InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > De PS3 Slim, kopen of niet?

De PS3 Slim, kopen of niet?

De PS3 Slim, kopen of niet? Op dinsdag 18 augustus 2009 heeft elektronicagigant Sony haar nieuwste creatie in de game-industrie aangekondigd. Het gaat om een nieuwe versie van de bekende Playstation 3: De PS3 Slim. In dit artikel worden onder andere de verschillen besproken, maar ook het nut van deze aanschaf.

De Playstation 3

Algemeen
De originele versie van de Playstation 3, die na het aankondigen van de nieuwe versie nu ‘Playstation 3 Phat’ wordt genoemd (in het vervolg gewoon PS3), werd op 23 maart 2007 aangekondigd. Hoewel de voorlopers van de PS3 vooral voor games bedoeld waren, gaf de PS3 een nieuwe draai aan het woord ‘console’. In plaats van alleen spellen, konden nu ook muziek, DVD’s – maar ook heel belangrijk – Blu-ray-discs afgespeeld worden. Laatstgenoemde is erg belangrijk voor de PS3, want zonder het gebruik van deze discs zouden de spellen niet genoeg opslagcapaciteit hebben, waar vooral de grafische kwaliteit onder zou leiden – en dat is het paradepaardje van Sony’s PS3. Het gebruik van een blu-ray-drive resulteerde echter ook in enorm hoge prijzen. Aan de andere kant stimuleerde het ook de verkopen, want de PS3 was, ondanks de extra functies, één van de goedkoopste en betrouwbaarste blu-ray-spelers.

Verschillende versies
Al op het moment van de uitgave, waren er verschillende versies op de markt te verkrijgen. Ze kwamen grotendeels overeen: het design was bijvoorbeeld identiek. Het verschil zat hem echter in de mogelijkheden: alleen bepaalde versies konden PS2 (logischerwijs de voorganger van de PS3)-spellen spelen, en de versies verschilden in harde schijfgrootte. De één had 60 GB, de ander 80. Ook het aantal USB-aansluitingen varieerde.

De PS3 Slim

Redenen voor het uitbrengen van deze versie
Zoals u inmiddels misschien al doorheeft, is de PS3 Slim géén nieuwe console. Hij doet nog precies hetzelfde als de ‘oude’ PS3; de nieuwste versie heeft geen beter beeld of geluid, of extra opties. Waarom heeft Sony dit model dan uitgebracht? Hoogstwaarschijnlijk om de verkoop van de PS3 te stimuleren. Potentiële kopers zien dat er een nieuwe versie is – die even duur is – en denken dat ze hiermee een koopje hebben. Ook is een nieuw model een extra duwtje in de rug van PS3-eigenaars waarvan hun console aan vervanging toe is. Zo worden de verkopen van de PS3 als geheel (alle versies) weer vernieuwd en zo blijven de maandelijkse verkopen op het zelfde niveau als op het begin. De PS3 Slim is dan ook te vergelijken met de DS Lite; het enige verschil met de originele DS was het model, maar toch vlogen deze mobiele gamesystemen als warme broodjes over de toonbank – niet alleen nieuwe eigenaren, maar ook eigenaren van de originele DS.

Verschillen tussen de PS3 Slim en de PS3 Phat
Het grootste verschil in mogelijkheden is de opslagcapaciteit: waar de grootste oude versie van de PS3 80 GB bevatte, kun je op de PS3 Slim aan 320 GB media opslaan. Dit is vooral handig voor de gamers die veel downloadbare spellen spelen: deze nemen veel ruimte in. Zoals hiervoor al gezegd, is op bovenstaande verandering na eigenlijk alleen het design anders – maar niet alleen het uiterlijke, maar ook het interne design. Zo zijn er vernieuwingen aangebracht in de halfgeleiders, stroomvoorziening en de koeling, wat resulteert in een veel slankere kast – die ook nog eens veel lichter is. Er wordt ook op stroom bespaard met dit nieuwe model: het verbruikt 1/3 minder stroom dan haar voorgangers. Dit leidt ook nog eens tot minder geluid van de ventilator. Door het design is de kast zelf ook 1/3 kleiner en 1/3 lichter – en dat alles voor dezelfde prijs.

PS3 Phat of PS3 Slim?

Kopen of niet?
Zelf denk ik dat als u al over een PS3 beschikt, dit model de aanschaf niet waard is, want het biedt u niets extra. Zat u echter te twijfelen een PS3 te kopen, is dit model natuurlijk een mooie keuze, hoewel de meningen verdeeld zijn over het uiterlijk: velen vinden het oude model mooier. Sony laat u echter geen keus: het oude model wordt niet meer aangemaakt en binnenkort – na 1 september, de releasedatum van de PS3 Slim – zal alleen dit nieuwste model beschikbaar zijn. Voor het oude model moet u dus snel zijn, of tweedehands aanschaffen.
© 2009 - 2014 Link, gepubliceerd in Spellen en consoles (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
PlayStation Only: nieuwssite.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Playstationonly.nl

Reageer op het artikel "De PS3 Slim, kopen of niet?"

Reacties

Link (infoteur), 26-03-2011 16:49 #2
Beste Anton,

Het oude model is echt niet meer in productie. Zie ook Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/PS3. Ook op de grootste Amerikaanse webwinkel Amazon (http://www.amazon.com/) is de PS3 Phat niet meer te vinden. Het oude model heeft dan ook geen opslag tot 320 GB. De Slim inmiddels wel, maar bij het publiceren van bovenstaand artikel nog niet. Ik heb het inmiddels aangepast.

Anton, 05-03-2011 14:44 #1
Ik ben het helemaal met je eens, behalve met een aantal genoemde feiten en getallen rond om de gestopte productie van de orginile ps3, en de hoeveelheden GB die er in zitten. Wat een onzin, het oude model word nogsteeds gemaakt, en beide modellen hebben inmiddels tot 320GB aan opslag. Er zitten wel 1 genoemd verschil in, de Slim zou iets stiller zijn… nauwelijks merkbaar en uiteraard verwaarloosbaar omdat je PS3 alleen aanstaat als je film kijkt of een game speelt en er dan toch al genoeg kabaal is.

Ik heb zojuist het oude model aangeschaft, ik vind die mooier, en die halve Decibel zal mij een rotzorg zijn, ik heb een Logitec Z5500 5.1 systeem staan, en anders gebruik ik een draadloze koptelefoon dus daar hoor ikk helemaaaal niks van. en ik vind de orginile nou ook niet echt luid ofzo.

Infoteur: Link
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 2
Schrijf mee!