InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Levensduur accu telefoon vergroten

Levensduur accu telefoon vergroten

Levensduur accu telefoon vergroten Iedereen kent deze ergernis. Je pakt je mobiele telefoon en de accu is leeg, terwijl hij de hele nacht in de oplader heeft gezeten. Internetten en vooral gamen vraagt veel van de accu van je mobiele telefoon, vandaar dat dit steeds vaker voorkomt. Hoe voorkom je dit en hoe vergroot je de levensduur van je accu?

Houd de accu opgeladen

Een lege accu gaat minder lang mee dan een volle. Houd de accu van je telefoon dus altijd opgeladen en wacht niet met opladen totdat de telefoon helemaal leeg is. Wanneer je de telefoon een paar dagen niet gebruikt, kan je hem ook het beste wegleggen met een volle accu. Hoe vaker je de accu oplaadt, hoe langer hij meegaat, dus laadt deze op waar dit mogelijk is. Wat je niet moet doen is een volle accu aan de oplader laten zitten. Vol is vol en een telefoon een hele dag aan de accu is slecht voor de levensduur van je accu.

Schakel al het overbodige uit

De telefoon blijft extra stroom gebruiken wanneer applicaties niet worden afgesloten en wanneer GPS, Bluetooth, 3G, 4G en WiFi aan blijven staan. Sluit applicaties dan ook altijd af en schakel GPS, Bluetooth, 3G, 4G en WiFi uit, wanneer je dit niet gebruikt. Via taakbeheer kan je checken of alle apps uitgeschakeld zijn. Zet synchronisatietoepassingen altijd op handmatig synchroniseren en schakel overbodige updates uit. Zet ook de trilfunctie van je telefoon uit. Deze kost meer energie dan geluid.

Verdere tips om de levensduur van de batterij te verlengen

  • Verlaag het volume, al is het natuurlijk wel prettig wanneer je je telefoon kan horen.
  • Houd de accu op kamertemperatuur, dus vervoer in een tas of jaszak, heeft de voorkeur boven een broekzak. De hogere temperatuur in de broekzak, heeft een negatief effect op de levensduur van de batterij. Leg je telefoon dus ook niet in de zon of in een warme auto. Temperaturen boven de dertig graden zullen de levensduur van de accu aanzienlijk verkorten. Tijdens een hittegolf kan je de telefoon evt. in de koelkast leggen. Niet in de vriezer!
  • Zet de helderheid van je scherm niet te hoog. De verlichting van je scherm vreet energie. Je kan kiezen voor de instelling automatisch wijzigen, zodat de helderheid van je beeldscherm wordt aangepast aan het aanwezige omgevingslicht. Installeer dus ook geen screensavers, maar zet het scherm gewoon uit wanneer je dit niet gebruikt.
  • Zet altijd de laatste update op je telefoon. De nieuwste firmware zorgt vaak ook voor betere batterijprestaties.
  • Zet WiFi aan waar mogelijk, 3G en 4G verbruiken meer stroom.
  • Probeer te voorkomen dat je accu helemaal leeg raakt. Wanneer je deze zoveel mogelijk opgeladen houdt, gaat hij langer mee.
  • Gebruik liever een zwarte achtergrond dan een witte. Een witte achtergrond verbruikt meer stroom.
  • Schakel automatische updates uit en stel het updaten uit tot een een moment dat het jou uitkomt.
  • Wanneer je even niet bereikbaar bent, kan je de telefoon het beste in de vliegtuigmodus zetten. Wanneer je de telefoon uit zet, kost het opstarten weer veel energie, meer dan wanneer je de telefoon aan laat staan in vliegtuigmodus.

Onderweg een lege telefoon

Zorg voor een mobiele lader voor je telefoon. Deze werkt via een usb-aansluiting en/of via zonne-energie. Wanneer je altijd een volle mobiele lader bij je hebt, kan je in ieder geval daar je telefoon nog aan hangen wanneer de accu (bijna) leeg is. Een andere mogelijkheid is de aanschaf van een extra accu, maar niet ieder toestel heeft de mogelijkheid om een lege accu makkelijk te verwisselen.

De gemiddelde levensduur van een accu is drie tot vijf jaar, maar verstandig omgaan met de accu zal zeer zeker de levensduur verhogen. Met deze tips ben en blijf je altijd bereikbaar!
Gerelateerde artikelen
Tips bij een snel oprakende telefoonaccuTips bij een snel oprakende telefoonaccuIedereen maakt het wel eens mee, je verwacht een belangrijk telefoontje, maar de batterij van je mobiele telefoon is alw…
De accu van een digitale fotocameraDe accu van een digitale fotocameraHet grootste gedeelte van de digitale fotocamera’s is voorzien van een oplaadbare accu en slechts enkele, veelal goedkop…
Starten met startkabels ... zo doe je dat!De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is di…
Accu’s voor scootmobielen en opladenAccu’s moeten in het algemeen betrouwbaar zijn. In het bijzonder geldt dat voor accu’s van scootmobielen. De gebruikers…
Accu van laptop of notebookAccu van laptop of notebookEen laptop of notebook is voorzien van een accu, zodat je er ook mee kunt werken zonder dat er directe stroomvoorziening…
Bronnen en referenties
  • http://www.themobilerevolution.be/2011/05/methodes-instellingen-en-apps-om-je-batterijleven-te-verlengen/

Reageer op het artikel "Levensduur accu telefoon vergroten"

Reactie

Hans Nieuwhouten, 20-11-2014 15:45 #1
Zeer informatief verhaal. Maar ik heb ergens gelezen dat een accu na een jaar wel ongeveer vervangen moet worden. Smartphones gebruiken gewoon veel stroom…

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!