InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > FIFA de voetbalgame (alle edities + FIFA 10)

FIFA de voetbalgame (alle edities + FIFA 10)

FIFA de voetbalgame (alle edities + FIFA 10) FIFA is een voetbalspel die ontwikkeld word door Electronic Arts. Het eerste spel van FIFA kwam uit in het jaar 1994, sindsdien komt er elk jaar een nieuwe FIFA voetbalgame op de markt. In oktober dit jaar word FIFA 10 verwacht. Met het spel FIFA kan je een bepaalde club of land zijn en daarmee wedstrijden spelen. Naast de standaard FIFA editie die elk jaar uitkomt zijn er ook speciale uitvoeringen die EA op de markt brengt. In 2004 heeft EA zijn eerste FIFA EK editie op de markt gebracht.

Geschiedenis van FIFA het voetbalspel

Het eerste spel van FIFA kwam uit in 1994. De edities tot FIFA '96 waren versies waarin nog niet gebruik werd gemaakt van de echte spelersnamen van een club. Pas in het jaar 1996 heeft EA een vergunning gekregen van FIFAPro waarmee ze het recht hebben om echte spelersnamen te gebruiken. In de editie van FIFA '97 werd er veel verbeterd omtrend het spel, zo kon men met het spel binnen in een zaal voetballen en men kon in de 2e divisie voetballen van bijvoorbeeld Engeland. Het jaar 1998 was een speciaal jaar van de FIFA, in dit jaar brachten ze FIFA '98 op de markt. In deze versie kon men in 16 echte stadions spelen en het spel werd ook grafisch verbeterd. Ook kon men in deze versie spelen met Nationale elftallen en er werden liedjes in FIFA toegevoegd.

In FIFA '99 kon je de regel buitenspel uitschakelen en had je de mogelijkheid om de keeper te tackelen. In FIFA 2000 kon men kiezen tussen ruim 450 verschillende voetbalclubs, ook had je de mogelijkheid om het soort wedstrijd te kiezen. Zo kon je bijvoorbeeld kiezen uit:
  • Vriendschappelijke wedstrijden
  • Competitie
  • Bekerwedstrijden
  • Een heel seizoen spelen

In deze FIFA editie kon je spelen met teams uit het verleden zoals bijvoorbeeld het team van Real Madrid in het jaar 1950.
De FIFA game van het jaar 2001 bracht een grootte verandering met zich mee, sinds deze game kan men met de orginele outfits spelen van elk team. Ook hadden diverse grootte spelers hun eigen gezicht in dit spel. FIFA bracht ook de herhaling functie in dit spel, na elk doelpunt kan men de herhaling zien. FIFA 2001 was de laatste editie waarin het Nederlands Elftal met volledige echte namen aanwezig waren. Een verandering in FIFA 2002 was dat je kon bepalen hoe hard je de voetbal paast.

In FIFA 2003 werd er veel verbeterd, zoals de outfit van de spelers ook werden de emblemen van verschillende clubs verbeterd, grafisch werd het spel ook flink verbeterd. Stewards werden toegevoegd en het stadion was helemaal stil als de uitploeg gescoord had, ook is het commentaar in deze FIFA editie verbeterd. In FIFA 2003 werden nieuwe stadions toegevoegd en er was een geheel nieuwe gameplay. Je kon in FIFA 2003 spelen in de Champions Leaque (Club Championship) en kiezen uit diverse teams, zoals:
  • Ajax
  • Barcelona
  • Leverkussen
  • Juventus
  • Internazionale
  • Liverpool
  • Manchester United
  • Real Madrid

FIFA 2004 had niet vele verbeteringen. In FIFA 2004 was het speltype carriére wel verbeterd, zo kon je promoveren naar een hogere divisie met je club. Vergeleken met FIFA 2004 zijn er hier wel veel verbeteringen meegekomen in de versie van FIFA 2005, zo is de steekpass mooier uitgewerkt en heb je de mogelijkheid om de bal in één keer mee te nemen zonder eerst de bal aan te nemen en de kant te kiezen waarheen je heen wilt met de bal. In FIFA 2005 zijn er ook twee Nederlandse commentatoren toegevoegd: Youri Mulder en Evert ten Napel.

