InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Nintendo, iPad of tablet voor 65-plussers

Nintendo, iPad of tablet voor 65-plussers

Nintendo, iPad of tablet voor 65-plussers Wanneer u wat ouder bent is het belangrijk om uw hersens aan het werk te houden. Vaak wordt dan geadviseerd om veel te puzzelen, maar op de Nintendo, iPad of tablet kunt u ook puzzelen. Bovendien bieden deze apparaten nog veel meer mogelijkheden om u geestelijk aan de gang te houden. Iedere dag dezelfde soort puzzels oplossen wordt uiteindelijk routine en dat draagt weinig bij aan het bezighouden van de hersenen. Met een iPad, Nintendo of tablet kunt u steeds verschillende puzzels doen of zelfs een nieuwe taal leren.
In 2030 is meer dan 20% van de Nederlandse bevolking ouder dan 65 jaar. Dit zal voor het eerst in de geschiedenis zijn dat er zoín hoog percentage ouderen in de samenleving aanwezig is. Deze ouderen zijn in sommige opzichten anders dan de senioren waar wij allemaal aan denken. Ten eerste wordt het verschil tussen mannen en vrouwen wat de uiteindelijk te bereiken leeftijd betreft steeds kleiner. Hierdoor zullen er minder alleenstaande oudere dames zijn en meer oudere koppels dan ooit. Ook is deze groep beter op de hoogte van moderne technologie en ICT. Wellicht worden de ouderen de gamers van de toekomst. Het is wel zo dat ouderen andere eisen stellen aan spelletjes dan jongere gebruikers. De huidige generatie 55- plussers zal zich eerder afvragen of het spel iets toevoegt en zo ja of het dan wel gebruiksvriendelijk genoeg is.

Nintendo en klein scherm

Veel ouderen vinden de schermpjes van de Nintendo iets te klein. Dit hoeft geen probleem te zijn. De Nintendo XL (DSi XL) is een slagje groter en heeft dus ook twee grotere beeldschermen, zodat alles hierop goed te lezen is. Het scherm van de iPad/tablet meestal groot genoeg en wanneer u ook graag tekent kan de iPad Pro met stilus pen uitkomst bieden.

Sudoku

Hier zijn vele varianten van te koop en ook gratis te downloaded via de diverse stores met vrijwel allemaal het woord Sudoku verwerkt in de titel. Wanneer u dol op Sudokuís bent zijn deze spellen echt een aanrader. Om maar een voorbeeld te noemen: Sudoku Master heeft meer dan 400 puzzels. Er is een trainingsstand aanwezig waarin tips en uitleg wordt gegeven zodat u leert hoe u deze Sudokuís moet oplossen. Wanneer u de gewoonte heeft mogelijke nummers in een hoekje op te schrijven, dan krijgt u ook in deze Nintendo versie de mogelijkheid hiervoor. Ook halverwege een puzzel stoppen is mogelijk. Gewoon even opslaan voordat u de Nintendo uitzet. Bij een tablet of iPad gaat dit bij de meeste Sudoku versies vanzelf.

Professor Layton serie

Erg leuk zijn de hersenkrakers van Professor Layton (helaas alleen te koop voor de Nintendo). Tijdens dit spel kunt u alleen verder wanneer bepaalde puzzels zijn opgelost. De moeilijkheidsgraad van de puzzels varieert van kinderlijk makkelijk tot echte doordenkertjes. In de professor Layton serie draait het niet alleen om puzzels. Er zit ook een duidelijk spelelement in. Wanneer u daar geen behoefte aan heeft laat u deze spellen het best liggen. In deze reeks zijn de volgende titels bekend:
  • Professor Layton and the Curious Village (niet in het Nederlands)
  • Professor Layton en de doos van Pandora
  • Professor Layton en de verloren toekomst
  • Professor Layton en de melodie van het spook
Wilt u weten of dit iets voor u is? Op de site van Nintendo (www.nintendo.nl) kunt u van al deze titels een puzzel uitproberen.

