrai”, unieke downloads en de speciale Pikachu Pokémon Day TCG kaart maakten van deze Pokémon Day een onvergetelijke gebeurtenis.

Het ontstaan

Pokémon werd in 1996 in Japan op de markt gebracht door Nintendo. Nintendo is een internationaal bedrijf dat oorspronkelijk is opgericht in Kioto (Japan) op 23 september 1889 door Fusajiro Yamauchi. Pokémon werd rond 1991 gecreëerd door de Japanner Satoshi Tajiri. Satoshi Tajiri is een electronic game designer en is geboren 28 augustus 1965 in Tokyo.
Pokémon is sindsdien uitgegroeid tot de op één na meest succesvolle game-franchise ter wereld, na Super Mario. In Japan is er een ware Pokémon-Gekte ontketend. Overal waar je in Japan kijkt, zie je iets dat te maken heeft met Pokémon.
Pokémon is in Japan begonnen als videogame, maar groeide al snel uit tot een fenomeen van ongekende omvang. Inmiddels zijn er wereldwijd zo'n 1500 verschillende Pokémon-producten verschenen.

De Pokémon-Gekte

Wie had ooit kunnen vermoeden wat een grote impact Pokémon zou hebben? De Pokémon-Gekte houdt niet op bij “normale” dingen als accessoires en kleding. Nee, het gaat vele malen verder dan dat. Zo zijn er ook nog Pokémon auto’s, Pokémon Monorail, Pokémon vliegtuigen, een Pokémon Center in Tokyo en een Pokémon Park. En dit zijn slechts een paar dingen uit het land van herkomst. Overal op de wereld heeft deze gekte toegeslagen. Zo werd bijvoorbeeld in November 2001 in New York op Rockefeller Plaza het Pokémon-winkelcentrum geopend. Een waar paradijs voor alle Pokémon fans. Je kunt er exclusieve Pokémon artikelen kopen, DVD’s en natuurlijk games.

Hieronder een paar voorbeelden van deze Pokémon-Gekte:

Pokémon Centre Tokyo
Pokémon Centre Tokyo is een winkel met alleen maar dingen van Pokémon. Je vindt hier veel dingen die nergens anders te koop zijn. Wil je iets exclusief van Pokémon dan moet je dus daar zijn.

Pokémon Auto’s
Een Poké-VW New Beetle “verkleed” als Pikachu. De droom van alle Pokémon fans ……. Prijs? Toen (1998) zo'n 60.000 gulden. Ben je niet zo gecharmeerd van een VW kever, dan is er nog een Poké-Chrysler, een Poké-Autobus of nog mooier een heuse Poké-Hummer.

Pokémon Monorail
De Pokémon Monorail is een monorail volledig bedekt met Pokémon figuren en rijdt vanaf het vliegveld Tokyo International Airport (Haneda) de stad Tokyo in.

Pokémon Vliegtuigen
De vliegmaatschappij ANA (All Nippon Airways) laat al een tijdje 3 speciale Poké-vliegtuigen rondvliegen om passagiers te vervoeren tussen Tokio en San Francisco. Het zijn twee Boeing 747’s en één 767. Je vliegt in een heuse Jumbo Jet, waarvan de gehele buitenkant bedekt is met Pokémon figuren.
Maar dat is nog lang niet alles. Je ticket heeft al een Pokémon design, de stoelen in het vliegtuig hebben een Pokémon bekleding, elk kind op deze ANA vlucht ontvangt Pokémon goodie bags en postcards, de gordijnen in het vliegtuig zijn van Pokémon stof, verfrissingen worden geserveerd in Pokéman cups en tijdens de vluchten worden Pokémon films gedraaid.
Maar er is nog meer. De stewardessen van ANA op deze Pokémon vluchten dragen speciaal ontworpen Pokémon pakjes en ....... als welkoms-cadeautje aan boord krijg je een speciale uitgave van de Pokémon kaarten.
Pokémon Park
Het Pokémon-Park of kortweg PokéPark genoemd is het eerste park in de wereld dat gebaseerd werd op één bepaald thema, Pokémon in dit geval. PokéPark ligt in de stad Nagoya (Aichi )en werd geopend in 2005. In het park zijn 12 attracties en in het geheel zijn er meer dan 380 Pokémon figuren gebruikt.
De opzet van Nintendo was een “travelling amusement park”, dat na Nagoya opgezet kon worden in de US, Europa en Shanghai. In het eerste halfjaar kwamen 4,5 miljoen bezoekers naar het PokéPark in Nagoya.
Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons
© 2008 - 2017 Drem, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Nintendo 3DS. Nintendo's nieuwste 2011 handheld console!De Nintendo 3DS. Nintendo's nieuwste 2011 handheld console!De 3D-televisies hebben hun opmars gemaakt in 2010. Iedereen wil tegenwoordig alleen nog maar een LCD- of plasma-scherm,…
Gratis oude Nintendo Games downloaden en spelen op de PCGratis oude Nintendo Games downloaden en spelen op de PCGratis Nintendo games op je PC spelen? Het is heel goed mogelijk om gratis Super Nintendo (SNES), Nintendo (NES), Ninten…
Nintendo 3DS: Games & PrijsWat kun je allemaal doen met de nieuwe Nintendo 3DS? Welke games zijn er, welke gatgets zijn er toegevoegd?
Snelste achtbanen en Walibi: NederlandIn de wereld een heleboel pretparken, met een enorm aantal achtbanen. Ons kleine landje beschikt ook over een aantal pre…
Gratis Pokemon spellen downloaden en spelen op de PCGratis Pokemon spellen downloaden en spelen op de PCJe kunt Pokemon games gratis downloaden spelen op je PC. Deze spellen die oorspronkelijk op de Gameboy, Gameboy Color, G…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pokémon: Een rage die nog lang niet voorbij is"

Infoteur: Drem
Laatste update: 07-09-2008
Gepubliceerd: 03-09-2008
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!