InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Telefoon snel leeg? 6 tips om de batterijduur te verlengen

Telefoon snel leeg? 6 tips om de batterijduur te verlengen

Telefoon snel leeg? 6 tips om de batterijduur te verlengen Is de batterij van jouw telefoon ook zo snel leeg? Vroeger was het normaal om je telefoon maar één keer in de week op te laden. Tegenwoordig hopen we dat 's nachts opladen genoeg is en dat we het redden tot de volgende mogelijkheid om onze telefoon te voorzien van elektriciteit. Heb jij ook altijd je oplaadkabel bij? Of misschien zelfs een extra batterij? Lees deze handige tips om de batterijduur van je smartphone te verlengen! Telefoons moeten steeds platter, met groter scherm, meer mogelijkheden hebben en vooral lang meegaan. Alleen bij het laatste punt schijnen fabrikanten moeite te hebben. Door het draaien van zware apps, je smartphone die de hele dag naar WiFi en een GPS signaal zoekt, de foto's die je af en toe schiet en de constante aanwezigheid op social media heeft onze telefoon het niet makkelijk. Ongemerkt staan er vaak en veel energieslurpers aan en is de batterij van je telefoon snel leeg.

Tip 1: controleer wat het meeste stroom vreet

De Android Smartphones hebben een optie waar je ziet waar en hoeveel procent van je batterij naartoe gaat. Staat er een app tussen die je eigenlijk niet of nauwelijks gebruikt maar die wel een groot deel van je batterij opslurpt, verwijder deze dan of zorg dat de app niet meer ongewenst draait. Dit stel je gewoon in bij de instellingen van de app zelf.

  • Android: ga naar instellingen > batterij

iPhones hebben deze functie niet. Wel zijn er diverse apps te downloaden die het batterijgebruik registreren. Er is ook een andere optie om te kijken of er een stroomvreter actief is. Dat doe je door de volgende stappen te doorlopen:

  1. Ga naar instellingen > algemeen > gebruik.
  2. Onderin zie je twee tijden staan: gebruik en stand-by. Noteer de tijden die hier bij staan.
  3. Zet vervolgens je telefoon vijf minuten op stand-by.
  4. Controleer de tijden.

Als het goed is is de stand-by tijd met 5 minuten gestegen. De gebruikstijd mag met maximaal 1 minuut gestegen zijn. Is dit meer, dan is er een stroomvreter actief. Deze kun je achterhalen met een app die je batterijgedrag registreert.

Tip 2: pushberichten van social media, mail en andere apps terugdringen

Check jij om de 5 minuten je mail? Grote kans dat je dat niet doet. Er is dus geen enkele reden om je telefoon dat automatisch te laten doen. Dit kost onnodig veel energie en is een ware stroomslurper. Er is niets mis mee om je e-mail elk uur één keer op te halen in plaats van twaalf keer per uur. Hetzelfde geldt voor social media en spelletjes. Ben je niet zo actief op Twitter of Facebook? Limiteer het aantal keer dat deze apps informatie ophalen. Bovendien is het ook mogelijk om handmatig berichten op te halen.

Tip 3: schakel alles uit wat zoekt

Als jouw telefoon ook snel leeg is, dan is er een grote kans dat je veel te veel aan hebt staan wat constant naar een signaal zoekt. Schakel alles wat zoekt naar een signaal uit als je het niet nodig hebt. Dit zijn onder andere WiFi (heb je die nodig als je in de bus zit?), bluetooth en GPS en daarmee locatievoorzieningen.

Tip 4: weg met onnodige “live” screensavers en wallpapers

Heb jij een app op je homescreen staan die je Twitterfeed live bijhoudt? Vast en zeker heel handig, maar kost ook ongelooflijk veel stroom. Hetzelfde voor bewegende achtergronden.

Tip 5: helderheid

Vaak is de batterij snel leeg door de helderheid van het scherm. Haal de helderheid van je scherm flink omlaag. Kies bij de iPhone Instellingen > Helderheid en achtergrond en sleep de schuifknop naar links om het scherm te dimmen. Ook vind je hier de optie om de helderheid van je telefoon automatisch in te stellen. Bij een Android ga je naar instellingen > display > helderheid.

Tip 6: niet storen of vliegtuigmodus

Ga je op de koffie bij oma? Dan heb je je smartphone echt niet nodig. Zet je telefoon in 'niet storen' modus, zo hoeft je scherm niet steeds op te lichten bij nieuwe notificaties. Of nog beter: zet je telefoon in vliegtuigmodus. Zet je je smartphone altijd in de vliegtuigmodus dan gaat hij zeker drie dagen mee. Sport je een uur of heb je twee uur les, dan heb je je telefoon niet nodig en ben je ook niet bereikbaar. Zodra je hem uit de vliegtuigmodus haalt komen je gemiste oproepen en berichten evengoed binnen. Zo voorkom je dat je telefoon snel leeg is.

Verder moet je zorgen dat je telefoon niet te heet of te koud wordt. De ideale temperatuur voor een telefoon is tussen de 0 en 35 graden Celsius. Zit je buiten deze temperaturen dan kan het de batterij van je smartphone aantasten. Ben je van plan om je telefoon een tijdje niet te gebruiken? Zorg dat de smartphone opgeladen is tot 50% van de batterij voordat je hem uitzet.

Mythes

Tegenwoordig is het niet meer zo dat je de batterij van je smartphone eerst helemaal leeg moet laten lopen om hem niet 'lui' te maken. De nieuwe Li-Ion batterijen hoeven niet helemaal te ontladen, dit is zelfs slecht voor ze. Je kunt beter de telefoon opladen als de batterij nog enigszins opgeladen is. Ook is het geen probleem om de telefoon 's nachts aan de lader te hangen. Smartphones heten niet voor niets smartphones. Moderne intelligente apparaten 'weten' wanneer de batterij volledig opgeladen is.
© 2014 - 2017 Pangea, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Samsung Galaxy: batterij snel leeg, wat er tegen te doen?Samsung Galaxy: batterij snel leeg, wat er tegen te doen?De Samsung Galaxy telefoons zijn geweldige telefoons, dat is wel bewezen door de vele positieve reviews. Het enige nadee…
Pokémon Go: batterij snel leeg, hoe voorkom je dit?Pokémon Go: batterij snel leeg, hoe voorkom je dit?Pokémon Go is een app die gespeeld kan worden op je smartphone. Het is de bedoeling om Pokémon te vangen door daadwerkel…
Hoe de gebruiksduur van de batterij van je Iphone verlengen?Hoe de gebruiksduur van de batterij van je Iphone verlengen?Het is net middag en je kan amper geloven wat je in de rechterbovenhoek van je Iphone ziet... het icoontje van de batter…
Juice Defender, verlengt levensduur batterij smartphoneEen veelvoorkomend probleem bij smartphones is dat de batterij erg snel leeg is. Als je hier ook last van hebt kun je de…
Waarom is de batterij van mijn telefoon zo snel leeg?Waarom is de batterij van mijn telefoon zo snel leeg?Vroeger ging je telefoon zo een week mee. Tegenwoordig moet je hem elke dag opladen. Waarom gaat je telefoon zo snel lee…

Reageer op het artikel "Telefoon snel leeg? 6 tips om de batterijduur te verlengen"

Reactie

Ilse, 11-06-2016 19:24 #1
Sinds gister doet mij telefoon heel raar hij word heel warm en hij gaat heel snel leeg ik maak me zorgen komt dit nog wel goed. wat moet in nu doen ik heb spaarstand al aan staan maar de toestel blijft maar warm.

Infoteur: Pangea
Gepubliceerd: 23-09-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!