In FIFA 06 is de slimheid van de spelers flink verbeterd. In de vorige edities renden ze ''allemaal'' achter een bal aan, in FIFA 06 rennen ze ook de ruimte in zodat de bal daar gepaast kan worden. Ook kan je in de 06 editie kiezen welke tacktiek je wilt spelen:
  • Spelen op de counter
  • Via de vleugel spelen
  • Alles spelers meer naar voren zetten

In FIFA 07 is de gameplay erg verbeterd, het paasen is bijvoorbeeld een stuk realistischer geworden. Ook kunnen spelers tegen elkaar aanbotsen als ze vechten om een bal. Ook FIFA 08 hebben ze realistischer gemaakt, zo moet je nu meer moeite doen om aan de bal te komen en in het bezit van de bal te blijven en zijn er vele trucs in het spel gemaakt. Ook is de training verbeterd, zo kan je bijvoorbeeld trainen op vrije trappen. Ook de Online Mode in FIFA 08 is verbeterd en ziet mooier uit. FIFA 09 heeft alle licenties van alle belangrijke spelers en voetbalclubs. Deze editie bevat meer dan 500 teams en 30 competities. In FIFA 09 heb je meer tacktieken om te spelen en zijn er vele dingen realistischer geworden. Ook heeft FIFA 09 de optie om het spelmode Be a Pro te spelen.

FIFA voetbalgames (edities)

  • FIFA '94 (FIFA International Soccer)
  • FIFA '95
  • FIFA '96
  • FIFA '97
  • FIFA '98 (Road To World Cup)
  • FIFA '99
  • FIFA 2000
  • FIFA 2001
  • FIFA 2002
  • FIFA 2003
  • FIFA 2004
  • FIFA 2005
  • FIFA 06
  • FIFA 06 (Road to FIFA World Cup)
  • FIFA 07
  • FIFA 08
  • FIFA 09

FIFA editie die verwacht word begin oktober 2009

  • FIFA 10 (2010)

Het verschil tussen de allereerste FIFA game en de laatste FIFA game

 Hier zie je FIFA '94 Hier zie je FIFA '94
 Hier zie je FIFA 09 Hier zie je FIFA 09

Geruchten FIFA 10

Begin oktober 2009 word de nieuwe FIFA 10 verwacht. EA heeft nog geen nieuws vrijgegeven over de nieuwe editie van FIFA 10, wel hebben ze al een website gelanceerd voor de nieuwe FIFA editie. De naam van de nieuwe FIFA game is ook nog niet bekend, word het nu FIFA 10 of FIFA 2010? Er zijn diverse geruchten die op het internet rondzwerven die het volgende zeggen (ze zijn nog niet officeel bevestigd door de EA).

  • Keepers kunnen sneller en vaker geblesseerd raken
  • Snellere game processor (de game zal minder vaak haperen)
  • Russische, Roemeense en Argentijnse competities zullen toegevoegd worden
  • Beter overzicht over jouw transfers
  • Je hebt de mogelijkheid om internationale teams te coachen
  • Je eigen stadion maken
  • Er zijn nieuwe Adidas Live Leaque's beschikbaar

