InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > The Final Fantasy saga

The Final Fantasy saga

Final Fantasy is een saga die begon in 1987 en die nou nog steeds doorgaat. Nadat Final Fantasy een groot succes was in Japan kwamen de delen ook overwaaien naar Amerika en Europa. Uiteindelijk heeft SquareSoft met hun Final Fantasy reeks een van de beste Role Playing Games uit de geschiedenis geproduceerd.

Hoe begon het

In 1987 werd de eerste Final Fantasy gemaakt voor de Nintendo entertainment system, ook wel Nes. Dit videospel kwam eerst alleen uit in Japan en redde zijn ontwerper ''Square Co'' (ook wel SquareSoft) van de ondergang. Als dit spel geen succes was geworden was het bedrijf Square failiet gegaan en waren zij nooit zo groot geworden als vandaag. Omdat dit spel toch een groot succes was in Japan werd deze later ook in Amerika voor de Nes uitgebracht.

Final Fantasy voor de NES

Na het grote succes van het eerste deel kwam Square ook met een vervolg en een Final Fantasy III(3). Deze spellen werden beiden ook een groot succes, maar alleen in Japan want zij werden nooit vertoond voor het Amerikaanse publiek. Dit was omdat in 1991 Nintendo, s nieuwe spelcomputer uitkwam de Super Nintendo entertainment system (Snes). Square kwam in 1991 ook met Final Fantasy IV(4), deze kwam in Amerika uit als Final Fantasy II(2).

Final Fantasy voor de Snes

In 1991 kwam dus Final Fantasy IV uit voor de Snes en dit was een groot succes, maar vooral in Japan. Amerika werd voor het volgende deel ''Final Fantasy V(5)'' overgeslagen en het spel kwam ook alleen maar uit in Japan. De reden voor deze actie is onbekend. In 1993 kwam Square met het legendarische Final Fantasy VI(6) op de markt, deze kwam als deel 3 in Amerika uit. ''Final Fantasy VI'' wordt door velen fans beschouwd als misschien wel de beste uit de reeks. In Europa waren er nog geen Final Fantasy' s uitgebracht omdat dit genre (Role playing game) het europese publiek nog niet aansprak.

Final Fantasy voor de Playstation

SquareSoft bracht in 1997 Final Fantasy VII(7) naar de Playstation en de PC. Dit spel is de eerste van de reeks die in het 3d is gemaakt en was daarom ook een echte sensatie voor het oog. Toch is het de verhaallijn van het spel dat hem een onvergetelijke klassieker maakt. In 1999 kwam Final Fantasy VIII(8) uit dit is ook een heel mooi en goed spel, alleen het junction syteem valt aan het begin een beetje tegen. Het jaar 2000 was het jaar van Final Fantasy IX(9). Bij dit spel was het de bedoeling om een soort mooie versie van de oudere ''Nes'' Final Fantasy' s te maken. Alle delen die verschenen voor de Playstation zijn ook uitgekomen in Europa en de Verenigde Staten.

Final Fantasy voor de Playstation 2

Final Fantasy X(10) werd in 2001 uitgebracht in Amerika en Japan, een jaar later kwam deze ook uit in Europa. Dit spel is heel goed gemaakt en werd dan ook een groot succes. In 2002 kwam Square met Final Fantasy XI(11), ook wel Final Fantasy Online. Dit was de eerste Final Fantasy die je online kon spelen, maar het is een compleet ander soort spel. In 2003 ging SquareSoft samen werken met Enix en hun nieuwe bedrijf heet nu Square Enix. Dit nieuw gevormde bedrijf kwam met Final Fantasy XII(12). In dit spel leek het battle systeem niet meer op zijn voorgangers. Toch is dit een heel mooi spel een ook wel aardig goed.

Final Fantasy voor de Playstation 3

In 2010 kwam Final Fantasy XIII(13) uit voor de Playstation 3 en Xbox 360. De grafische beelden van dit spel zijn misschien wel de mooiste van alle spellen die nou op de markt zijn. De laatste Final Fantasy uit de reeks ''Final Fantasy XIV'' is in 2011 uitgekomen en het is weer een spel wat je online moet spelen, zo als Final Fantasy XI. Toen SquareSoft veranderde in Square Enix is de Final Fantasy reeks eigenlijk met hun oldskool gameplay gestopt.

