InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Nintendo 3DS ombouwen en Homebrew software downloaden

Nintendo 3DS ombouwen en Homebrew software downloaden

Nintendo 3DS ombouwen en Homebrew software downloaden De Nintendo 3DS is de nieuwste handheld spelcomputer van Nintendo. In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je met behulp van een speciale speldiskette bestanden van internet kunt lezen met je 3DS. Aan de spelcomputer zelf hoeft niets te worden veranderd.

Nieuwe elementen aan de 3DS

De nieuwe spelcomputer van nintendo biedt nu de mogelijkheid om spellen in 3D te spelen. Met behulp van een schuifje kan je de mate van 3D instellen op een niveau dat voor jou prettig is. Ook heb je geen speciale bril nodig om de diepte te zien. Ook een grote toevoeging is de analoge stick aan de linkerkant die een nog nauwkeurigere besturing mogelijk maakt! Verder zijn er heel veel games die alleen op de 3DS speelbaar zijn, zoals Mario Kart 7 en Super Mario 3D Land.

Wat is ombouwen?

De spelcomputer in staat stellen om bestanden te lezen die je zelf op je computer hebt gezet wordt ook wel ombouwen genoemd. Voor de echte videoconsoles zoals de Playstation en de Gamecube is het vaak nodig om de software van het spelsysteem zelf te veranderen om deze bestanden te kunnen lezen, hierdoor heeft het deze naam gekregen. Voor de 3DS hoef je helemaal niets te veranderen aan de spelcomputer zelf, de benodigde software hoef je alleen op een zogenaamde flashcard/flashkaart te zetten. Ook de bestanden die je wilt gebruiken zet je op de kaart. Je kan zo bijvoorbeeld back-ups maken van de spellen die je hebt gekocht. Met speciale hulpprogramma's is het zelfs mogelijk om muziek te luisteren op je 3DS!

De hardware die je nodig hebt: Flashkaart, MicroSD-kaart, USB-adapter

Voor het kunnen spelen van spellen die afkomstig zijn van jouw pc heb je zowel speciale software als hardware nodig. Hardware is een "ding", iets dat je in je handen kunt houden. De spelcomputer zelf is bijvoorbeeld hardware, maar ook een muis van een computer. De hardware die je hier nodig hebt is een flashkaart. Op internet zijn veel aanbieders van deze kaarten, onder andere de R4 kaart, de Acekard2i, de M3i Zero en de Ez Flash Vi. Elk van deze kaarten zijn geschikt om in het gleufje te doen waar normaal gesproken een gewoon spelletje voor de 3DS ingaat.

In de flashkaart zelf zit weer een kleiner gleufje. Hierin kan je een microSD-kaart stoppen. Dat is een kleine geheugenkaart waar jij alle spellen, muziek en andere bestanden op zet. Bij de flashkaart zit soms al een microSD-kaart geleverd, je moet goed opletten of die er al bijzit. Vaak zit er dan ook een kleine USB-adapter bij waar de micro SD ook in kan. Dit zorgt ervoor dat de geheugenkaart bestanden kan ontvangen van je PC of Mac, gewoon via een USB-poortje.
De USB-adapter en de micro SD kaart zijn allebei ook los verkrijgbaar.

De software die je nodig hebt: Homebrew

Voordat je 3DS kan lezen wat er op de micro SD kaart staat heb je eerst een speciaal programma nodig dat je op de SD kaart zet. Anders is het niet mogelijk om spellen te spelen vanaf de kaart. Dit type programma heet Homebrew. Ook hier zijn verschillende versies van. Een versie van dit programma heet Wood, maar er zijn meerdere aanbieders. Als je het programma op internet hebt gevonden kan je het downloaden. Volg daarbij de instructies om het op de SD kaart te installeren.

Voor het Homebrew programma "Wood" geef ik nog wat extra uitleg om het goed op je flashcard te krijgen. Op de meeste sites waar je het programma kan downloaden, heeft het de extensie (=het eindigt op) .rar. Dit betekent dat het programma is ingepakt als klein, compact pakketje. Je zult het eerst moeten uitpakken om te zien welke bestanden erin het pakketje zitten. Hiervoor heb je weer een programma nodig, zoals WinRar voor windows of RARexpander voor de Mac. Als je het benodigde uitpakprogramma hebt kan je de bestanden uit het pakketje zien; als het goed is zijn het de volgende bestanden:
  • _rpg,
  • _DS_MENU.DAT,
  • changelog.txt,
  • readme.txt

De laatste twee bestandjes bevatten alleen wat uitleg in het Engels over hoe het werkt enz. De eerste twee bestanden _rpg en
_DS_MENU.DAT zet je simpelweg op de microSD kaart. Hiervoor doe je de SD kaart in de USB-adapter, en steek je de adapter in de USB-poort van je computer. Als het goed is verschijnt er automatisch een bericht op je computer dat hij de SD kaart heeft gevonden. Open nu de SD-kaart via "Computer" (soms: Deze computer of mijn computer.) Op de Mac verschijnt de SD kaart automatisch op het bureaublad, het heeft de naam "NONAME" (geen naam betekent dat, als je wilt kan je de schijf later een andere naam geven). Sleep de twee bestanden naar de SD-kaart en je hebt het benodigde programma erop gezet!