Picross serie

Dit zijn de Japanse mozaïek puzzels die u misschien wel kent van de puzzelboekjes in de winkel. Naast de normale puzzels bestaat er op de Nintendo en tablet/iPad ook een 3D variant. Deze wordt door aangeprezen als zijnde een kruising tussen Sudoku en zeeslag. Wanneer u even zoekt in de verschillende stores zijn er vele varianten te vinden, zowel onder de zoekterm Picross als onder de zoekopdracht CrossPix, Mosaics en Pixel Puzzle.

Kaartspelen en het leren van een vreemde taal

Ook het spel Touch Master bestaan meerdere versies, alleen verkrijgbaar voor de Nintendo. De spelletjes zien onderverdeeld in drie categorieën: kaartspellen (het overbekende Solitair is er één van), puzzelspelen en behendigheidsspelen. Voor de tablet zijn gratis Solitair, puzzel en behendigheidsspelletjes te vinden. Sommige zijn echt een uitdaging, zowel op taal als op rekengebied, maar ook wat betreft logisch nadenken is er genoeg te vinden. Een vreemde taal leren via de iPad of tablet in één maand hoort ook tot de mogelijkheden.

Lingo

Ook dit beroemde tv-spelletje is te verkrijgen op de Nintendo, zowel in een kinderversie als één voor volwassenen. De kinderversie komt meer overeen met de Lingo op tv, de volwassen versie is een stuk moeilijker. Ook op de iPad/tablet zijn soortgelijke spelletjes te vinden zoals woordjacht, woordzoeker, denksport (van de makers van de bekende boekjes) of Quento.

Brain Training

Hiervan zijn vanwege het overweldigende succes ook meer versies op de markt gebracht. Onder de deskundige leiding van Dr. Kawashima doet u verschillende spelletjes op het gebied van hoofdrekenen, logisch denken, geheugenspelletjes en snellezen. Hieruit wordt dan een hersenleeftijd berekend. De bedoeling id om een score te halen die zo dicht mogelijk bij de twintig ligt, wat betekend dat de hersens dan zoín twintig jaar oud zijn. Blijkbaar de meest ideale hersenleeftijd. Hiernaast bevat Brain Training ook nog zoín 100 Sodoku-Puzzels. Zowel voor iPad, tablet als Nintendo verkrijgbaar.

Natuurlijk zijn er nog veel meer denkspelletjes en voor ieder wat wils. Wat vindt u bijvoorbeeld van een titel als Art Academy (Nintendo) of Paper (iPad)? Hiermee leert u tekenen en welk potlood u voor welk effect moet gebruiken. Of misschien wilt u wel meedoen met een bekende quiz van tv zoals Weekend Miljonairs of een muziekinstrument leren bespelen via een app met een handleiding die u helpt door de eerste beginselen.
Gerelateerde artikelen
Games van Professor LaytonGames van Professor LaytonOp de Nintendo DS kun je spelletjes spelen met in de hoofdrol Professor Layton. Deze spellen zijn echte puzzelspellen en…
Puzzelen met Professor Layton op de NDSProfessor Layton and the Curious Village herschrijft het handboek voor goede Nintendo DS-spelen. Dit exclusief voor de D…
Apple's iPad 2. Wat te verwachten van deze nieuwe tablet PC?De nieuwe iPad 2 zal vanaf maart 2011 in onze winkelrekken liggen. De iPad 2 is de opvolger van Apple's welbekende iPad…
Notion Ink Adam TabletDe Notion Ink Adam Tablet is een Tablet-PC ontworpen en geproduceerd door Notion Ink. De Adam heeft veel weg van andere…
Bronnen en referenties
  • http://www.nintendo.nl
  • http://www.expertisecentrumgames.nl/app/webroot/userfiles/files/handout_EGG_ouderen.pdf

Reageer op het artikel "Nintendo, iPad of tablet voor 65-plussers"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 20-06-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!