InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Videospelletjes houden de jongeren zoet

Videospelletjes houden de jongeren zoet

In de jaren tachtig is de commercialisering van videospelletjes begonnen. Verschillende generaties jongeren raakten eraan verslaafd. Volgens een studie uit 2008 bedroeg de omzet van interactieve software in Europa in 2007 liefst 7,3 milard euro. En het einde is nog niet in zicht.

Wat is een videospel?

Een videospel (ook game genoemd) is een spel dat op een console wordt gespeeld. Aan de console is een joystick (stuurknuppel) verbonden waarmee je een virtueel voertuig kan besturen of een persoon kan leiden. Daarop vind je drukknoppen waarmee je acties kunt uitvoeren zoals het afvuren van wapens bijvoorbeeld. Voor alle duidelijkheid: technisch gezien is een videospel geen computerspel vermits het vanop afstand wordt gespeeld op een apart scherm.

Hoe begon het allemaal?

De basis van het videospel werd gelegd door Ralph Baer. In 1951 werd hij door de baas van zijn tv-bedrijf Loral gevraagd om een luxe tv-toestel te ontwikkelen. Een fluitje van een cent voor de man die tegelijkertijd een nieuw concept voorstelde: hij bood de mogelijkheid om spelletjes op het scherm te spelen. Er was echter geen interesse voor dit sensationele idee en het duurde tot 1966 voor hij het idee weer ter hand nam en een aantal videogames uitwerkte: het eerste was een achtervolgingsspel (chase game), maar hij had nog zes andere soorten in zijn mouw steken. Slechts in 1972 werd het eerste game op de markt gegooid: Odyssey leidde een revolutie in. Baer had dan de zogenaamde Brown Box, de eerste console, al ontwikkeld. Het was Magnavox die de Odyssey op de markt bracht.

Intussen ontwikkelde Nolan Bushnell, de stichter van Atari, een tennisspel, dat hij Pong noemde. Hij bracht het in 1972 op speelkasten in de horeca in roulatie maar schakelde drie jaar later op spelconsoles over, waardoor het op de televisie kon worden gespeeld. De eigenlijk idee voor een pingpongspel dateerde al van 1958. William Higginbotham, een Amerikaanse wetenschapper, had in een laboratorium het game Tennis for Two uitgevonden. Het werd door twee personen gespeeld op een computer met afstandbediening, maar tot commercialisering was men niet overgegaan wegens gebrek aan middelen. Na het uitbrengen van Pong zou er vanaf de jaren tachtig een lawine aan spelletjes op de markt gegooid worden.

Meer en meer realistisch

Dezelfde Ralph Baer zette de volgende stap naar een realistischer videogame toen hij met het idee kwam om fysieker te gaan spelen. Hij demonstreerde hoe je met een speciale helm met ingebouwd optisch oogcontact werkte, maar het concept werd niet in de handel gebracht.Nu Nintendo de Wii-videogames op de markt heeft gebracht met een controller (afstandsbediening) waarmee je bewegingen kunt uitvoeren die zichtbaar zijn op het scherm, worden de spelletjes steeds realistischer. Zo kun je bijvoorbeeld letterlijk tennisspelen of een orkest dirigeren.

Waarop worden videogames gespeeld?

Deze spelletjes worden op een console gespeeld. Op de eerste consoles kon je slechts spelen met behulp van een soort van cassettes die je in het toestel moest stoppen. Later werden die vervangen door cdís, dvdís en umd(universal media disc)-schijfjes. Een console onderscheidt zich van een computer omdat je het spel vanop afstand in je zetel kunt spelen.
Momenteel zijn de drie belangrijkste consoles de X-box van Microsoft die steeds meer lijkt op een computer, Playstation van Sony en Nintendo. De Gameboy, die Nintendo in 1985 op de markt gooide, is eigenlijk een draagbare computer.

Welke soorten videospelletjes bestaan er?

De populairste games kun je in enkele categorieën indelen:
  • First Person Shooters: de speler bestuurt iemand die met een pistool vuurt. Omdat je alleen maar de arm en het pistool van die persoon ziet, is het net of jijzelf die persoon bent.
  • Third Person Shooter - je kijkt niet meer uit je eigen ogen, maar kijkt over de schouders van een ander mee. Hierdoor speelt acrobatiek vaak ook een rol.
  • Platform Games: nu bespeelt de speler een virtuele persoon die van het ene naar het andere platform spring.
  • Adventure: dit is een spel waarbij je een omgeving verkent met veel platformelementen en een uitgang.
  • Role Play Gaming: hier speelt de speler een rol in een verhaal. Hij kruipt in de huid van een held, maar het kan evenzeer een dier of een buitenaards wezen zijn.
  • Real Time Strategy: de speler bestuurt een volk en zorgt voor de evolutie van dat volk op financieel, economisch en vooral militair vlak.
  • Racegames: de naam spreekt voor zich: de speler bestuurt een voertuig waarmee hij zo snel mogelijk op een bepaald punt moet aankomen.
  • Simulatorgames: hier wordt een bepaalde situatie nagebootst b.v. een vluchtsimulator. Je kan ook bouwer en ontwikkelaar van een stad zijn. In de jaren negentig van vorige eeuw was Sim City bijvoorbeeld een bijzonder populair simulatorgame.

Al deze spelen kun je intussen ook op de computer spelen. Spelers kunnen zo tegen elkaar spelen of spelen in groespverband. Een groep spelers die met elkaar een computerspel spelen noemt men een clan. De grootte van de clan hangt af van welk soort spel je wil spelen. Ze verenigen zich vaak op LAN(Local Area Network)-parties waarbij de computers met elkaar verbonden worden. Buiten de computer zijn er spelmogelijkheden op gsmís en handcomputers.

P.S. Meer informatie over spelletjes vind je bij collega infoteur Rakker 126:
http://www.electronica.infonu.nl/spellen-en-consoles/33185-nintendo-wii-lijst-van-alle-spellen.html
Gerelateerde artikelen
PlayStation 4, wat zijn de mogelijkheden?PlayStation 4, wat zijn de mogelijkheden?De PlayStation 5 is in aantocht, maar wanneer de opvolger van de PlayStation 4 op de markt komt is op dit moment (mei 20…
Wii U de nieuwe spelcomputerDe Wii U is Nintendoís nieuwste spelcomputer. De opvolger van de succesvolle Wii komt is op 1 december 2012 uitgekomen i…
Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Wanneer je een game-console wilt kopen voor je kind, dan is het belangrijk om zorgvuldig na te gaan welke game-console b…
De Nintendo 3DS. Nintendo's nieuwste 2011 handheld console!De Nintendo 3DS. Nintendo's nieuwste 2011 handheld console!De 3D-televisies hebben hun opmars gemaakt in 2010. Iedereen wil tegenwoordig alleen nog maar een LCD- of plasma-scherm,…

Reageer op het artikel "Videospelletjes houden de jongeren zoet"

Infoteur: Vosje
Laatste update: 04-04-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!