Klaar om te spelen

Nu kan de Nintendo 3DS spellen lezen die op de SD kaart staan. Een spel voor de 3DS heeft de extensie .3ds. Zet het spel op de SD-kaart, eventueel in een mapje als je dat overzichtelijker vindt. Klik op "schijf uitwerpen" om de USB-adapter veilig te kunnen verwijderen. Bij een PC staat er een symbooltje rechtsonderin het scherm waarmee dit kan, bij de Mac kan je de schijf "NONAME" naar de prullenbak slepen. Nu kan je de USB-adapter uit de computer halen. Haal nu de microSD kaart uit de adapter en stop hem in het kleine gleufje bovenop de flashkaart. Als je de flashkaart nu in de 3DS stopt kan de spelcomputer het spelletje wat je er net hebt opgezet uitvoeren!

Als je een vraag hebt kan je die hieronder stellen bij "reageren". Ik beantwoord jullie vragen graag, maar als je zelf het antwoord weet op een vraag van iemand anders kan je dat hier ook plaatsen. Veel speelplezier!
© 2012 - 2014 Scheerbajes, gepubliceerd in Spellen en consoles (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wii Winkelkanaal - Virtual ConsoleWii Winkelkanaal - Virtual ConsoleNaast nieuwe spellen, kan je ook oude spellen downloaden uit het Wii-winkelkanaal. Deze zijn voor een klein prijsje verk…
Homebrew Channel - Een GameCube Multidisc maken!Homebrew Channel - Een GameCube Multidisc maken!De Nintendo GameCube verscheen in mei 2002 in Nederland. Het was een paarse kubus, waar Nintendo veel games voor heeft u…
Nintendo pointsIn de winkel is Nintendo points te koop voor 10, 20 en 50 Euro. Maar wat is het nou eigenlijk? En wat kan je ermee?

Reageer op het artikel "Nintendo 3DS ombouwen en Homebrew software downloaden"

Reacties

M., 04-05-2014 13:56 #29
Hoe kan ik 3d spel spelen op een 3ds versie 7.1? ik heb een r4i 3ds kaart. Of waar kan ik een homebrew vinden die wel werkt bij deze versie.
Help a.u.b.

alvast bedankt
m.v.g.

Arjan Rietman, 19-03-2014 16:34 #28
Goedendag,

Ik zou dit heel graag willen voor mijn nintendo 3ds xl, nu heb ik op mijn pc al een game bestand staan met 3ds games (Super mario 3D land.3ds) zoals hiervoor is te zien is dat de naam van het game bestand, alleen moet ik nog de benodigde dingen hebben om het te kunnen afspelen… waar kan ik dat kopen.

vriendelijke groet,
Arjan Rietman

Daphne, 22-02-2014 19:49 #27
Waar kan ik het beste die homebrew Wood downloaden? Ik heb het inmiddels tig keer geprobeerd en het doet het gewoon niet, er blijft een storing komen in het scherm op de 3ds. Ik weet vroeger op de oude 'ds' stond er inderdaad een 'houten' mapje waar de games dan inkomen, op de 3ds is dat al een spongebob afbeelding (toe we die ds net hadden deed het kaartje het namelijk wel, tot mijn zoontje er een origineel spelletje in stopte. Ik krijg nu niks meer voor elkaar met dat kaartje en de winkel waarbij ik em gekocht heb wil me niet helpen omdat het íllegaal' is. ik wordt er nu ook wel flink geirriteerd van…

Katinka, 27-01-2014 18:46 #26
Hallo,

Het bovenstaande is mij wel al gelukt maar het probleem wat ik nu heb is dat ik gedownloade spellen met de extentie 3ds niet op het kaartje terug vind en dus ook niet kan spelen. spelletjes met de extentie nds ziet hij wel en kunnen ook gespeeld worden.
Heb jij hier ook een oplossing voor want het zou natuurlijk wel fijn zijn als mijn zoontje ook 3ds spellen kan spelen anders had hij zijn oude normale ds wel kunnen houden.

