InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > PSP spellen downloaden en spelen

PSP spellen downloaden en spelen

Playstation portable is misschien wel de best verkochte handheld van 2008, maar wist u ook al dat u eigenlijk de spelletjes niet hoefde te kopen? Deze kunt u namelijk ook gemakkelijk en gratis downloaden. Wilt u meer weten, lees verder over hoe je spelletjes voor je PSP kunt downloaden, en op welke manier u deze kunt afspelen op uw PSP.

Als eerst

Sony heeft drie verschillende PSP's op de markt gezet.
  • PSP Fat, de originele PSP. Word geleverd met een batterij van 3,6V en 1200mAh
  • PSP Slim & lite, de tweede versie die lichter van gewicht is en dunner is. De leverbare batterij (3,6V en 1800mAh) heeft ook een langere levensduur. Daarnaast beschikt hij over tv-output
  • PSP 3000, sinds oktober op de markt. Lijkt veel op de PSP slim & lite maar er zitten wat nieuwe dingen in, zoals een ingebouwde microfoon + een verbeterd scherm die minder spiegelt in de zon. Deze is verkrijgbaar in 'Piano Black', 'Pearl White' en 'Mystic Silver'
  • PSP Go!, de nieuwste die binnenkort op de markt komt. Heeft een hele andere look dan alle voorgangers. Het heeft een schuifpad en is veel kleiner dat de andere PSP´s. Het bevat onder andere een microfoon die bijvoorbeeld voor het internet telefoon programma skype gebruikt kan worden en het heeft een 3.8 inch lcd beeldscherm
  • Playstation Phone, de telefoon draait op Andriod 3.0
  • De PS Vita, de nieuwste psp in dit artikel is hier meer over te lezen

UMD

UMD is het medium waarmee de PSP werkt. Op deze "schijfjes" kunnen spelletjes staat maar ook films en muziek. UMD's kun je zelf niet maken via de computer. Je kunt dus ook geen lege UMD's kopen om spelletjes te kopiëren. Alle drie de PSP's werken via UMD's.

ISO & CSO

ISO is een computer bestand die bestaat uit bestanden van de originele UMD game. Op deze manier kun je UMD's opslaan, en via de geheugen kaart op de computer zetten. ISO's worden dus ook vaak op internet gegooid, zodat jij ze kunt downloaden en via de computer op jou geheugenkaart kunt zetten, waardoor je je gedownloade spelletjes kunt spelen.
CSO is precies het zelfde als ISO. CSO is alleen een geconverteerde ISO bestand, hierdoor word het bestand kleiner en neemt het minder ruimte in beslag.

Ombouwen

De PSP fat en PSP slim & lite zijn beide om te bouwen. De bedoeling is dat de PSP 3000 niet om te bouwen is, toch blijven de hackers het proberen, en naar mijn mening, zal het niet lang duren voordat de PSP 3000 ook om te bouwen is.

Ombouwen zelf is niet illegaal, wel is het illegaal om dan gedownloade spelletjes op te spelen. Het downloaden van spelletjes is daar in tegen dan weer niet illegaal. Spelletjes op internet zetten zodat de wereld ze kunt downloaden is dan weer wel illegaal. Voordelen van ombouwen zijn dat u gedownloade spelletjes kunt spelen, een nadeel is dat u geen garantie meer heeft op uw PSP.

Ombouwen gaat via het downgraden of Pandora Batterij. Via deze manier hoeft de PSP niet opgeschroefd worden, zoals bij de meeste handhelds of consoles wanneer ze omgebouwd worden. Ik ga niet precies uitleggen hoe dit moet, alleen wat deze twee manieren inhouden.
  • Downgraden, hierbij zorg je ervoor dat je de aller eerste versie op je PSP krijgt. Want alleen vanaf de eerste versie kun je ombouwen. Niet alle versies zijn terug te downgraden naar de eerste versie. Momenteel kunnen alleen firmware 2.0; 2.6; 2.71; 2.80; 3.03; 3.50 gedowngrade worden. Wanneer je PSP gedowngrade is naar firmware 1.5 kun je gedownloade spelletjes spelen.
  • Pandora batterij, kunt u gebruiken op de PSP fat en op de PSP slim & lite. De pandora batterij is dezelfde batterij als die u meegeleverd krijgt, maar dan opgebouwd. Doordat de pandora batterij omgebouwd kun je je PSP in Service Mode zetten. In deze Service Mode kun je heel gemakkelijk de sony firmware vervangen door een gehackte firmware. Hierdoor kunt u door de gehackte firmware gedownloade spelen spellen.

