InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Firmware op de R4i installeren (DSi)

Firmware op de R4i installeren (DSi)

Firmware op de R4i installeren (DSi) Heb je een R4i kaart met een Micro SD kaart gekocht, dan moet je er nog firmware op installeren om de kaart te laten communiceren met je Nintendo DSi. Kies hiervoor de juiste versie firmware uit. Die kun je vinden op diverse websites. Hoe je vervolgens de firmware installeert lees je hier.

R4i kaart formatteren

Voordat je software op de kaart kunt zetten moet je eerst een Micro SD kaart formatteren. Dit kun je doen met behulp van een desktop of een laptop. Bij de aanschaf van de R4i kaart heb je een SD kaart adapter gekregen. Hier stop je de Micro SD kaart in.

  • stop de SD kaart adapter in de desktop of laptop
  • kies via de verkenner de juiste drive en klik er met de rechtermuisknop op
  • kies schijf formatteren

Firmware op de R4i kaart zetten

Eerst moet je de juiste firmware downloaden. Dit kun je op diverse websites doen. Nadat je de juiste firmware hebt uitgezocht en gedownload kun je aan de slag met de R4i kaart.

  • pak het gedownload firmware bestand uit op de desktop of laptop waar de SD kaartadapter met de Micro SD kaart in zit
  • kopieer alle bestanden die je hebt uitgepakt, behalve de .txt en .html bestanden, naar de plak deze direct op de SD kaart (dus niet in een mapje)

Nu ga je de SD kaart verder inrichten. Je kunt bijvoorbeeld mapjes aanmaken waar je spellen in wilt zetten, of mapjes waar je Homebrew software in wilt zetten.

Wetgeving omtrent software

Het is illegaal om spellen te downloaden en op de DSi te spelen die je zelf niet origineel in bezit hebt. Het downloaden van zogenaamde freeware, waar ook Homebrew software onder valt, is legaal. Hiervan mag je zo veel je wilt op je DSi kaart zetten.

De R4i kaart gebruiken in de DSi

Als je de voorgaande stappen hebt doorlopen kun je nu de SD kaart in de R4i kaart stoppen. Stop vervolgens de R4i kaart in de Nintendo DSi en zet het apparaat aan. Als je de juiste firmware hebt gedownload en alle bestanden op de Micro SD kaart hebt gezet volgens de instructie verschijnt er een menu in de display van je DSi. Als je een foutmelding krijgt kan het zijn dat je de verkeerde firmware hebt gebruikt, of dat er bepaalde bestandjes ontbreken.

Hoe maak je een back-up van de R4i kaart?

Soms raakt het SD kaartje vol die je gebruikt in de DSi. Dan kun je van bepaalde gedeelten, of van de gehele kaart een back-up maken zodat je niets kwijt raakt. Met name bepaalde spelsituaties blijven dan bewaard. Als je alleen spelsituaties wilt bewaren moet je de zogenoemde .sav bestanden kopiëren.

  • stop hiervoor de SD kaart in de SD kaart adapter en doe deze in je desktop of laptop
  • kopieer of knip (als je ruimtegebrek hebt) en plak alle .sav bestanden naar bepaalde map op de harde schijf van de computer

Als je ook van de spellen een back-up wilt maken moet je de .nds bestanden op dezelfde manier kopiëren of knippen en plakken. Je kunt natuurlijk ook allerlei andere bestanden op deze manier opslaan.

Updates van Nintendo

De DSi maakt af en toe melding van een nieuwe update. Als je deze installeert kan het gebeuren dat de Micro SD kaart niet meer werkt. Als je eenmaal een werkende R4i kaart hebt, installeer dan geen updates voor de DSi.
© 2010 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Firmware updaten van een Samsung telefoonSamsung heeft met de Galaxy S, Galaxy SII, Galaxy SIII, Galaxy Note en Galaxy Nexus enkele zeer populaire telefoons in h…
Nintendo Wii ombouwenHet ombouwen van de Nintendo Wii spelcomputer heeft de nodige voordelen. Zo is het mogelijk om software van derden af te…
Ombouwen Wii LEF121 & LEF200 FW 3.4, 4.0 & 4.1 SoftmodDe nieuwe Wii`s die verkocht worden in Nederland zijn voorzien van de serial LEF121+, deze Wii is niet om te bouwen met…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…

Reageer op het artikel "Firmware op de R4i installeren (DSi)"

Reacties

J. van Lith, 06-07-2016 16:23 #2
Hallo,

Heb jullie forum gelezen over installatie van de R4i-kaart voor DS. Zelf heb ik een R4i Silver kaart, en een DSi XL met software 1.4.5E. Ik kan de kaart niet aan de praat krijgen en ben radeloos. Is er nog een mogelijkheid om mijn kaart te gebruiken of moet ik een nieuwe kopen? Ik had nooit moeten updaten met de DS software, dat weet ik wel. Maar er zijn toch wel R4-kaarten die werken met deze software versie? Help mij, aub, wat moet ik doen?

Danny, 24-12-2010 08:31 #1
Ik heb de firmware van de site van R4i-SDHC.com afgehaald en gedownload. Dan krijg ik 2 folders, dceze heb ik beide tegelijk aangeklikt (rechtermuisknop) en uitgepakt in opgegeven map. Daarna heb ik ze gekopieerd naar de F-drive. Maar als ik het kaartje in de DS doe geeft hij nog steeds MENU?. Wat doe ik fout of sla ik iets over?

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 03-11-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 2
Schrijf mee!