Hopelijk kan jij mij hierbij helpen

Met vriendelijke groet,
Katinka Loogman

Mack, 08-01-2014 00:03 #25
Opgelet, ben er zelf ook ingelopen. "gewone" R4 kaartjes kunnen geen 3d spelen alleen normaal ds spelen. probeer 3ds Link kaartjes (per 2stuks). werkt met 1 kaart voor eenmalig Boot en daarna met een kaart voor software.3ds spelen. werkt super. Let op 3ds niet updaten bij nintendo online! uitschakelen. Werkt tussen 4.1 en 4.5.

Mack, 07-01-2014 23:58 #24
Opgelet, ben er zelf ook ingelopen. "gewone" R4 kaartjes kunnen geen 3d spelen alleen normaal ds spelen. probeer 3ds Link kaartjes. werkt met 1 kaart voor eenmalig te Boot en daarna met een kaart voor software.3ds spelen. werkt super. Let op 3ds niet updaten bij nintendo online! uitschakelen. werkt tussen 4.1 en 4.5.

P. L., 18-12-2013 12:22 #23
Ik heb een 3DS XL met de laatste firmware (7.0.0.13E) Kaartje doet het wel, maar alleen met NDS spellen en niet met 3DS spellen. Homebrew staat er wel op, alleen BeUp Live 0.4.
Wat moet ik nu doen om toch 3DS spellen te kunnen spelen?

Marielle, 18-12-2013 11:03 #22
Hoi,

Ik heb een 3ds met firmware 6.3.0-12E, een Acekard 2i en RAi 3DS (met op de achterkant een 6).
Graag wil ik 3d spellen downloaden en ook in 3d spellen op de 3DS. Is dit mogelijk met 1 van die kaartjes? Zo ja, hoe moet ik dat dan aanpakken?

Alvast bedankt.

Gr. Mariëlle

S., 12-12-2013 15:26 #21
Ik heb een SD-kaart gekocht (geen flash-kaart of iets dergelijks), die hetzelfde werkt als een Flash-kaart (er zit ook een micro-sdkaart in etc.), en volgens de verkoper zou hij prima moeten werken met de juiste software. Toen vond ik deze site en heb alle aanwijzingen gevolgd. Maar iedere keer als ik de SD-kaart in mijn 3DS-XL stop, valt er in het home-menu geen enkel spel of koppeling te vinden… Ligt dit aan het feit dat ik echt gewoon een R4kaart/ gateway-kaart of iets dergelijks nodig heb of is er een andere oplossing? Alvast bedankt.

Jelle, 30-11-2013 14:31 #20
Misleidend artikel, als er nu eens duidelijk in vermeld komt te staan, dat je je alleen met een Gateway kaart 3ds bestanden kan afspelen, scheelt dat denk ik een hoop mensen geld. Je kan alleen nds bestanden afspelen op je 3DS!

Chanitah, 30-10-2013 23:16 #19
Dag.

Heeft iemand nog een goed adres waar 3ds spellen gedownload kunnen worden voor mij r4 kaartje?

Patrick, 04-10-2013 10:57 #18
Hallo allemaal,

Zoals iedereen weet werkt de standaard R4 kaart niet voor 3DS spellen. Er is nu wel een nieuwe kaart op de markt van Gateway. Deze zou de 3DS spellen wel ondersteunen. De Gateway 3DS kaart is nog wel aan de prijs, zo rond de € 90,--

Sebastiaan, 25-09-2013 20:05 #17
Hey allemaal ik heb dus ook en 3DS XL en heb hier voor een R4 SDHC 3DS DSi dual core kaartje gekocht deze is helemaal uptodate.

nu wil hij wel.nds bestanden afspelen zonder enige moeite, maar de.3ds bestanden speelt hij dus niet af, wat moet ik doen om dat wel werkend te krijgen is er iemand die mij hier mee kan helpen.

alvast bedankt

vriendelijke groeten
Sebastiaan

Pieter, 23-07-2013 11:11 #16
Pieter
Hallo, ik heb een 3ds en een R4 SDHC kaart met software gekocht. nu kan ik alleen nds spellen erop zetten en spelen.als ik een 3ds spel op de kaart zet ziet hij het niet. hoe kan ik 3ds spellen spelen en welke software heb ik nodig?
Gr. Pieter

Paul Mekking, 15-07-2013 16:06 #15
Hallo, ik heb een 3ds en een R4 SDHC kaart met software gekocht. nu kan ik alleen nds spellen erop zetten en spelen.als ik een 3ds spel op de kaart zet ziet hij 't mapje wel maar 't bestand niet. hoe kan ik 3ds spellen spelen en welke software heb ik nodig?

