InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Wordfeud tweeletterwoorden en speluitleg

Wordfeud tweeletterwoorden en speluitleg

Wordfeud tweeletterwoorden en speluitleg Nog twee letters te gaan bij Wordfeud: het wordt winnen of verliezen. En dat laatste willen we natuurlijk niet. Onderstaand een lijst met tweeletterwoorden die door Wordfeud worden geaccepteerd. Ook handig als aanleg op woorden met een dl, dw of tw. Onderaan deze lijst staat de speluitleg. A
  • Ad
  • Af
  • Ah
  • Ai
  • Al
  • Am
  • Ar
  • As
  • At
  • Au

B
  • Bi
  • Bo
  • Br

C
  • Co

D
  • De
  • Do

E
  • Eb
  • Eg
  • Ei
  • El
  • En
  • Er
  • Es
  • Ex

F
  • Fa

G
  • Ga
  • Ge
  • Go

H
  • Ha
  • He
  • Hi
  • Hm
  • Ho
  • Hu

I
  • Ia
  • Id
  • Ie
  • Ik
  • In
  • Ig
  • Is
  • It

J
  • Ja
  • Je
  • Ju

K
  • Ka
  • Ku

L
  • La
  • Li

M
  • Ma
  • Me
  • Mi
  • Mu

N
  • NA
  • No
  • Nu

O
  • Of
  • Oh
  • Oi
  • Om
  • On
  • Op
  • Os

P
  • Pa
  • Pf
  • Pi
  • Po
  • Pu

R
  • Ra
  • Re
  • Ri

S
  • Sa
  • Si

T
  • Te
  • Ti
  • Tu

U
  • Uh
  • Ui
  • Uk
  • Up
  • Ut
  • Uw

V
  • Va

W
  • Wa
  • We
Y
  • Yo

Z
  • Ze
  • Zo

Wordfeud?

Wordfeud is de digitale versie van het letterspel Scrabble. De basis van de twee spellen zijn vergelijkbaar, de manier waarop je het speelt, verschilt. Scrabble speel je op een bord of via je computer. Wordfeud speel je uitsluitend via je smartphone of tablet met een besturingssysteem zoals Android.

Het grootste verschil tussen de beide spellen is dat je bij Wordfeud zelf het tijdstip bepaalt waarop je een woord of letter legt. Daarnaast kun je met Wordfeud tegen 30 tegenstanders tegelijkertijd spelen, terwijl het aantal tegenstanders bij Scrabble hooguit vier is. De tijdbepaling heeft ook nadelen: je weet nooit wanneer je tegenspeler een woord of letter zal leggen. Je hebt maximaal 72 uur de tijd om te leggen. Ga je hier qua tijd overheen, dan heeft je tegenstander automatisch gewonnen. Heb je gewonnen of verloren of geeft je het spel op, dan kun je je tegenstander opnieuw uitnodigen voor een spel. Dat kan een bekende of een onbekende persoon zijn. Mocht je geen letters of woorden kunnen leggen, dan kun je passen. De letters die je op je scherm krijgt, kun je shuffelen oftwel in in andere volgorde laten leggen. Hierdoor kun je op nieuwe ideeen komen. Ook kun je er voor kiezen om al je blokjes in te ruilen voor nieuwe. Dat kan maar een keer per spel. Je mag dan niet leggen, de beurt gaat naar de ander. Wordfeud nodigt, als je daar opdracht voor geeft, automatisch een willekeurige tegenstander voor je uit. Je kunt dat in gang zetten door op de plusknop rechts bovenin het scherm te drukken.

Verhogen woordwaarde

Op het Wordfeudscherm staan vakjes, 15 bij 15. Je krijgt zeven letters waarmee je een woord kunt maken. Een deel van de vakjes bevat letters:
  • DW is twee keer de woordwaarde
  • TW is drie keer de woordwaarde
  • DL is twee keer de letterwaarde
  • TL is drie keer de letterwaarde.

Bovengenoemde vakjes zijn niet statisch, zoals op een Scrabblebord. Je kunt er voor kiezen om een spel te straten met een willekeurig ingedeeld bord. Bij elk nieuw spel, staan de waardevermeerderende blokjes dan op een andere plek. Dat betekent dat je soms enorm hoge scores kunt halen met een woord. Liggen de vakjes DW, TW, DL en TL onder elkaar - zoals af en toe gebeurt, dan kun je met een eenvoudig woord een hoge score bereiken. De startpositie, de ster, ligt wel altijd in het midden van het bord.

Noors

Wordfeud is momenteel - 2012 -het meest populaire spelletje dat je via je telefoon kunt spelen. Het is ontwikkeld door de Noor Hakon Bertheussen. Hij is er miljonair mee geworden. Wordfeud heeft de mogelijkheid om tijdens het spelen met je tegenstander te chatten. Daarmee is het sociale aspect terug te halen. Je kunt het spel in verschillende talen spelen: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Noors, Zweeds en Deens. Gezien de populariteit van het spel, zullen de talen ongetwijfeld uitgebreid worden.

Woordenboek

De woorden die je kunt leggen, zijn gebaseerd op de regels die bij Scrabble worden gehanteerd. Zo veel mogelijk, maar het klopt niet altijd. Zo zijn er veel woorden in het Nederlands toegestaan die niet terug te vinden zijn in de woordenboeken. Na veel klachten lanceerde Wordfeud onlangs een nieuwe woordenlijst. Als je een woord tegenkomt dat niet naar behoren werkt, dan kun je dit doorgeven via Taaltik.

Uitspraak

Over de uitspraak van het woord Wordfeud is veel verwarring. De correcte uitspraak is wordfjud. Het woord komt uit de Engelse taal en betekent woordvete.
© 2012 - 2017 Enroute, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dikke van Dale woordenboek

Reageer op het artikel "Wordfeud tweeletterwoorden en speluitleg"

Infoteur: Enroute
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!