Bevestigde nieuwe opties / veranderingen / functies in FIFA 10

  • Trainingsmogelijkheden worden uitgebreid. Zo zou er een nieuwe optie komen waarbij je 1 tegen 1 kan spelen en je de tegenstander voorbij moet spelen met tricks.
  • Er worden meer dan 50 nieuwe bewegingscycli toegevoegd en er worden nieuwe urgentie logica toegevoegd. Spelers zullen zich realistischer bewegen.
  • De slimheid van een speler word verbeterd bij een balaaname. De speler moet ervan bewust zijn om de bal zo snel mogelijk onder controle te krijgen.
  • De vrije ruimte wordt beter ingeschat. Ook het gevaar van een diepte paas in de ruimte word beter ingeschat, de steekpass zal dan vaker beter aankomen.
  • Een diepte paas die via de lucht naar de aanvallers moeten, word moeilijker gemaakt.
  • Het schieten van de bal word realisticher en logischer.
  • De staande tackle zal in FIFA 10 moeilijker worden.
  • De keeper word slimmer, hij weet beter wanneer hij een bal kan onderscheppen. De keeper reageert ook beter en maakt zich breed als hij zijn doel uitkomt.
  • Je hebt de mogelijkheid om in alle vrijheid te dribbelen en te bewegen.
  • Het transfersysteem word realistischer. In FIFA 09 kan je gemakkelijk Ronaldinho halen bij bijvoorbeeld Nac Breda, dit word in FIFA 10 verbeterd. Zo word het lastiger om een speler een contract aan te bieden als je club niet zo groot is.
  • De ontwikkeling van een speler zal realistischer worden. Jonge spelers zullen sneller beter worden en oudere spelers juist minder snel.

Wanneer is FIFA 10 verkrijgbaar (in de winkel)?

Op dindsdag 14 juli 2009 heeft EA Sports aangekondigd dat FIFA 10 wereldwijd 2 oktober 2009 in de winkel verkrijgbaar zal zijn. FIFA 10 wordt op de volgende platforms uitgebracht 2 oktober 2009:

  • Playstation 3
  • Playstation 2
  • PSP
  • Wii
  • Xbox 360
  • PC
  • Nintendo DS
  • Mobiele versie
© 2009 - 2017 Simplylife, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WK voetbal 2014 in Brazilië; 2018 in Rusland; 2022 in QatarWK voetbal 2014 in Brazilië; 2018 in Rusland; 2022 in QatarDe FIFA World Cup is het grootste voetbalevenement in de wereld. Het is een voetbalevenement tussen de 208 leden van de…
WK, Wereldkampioenschap voetbalWK, Wereldkampioenschap voetbalOm de vier jaar wordt het Wereldkampioenschap voetbal gehouden. Het is een terugkerend toernooi tussen de nationale team…
Prijzengeld WK 2014: Hoeveel verdient het Nederlands ElftalNa de verloren WK-finale van 2010, hopen vele voetballiefhebbers dat het Nederland Elftal wederom de voetballiefhebbers…
WK voetbal 2022 Qatar: speelschema en poulesWK voetbal 2022 Qatar: speelschema en poulesWK voetbal 2022 Qatar: speelschema en wedstrijdschema, stadions en speelsteden. Het WK voetbal 2022 wordt gehouden in go…
WK Zuid-Afrika biedt arme ondernemer totaal geen kansenHoewel de wereldkampioenschappen Voetbal voor Zuid-Afrika een stap in de goede richting zou kunnen zijn, zorgt de FIFA e…
Bronnen en referenties
  • http://www.ng-gamer.nl http://www.fifarules.nl http://www.fifabenelux.com

Reageer op het artikel "FIFA de voetbalgame (alle edities + FIFA 10)"

Reacties

Bob, 27-01-2010 15:24 #2
Mooi dit spel ik heb hem op de ps3 hij is vet strak Reactie infoteur, 02-02-2010
FIFA 10 is zeker een leuk spel.

Niels, 18-07-2009 18:00 #1
Fifa 10 komt toch wel voor de XBOX want die staat er niet bij!? Reactie infoteur, 23-07-2009
Ja inderdaad, ik zet hem er gelijk tussen. Bedankt voor de melding.

Infoteur: Simplylife
Laatste update: 23-07-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 2
Schrijf mee!