Raymond Coester, 11-07-2013 14:53 #14
m.v.g. Raymond Coester

Hans, 14-06-2013 17:53 #13
Hallo
mijn naam is hans. mijn dochter heeft nu een 3ds. ik heb een r4 3ds kaart gekocht. de files gehaald bij www.r4ids.cn op de sd card gezet en een spel erbij gezet. het spel heeft de extensie 3ds, maar helaas het spel word niet gezien. wat doe ik niet goed?
kunt u mij dat vertellen
bij voorbaat dank

hans

Ryan, 15-04-2013 15:50 #12
Hoe het hierboven beschreven wordt, werkt niet. Ik heb nu Wood versie 1.57 gedownload en erop gezet, maar hij vind geen.3ds games.

Is er al een mogelijkheid gevonden?

met vriendelijk groet,
Ryan

Davy, 09-04-2013 10:24 #11
Hoi, ik heb een vraagje ik heb die twee bestanden op de sd card gezet en het spel maar als ik de 3ds op start ziet die niet het spel. Wat moet ik doen?

Jan, 26-03-2013 20:29 #10
Ik kan op mijn 3d nintendo xl enkel de nds bestanden lezen.
Er zit een R4i rts 3ds kaart in.
Mvg

Jan

Sander, 03-03-2013 17:42 #9
Is er al een crack gevonden inmiddels voor de 3ds?

Angelique, 29-01-2013 22:20 #8
Heb zojuist je instructies opgevolgd en de Homebrew Wood bestandjes op het SD kaartje gezet maar de 3DS ziet de spellen niet die ik op het SD kaartje heb gezet (bestanden met extenties.nds en.3ds). Wat moet ik nu doen?

Jj, 04-01-2013 13:18 #7
Ik heb nu via torrents 3ds Roms gedownload, dit zijn allemaal mapjes met daarin een boel.rar bestanden erin. Hoe krijg ik nu de.3ds bestanden om op het R4 kaartje te zetten?

Jerome Vet, 14-11-2012 15:43 #6
Het spelen van 3ds spellen via een flash kaart is nog niet mogelijk! Je kunt alleen DS spellen spelen, de flash kaart zorgt ervoor dat de 3ds / xl in DS - mode gaat en zo kan hij roms spelen, de 3ds spellen moeten in 3ds mode gespeeld worden dit is tot nu toe nog niet gelukt, het moment dat het zover is zal het zeker zeer snel het internet rond gaan. Dus zoals hier boven beschreven staat beschreven hoe je 3ds roms kunt spelen is gewoon onzin. Er zijn wel roms beschikbaar en deze hebben 3ds achter hun naam staan en zijn momenteel alleen via een emulator op de pc te spelen maar niet in 3D! Ik neem aan dat het zo wel duidelijk is.

Diana, 20-10-2012 14:18 #5
Als je dit zo leest, zou je denken dat je de echte 3ds hiermee zou kunnen spelen, maar wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat je alleen de gewone spellen kan spelen. Hoe kan dat?

Rene Hof, 08-10-2012 08:37 #4
Hallo zijn er ook al kaarten beschikbaar die de spellen in 3d weergeven? Tot nu toe heb ik niks kunnen vinden, wel kaarten die 3d spellen ondersteunen maar niet in 3d.

M.v.g Rene Hof

Bert, 15-08-2012 19:07 #3
Is wood niet alleen voor R4 kaartjes?
Heb het gprobeer, versie wood 1.50 erop gezet.
Maar ik zie alleem maar "Loading… " op het bovenste scherm en verder niets.

Gr bert

Tacken, 03-08-2012 20:55 #2
Hallo,

Ik heb eerder gelezen dat je Nintendo systeem kan crashen bij het gebruik van zo'n Ad kaartje. Is dat daadwerkelijk zo?

Met vriendelijke groet,

Nicole

Voorn, 05-07-2012 18:31 #1
Ik heb het gedaan wat hierboven staat, maar ik zie de inhoud van de mappen niet en het spel helemaal niet, ik heb nu nintendo 3ds koraal roze versie 4.2.0.9E, eerst was het 4.8.1.0E, volgens is mij is het veranderd na updaten.

ik heb van site r4ids.cn bovenste 1.49 rpg en ds.menu, dat erop gezet. Wat doe ik verkeerd. Als alles goed gaat, als ik het juiste versie doe, kan ik dan 3ds spellen spelen. Graag meer info.

Infoteur: Scheerbajes
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 29
Schrijf mee!