InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Smartphones en abonnementen – een uitleg

Smartphones en abonnementen – een uitleg

Smartphones en abonnementen – een uitleg Smartphones zijn een echte hype op het moment en de meeste mensen kunnen niet meer zonder. Voor anderen is de wereld van smartphones nog steeds te ongrijpbaar en ook onbegrijpelijk. Tijd dus voor een begrijpelijke uitleg.

Wat is een smartphone?

Het verschil tussen een gewone mobiele telefoon en een smartphone zijn de vele extra mogelijkheden die een smartphone met zich meebrengt. Ook heeft een smartphone een groter scherm vanwege zijn visuele mogelijkheden.

Wat kan een smartphone?

Het is waarschijnlijk makkelijker om te noemen wat een smartphone niet kan, maar een aantal voorbeelden zijn:
  • Bellen en sms-en
  • Verbinding met het internet
  • Een ingebouwd GPS systeem, waardoor je makkelijk een navigatiesoftware kunt installeren (vaak al voorgeprogrammeerd) zoals Googlemaps.
  • Muziek luisteren; vaak heb je veel ruimte om je mp3 files of zelfs filmpjes op je telefoon te zetten.
  • Foto’s maken: vaak heeft een smartphone een goede kwaliteit (aan megapixels) camera ingebouwd om foto’s mee te maken.
  • Mogelijkheid om applicaties op je smartphone te zetten

Applicaties

Veel mensen maken op hun smartphone gebruik van zogenaamde applicaties. Dit zijn (kleine) software programma’s waarmee je bijvoorbeeld:
  • Het weer kan bekijken/controleren
  • Een receptenboek op je telefoon kunt zetten (als boodschappenlijstje, bijvoorbeeld)
  • Toegang geven tot social media zoals Facebook of Twitter
  • Spelletjes op je telefoon zetten
  • Het laatste nieuws bekijken
De applicaties kun je via verschillende websites downloaden (bijvoorbeeld Itunes). Sommige applicaties kun je gratis downloaden, voor anderen moet je betalen.

Besturing

Een smartphone heeft net als een computer/PC een besturingssysteem om de nodige programma’s en software draaiende te houden. De twee besturingssystemen die op smartphones gebruikt worden zijn Android en Windows (mobile). Het verschil in deze twee systemen is moeilijk uit te leggen, voor Windows mobile is het duidelijk dat deze van de Microsoft fabrikant is en dus een aftreksel is van Windows op de PC. Het android systeem is afgeleid van het Linux systeem dat op de PC door sommigen gebruikt wordt. Sommige smartphones hebben een touchscreen en anderen hebben weer een compleet toetsenbord (qwerty) en beide kan ook.

Prepaid of abonnement

Als je besluit een smartphone aan te schaffen, zijn er naast de verschillende keuzes in toestellen ook verschillen in abonnementen. Je kunt echter ook kiezen voor een prepaid toestel; je koopt dan vooraf een bepaald tegoed (voor een bepaald bedrag) en je kunt dan de functies van je smartphone (bellen, sms, internet) gebruiken totdat het tegoed op is. Mocht je weinig gebruik maken van juist deze 3 functies dan is een prepaid het goedkoopste. Dit betekent echter wel dat je je smartphone zelf volledig moet betalen, waarbij bedragen kunnen oplopen tot 500 Euro. Als je veel belt, sms berichten stuurt of veel op het internet zit, dan is een abonnement weer een goedkopere oplossing.

Welk abonnement?

Er zijn verschillende abonnementen die aangepast zijn aan verschillende type smartphones en ook de verschillen in gebruik van een smartphone. Bij een abonnement betaal je een vast bedrag per maand en krijg je in veel gevallen een smartphone naar keuze bij. Wel sluit je in zo’n geval vaak een contract af voor een bepaalde tijd zoals 1 tot 3 jaar.
Om erachter te komen welk abonnement nu goed bij je past is het verstandig om de volgende dingen op een rijtje te zetten:
  • Welke smartphone wil ik (type/merk)
  • Welke functies moet de smartphone hebben?
  • Hoeveel ruimte moet er beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld muziek/video? (meestal uitgedrukt in Gigabytes)
  • Wat is mijn bel- en smsgedrag?
  • Zal ik veel gebruik maken van de internetverbinding?
Als je bovenstaande op een rijtje hebt kun je wat meer gericht gaan zoeken naar een geschikt abonnement. Je kunt hiervoor ook vergelijkingssites gebruiken om de abonnementen naast elkaar te leggen.
Gerelateerde artikelen
BlackBerry Curve 9300BlackBerry Curve 9300De BlackBerry Curve 9300 is een smartphone ontwikkeld door Research In Motion. Dit is het eerste model uit de “Curve” se…
BlackBerry Bold 9700BlackBerry Bold 9700De BlackBerry Bold 9700, ook wel bekend als de BlackBerry Onyx, is een smartphone uit de “Bold” serie van Research In Mo…
BlackBerry PlaybookDe BlackBerry Playbook is een tablet die draait op BlackBerry Tablet OS. De Playbook is ontwikkeld door Research In Moti…
Smartphone applicaties die je leven beterenSmartphone applicaties die je leven beterenBijna 47% van de volwassen Nederlanders heeft overgewicht. Men eet teveel of ongezond en beweegt te weinig. Tijd om daar…
Wat is een Smartphone?Wat is een Smartphone?Een smartphone, letterlijk vertaald uit het Engels een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PIX1861 / Pixabay
  • www.kiesmobiel.nl
  • www. wikipedia.org
  • www.goeievraag.nl

Reageer op het artikel "Smartphones en abonnementen – een uitleg"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!