InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Playstation 3 ombouwen

Playstation 3 ombouwen

Wat doe je bij het ombouwen (modden) van een console?

Tijdens het ombouwen wordt er soms een stukje software veranderd dat er voor zorgt dat een beveiliging wordt omzeild. Andere manieren zijn delen van de hardware vervangen, zoals een chip die de kopieerbeveiliging leest van de media.

Waarom worden consoles omgebouwd?

  • het maken van back-up's van gekochte spellen, zodat deze niet beschadigen. De back-up kan je dan gebruiken om te spelen. Vooral bij de X-box 360 waren veel klachten over krassen die ontstonden in de dvd's.
  • Het afspelen van eigen gemaakte (homebrew) software.
  • Het afspelen van gedownloade games.

Meestal worden consoles omgebouwd om goedkoop games af te spelen. Die kan je of van een ander kopieeren, downloaden of op marktplaats e.d. goedkoop bestellen.

Overdenking voordat je laat ombouwen

  • Wanneer de playstation wordt gemod, kan het zijn dat het online gebeuren niet meer werkt. Playstationhome, de online dienst van playstation, controleerd de consoles en kan je bannen.
  • De schijfjes die gebruikt worden zijn blu-ray schijven. Deze zijn nu nog best duur.
  • Je hebt dan een blu-ray brander in je pc nodig om games te branden
  • Games downloaden neemt ontzettend veel tijd gezien de grootte van de games.
  • Om oudere games te spelen kan je misschien beter een ps2 kopen en die om laten bouwen.
  • Wanneer je je playstation om laat bouwen, verlies je de garantie.
  • Uitgevers en producenten van games verliezen geld op hun producten. Is dit stelen?

Wanneer kan je je ps3 laten ombouwen?

juli 2009 update:

Op dit moment wordt er een mod getest die veelbelovend lijkt. Ook op verschillende ombouw sites valt te lezen dat het ombouwen van de ps3 binnenkort mogelijk is. (op sommige sites staat het al 3 jaar) Het begint veelbelovend te worden!

februari 2010 update:

De PS3 is "gekraakt / gehackt". Dit wil niet zeggen dat je nu meteen al homebrew kunt spelen, zo werkt dat niet. Maar toch is er een grote stap voorwaarts gemaakt in de afgelopen dagen. Het is iemand gelukt om belangrijke informatie uit de PS3 te halen. Deze informatie is nu beschikbaar voor hackers die er hopelijk custom firmware voor kunnen maken. Dan moet er nog een manier worden gevonden om deze firmware in te brengen. Dat kan nog wel even duren. In ieder geval is het raadzaam om de PS3 NIET te updaten wanneer je in de toekomst gebruik wilt maken van een mod. Sony zal waarschijnlijk al snel via een update het uitlezen van de chip onmogelijk maken.

Wanneer er een echte mod is die voor de ps3 games werkt, lees je dat hier.
© 2009 - 2014 Rvermaat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.haxnetwork.net/category/ps3-hacks/

Reageer op het artikel "Playstation 3 ombouwen"

Infoteur: Rvermaat
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!