Overige Final Fantasy spellen

Er zijn over de jaren heen een heleboel Final fantasy' s uitgebracht voor een aantal spelcomputers. Dit zijn een aantal compilaties, spinoffs, sequels en remakes, deze horen dus in principe niet echt bij de reeks. Hier onder staan alle andere
Final Fantasy' s die er tot nu toe zijn uitgebracht.

compilaties
  • 1994: Final Fantasy I-II (Nintendo Entertainment System)
  • 1999: Final Fantasy Collection (PlayStation)
  • 1999: Final Fantasy Anthology (PlayStation)
  • 2002: Final Fantasy Chronicles (PlayStation)
  • 2002: Final Fantasy Origins (PlayStation)
  • 2004: Final Fantasy I & II: Dawn of Souls (Game Boy Advance)

Sequels, spinoffs en remakes
  • 1989: Final Fantasy Legend (Game Boy)
  • 1990: Final Fantasy Legend II (Game Boy)
  • 1991: Final Fantasy Legend III (Game Boy)
  • 1993: Final Fantasy Adventure (Game Boy)
  • 1993: Final Fantasy Mystic Quest (Super Nintendo)
  • 1998: Final Fantasy Tactics (PlayStation)
  • 2003: Final Fantasy Tactics Advance (Game Boy Advance)
  • 2003: Final Fantasy X-2 (PlayStation 2)
  • 2004: Final Fantasy Crystal Chronicles (GameCube)
  • 2005: Final Fantasy IV Advance (Game Boy Advance)
  • 2005: Before Crisis: Final Fantasy VII (Mobiele telefoon)
  • 2006: Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII (PlayStation 2)
  • 2006: Final Fantasy V Advance (Game Boy Advance)
  • 2006: Final Fantasy VI Advance (Game Boy Advance)
  • 2006: Final Fantasy III (Nintendo DS)
  • 2007: Crisis Core: Final Fantasy VII (Sony PSP)
  • 2007: Final Fantasy XII: Revenant Wings (Nintendo DS)
  • 2007: Final Fantasy Crystal Chronicles: The Crystal Bearers (Nintendo Wii);
  • 2007: Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fates (Nintendo DS)
  • 2007: Final Fantasy Crystal Chronicles: Echoes of Time (Nintendo DS)
  • 2007: Final Fantasy Tactics: The War of the Lions (Sony PSP)
  • 2007: Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift (Nintendo DS)
  • 2007: Final Fantasy Fables: Chocobo Tales (Nintendo DS)
  • 2007: Final Fantasy IV (Nintendo DS)
  • 2008: Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King (Wii Ware)
  • 2008: Dissidia: Final Fantasy (Sony PSP)
  • 2009: Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a Darklord (Wii Ware)
  • 2010: Final Fantasy The 4 Heroes of Light (Nintendo DS)
  • 2011: Dissidia 012 Final Fantasy (Sony PSP)
  • 2011: Final Fantasy Type-0 (Sony PSP)
  • 2011: Final Fantasy XIII-2 (PlayStation 3 en Xbox 360)
  • Deze moet nog uitkomen: Final Fantasy Versus XIII (PlayStation 3)

Speelfilms, muziek, series en Merchandise

In 1994 werd er in Japan een serie uitgebracht over Final Fantasy, deze serie heten 'Legend of the Crystals'. In 2001 werd er nog een serie uitgebracht genaamd ''Final Fantasy: Unlimited''. In 2001 kwam ook de eerste bioscoop film uit en deze heten Final Fantasy: The Spirits Within. Deze film was een grote flop en kosten SquareSoft ook meer als 90 miljoen. In 2005 kwam er dan eindelijk een succes animatie film uit ''Final Fantasy VII: Advent Children''. Als je de dubbel disc uitgebreide versie van Advent Children koopt zit daar ook nog een korte animatie film bij over Cloud en Zack. Hier zie je Cloud voor het eerst Sephiroth verslaan en je ziet hoe Zack sneuvelt door de handen van de Shinra. Er zijn ook een hoop muziek albums gemaakt van de Final Fantasy reeks. Deze werden meestal gecomponeerd door Nobuo Uematsu, dit zijn dan ook hele mooie muziek stukken. Over al die jaren heen zijn er ook een heleboel Merchandise uitgebracht, zo als Final Fantasy figuurtjes, t-shirts, posters en vlaggen.
© 2011 - 2017 Unsunlimited, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Informatie van wikipedia: nl.wikipedia.org/wiki/Final_Fantasy

Reageer op het artikel "The Final Fantasy saga"

Infoteur: Unsunlimited
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!