Benodigdheden

  • Ten eerste heeft u een Sony Memorystick nodig. Deze is vaak meegeleverd wanneer u uw PSP koopt. Het handigste is om een 2Gig geheugenkaart te kopen. De spelen zijn namelijk meestal tussen de 300 en 800MB zwaar.
  • Ten tweede heeft u een PC nodig met een internet connectie. Daarnaast moet deze computer een USB aansluiting hebben, zodat u uw PSP kunt aansluiten op de computer.

Downloaden

Er bestaan vele sites waar u gehele PSP spelen van kunt downloaden. Twee bekende sites waar gehele PSP games op staan zijn PSP full games en PSP share. U heeft krijgt meestal twee manieren waarop u kunt downloaden.
  • Torrent: U download van de site een klein pakketje die je moet uitpakken met torrent programma. Een voorbeeld van zo'n programma is BitTorent. U kunt dit programma downloaden op http://www.bittorrent.com/
  • Megaupload/Rapidshare: U download het spel meestal in stappen, omdat megaupload/rapidshare een site is waar bestanden van <100Mb op internet gezet kunnen worden. Het probleem dat hierdoor speelt is dat u niet alle delen tegelijk kunt downloaden wanneer u niet over een account beschikt. Wanneer u echt niet langer kunt wachten kunt u ervoor kiezen om een account te kopen, waardoor u sneller en makkelijk bestanden van megaupload/rapidshare kunt downloaden.
Wanneer u het spel heeft gedownload staat het vaak in een raar bestandje dat .rar heet. Wanneer dit zo is moet u het bestand eerst uitpakken via WinRar. Dit is een gratis programma die u http://www.winrar.nl kunt downloaden. Als u dit programma heeft gedownload en geïnstalleerd, hoeft u alleen nog maar op het .rar bestandje te klikken met je rechtermuisknop en op "hier uitpakken" klikken. De rest doet het programma zelf. U ziet vanzelf een ISO of CSO bestand in dezelfde map terecht komen.
Wanneer het gedownloade bestand al een ISO of CSO is hoeft u niks meer te doen.

PSP naar Computer

Voordat u ISO en CSO bestanden kunt spelen op je PSP moet je eerst een klein programma downloaden en op uw psp zetten zodat u daadwerkelijk ISO en CSO kunt afspelen. Zo'n programmaatje heet een "ISO loader" of "UMD Emulator". Deze kunt u hier downloaden. Let op, er verschijnen steeds nieuwere en betere versies op internet. Wees dus alert en up to date. U kunt "ISO loader" of "UMD Emulator" ook gemakkelijk vinden via Google.
"ISO loader" of "UMD Emulator" zit waarschijnlijk ook in een .rar bestand wanneer u het heeft gedownload. Pak dit uit op de manier zoals boven beschreven. En zet het programmaatje op uw memorystick.
Het enige wat u nu nog hoeft te doen is, het gedownloade spel op uw PSP te zetten via de computer. Let wel op dat u het .ISO of .CSO bestand in de map ISO zet op uw psp.
Nadat u dit heeft gedaan hoeft u alleen nog uw PSP te starten, en vindt u onder game helemaal onder aan bij memorystick uw gedownloade game.

Let op! Indien u niet in bezit bent van het originele playstation portable spel, is het illegaal om spellen die u gedownload heeft te spelen. Het downloaden van het spel is dan nog wel legaal, maar wanneer u dus niet het originele spel in bezit heeft, is het illegaal om het spel te spelen op uw omgebouwde PSP.
© 2008 - 2014 Maxwell, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De mogelijkheden van Playstation Network (PSN)De mogelijkheden van Playstation Network (PSN)PlayStation Network is de online multiplayer en digitale media dienst ontwikkeld door Sony voor de PlayStation 3 en de P…
Informatie: Playstation portableDeze handheld staat bekend als de allereerste draagbare spelcomputer van Sony. Er zijn al vele versies van de PSP op de…
Spelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteSpelconsoles vergelijken, hoe kies je de besteAls je spelconsoles gaat vergelijken is het belangrijkste dat je kijkt naar het soort spellen dat je wilt gaan spelen. D…
De Playstation 3: revolutionair?De Playstation 3: revolutionair?De PlayStation 3 is de nieuwste gameconsole van 2007. Er werd veel verwacht van deze console. Next gen (=nieuwe generat…

Reageer op het artikel "PSP spellen downloaden en spelen"

Reactie

Den Versch, 13-02-2011 14:43 #1
Maar moet je je pc daardwerkelijk ombouwen om gedownloade games ( ISO) te kunnen spelen? Of gaat het ook zonder dat te doen en ze gewoon op memory te zetten?

Infoteur: Maxwell
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 1
Schrijf mee!