InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Je Android telefoon rooten: hoe en waarom?

Je Android telefoon rooten: hoe en waarom?

Je telefoon rooten. Root access. Super user, SU. Misschien heb je wel eens van deze termen gehoord, of wel eens een app gezien die root access nodig heeft. Maar wat houdt het allemaal in? Wat zijn de voordelen en wat zijn de risico’s? Een Android telefoon kun je rooten, dit houdt in dat je meer rechten over je telefoon krijgt, en meer apps kunt installeren of verwijderen. Rooten heeft veel voordelen in de vorm van personalisatie en performance. Rooten heeft echter ook risico’s. Zo kun je een verkeerd programma verwijderen, waardoor je telefoon niet meer volledig werkt. Als je voorzichtig bent, en weet wat je doet, dan is het rooten zeker de moeite waard, maar je moet er even de tijd voor nemen. Ook Apple en Windows phones kun je rooten, dit heet jailbreak en komt op hetzelfde neer.

Je telefoon rooten: wat is het?

Door je telefoon te rooten krijg je volledige toegang tot het apparaat. Je krijgt Superuser (SU) rechten, ofwel root access. Dit betekent dat je alles wat op je telefoon staat kan verwijderen of veranderen. In feite kom je door het rooten dieper in het subsysteem van de telefoon.

Waarom je telefoon rooten?

Het rooten van een telefoon heeft een aantal duidelijke voordelen. Voor sommige mensen is het idee toegang te hebben tot je eigen apparaat al genoeg, maar er zijn ook tal van concrete voordelen.

Extra apps instaleren
Sommige apps hebben root access nodig. Een voorbeeld hiervan is Titanium backup, wat geavanceerde en complete backups mogelijk maakt. Ook apps die batterijverbruik callibreren en firewalls hebben doorgaans root access nodig.

Standaard software verwijderen
Als je een nieuwe telefoon hebt, wordt deze vaak geleverd met veel software. Denk aan apps om muziek en films af te spelen en tal van Google apps. Samsung staat erom bekent om nog meer apps mee te leveren. Deze apps kosten ruimte op je telefoon en moeten regelmatig updaten. Ze zijn niet zomaar te verwijderen, maar als je telefoon geroot is kan dit wel.

Andere versies
Door je telefoon te rooten kun je niet alleen apps verwijderen of andere apps installeren, je kunt ook een andere versie van Android installeren.

Batterijduur
Gelinkt aan het installeren van extra apps, kun je bij een geroote telefoon het batterijleven flink verbeteren. Door een app als greenify te installeren sluimeren andere apps in plaats van veel energie te vragen.

Scherm uit, maar YouTube aan
Zit je muziek te luisteren op YouTube? Dan kan je scherm normaal niet uit zonder dat de muziek stopt. Met een geroote telefoon kun je screen standby installeren, wat het mogelijk maakt om je scherm uit te zetten, terwijl de filmpjes doorgaan.

Personaliseren
Met een geroote telefoon kun je ook de kleine dingen personaliseren, denk bijvoorbeeld aan een nieuw lettertype installeren voor je telefoon.

Programmeren? Niet nodig!
Wil je zelf apps ontwikkelen, dan is root access niet nodig.

De risico’s van het rooten van je telefoon

Het rooten van je telefoon heeft veel voordelen, maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Afhankelijk van het merk van je telefoon kan de garantie verlopen. Daarbij kun je zelf fouten maken, wanneer je zelf een fout maakt waardoor je telefoon niet meer werkt, valt dit nooit binnen de garantie. Je kunt bijvoorbeeld een verkeerd programmaatje weggooien waardoor je telefoon niet meer naar behoren werkt.
Betalen vanaf je telefoon kan ook niet altijd bij een geroote telefoon.

Hoe root je je Android telefoon?

Voor elk toestel zijn handleidingen online te vinden over hoe je hem root. In basis komen ze op hetzelfde neer, je gebruikt de computer en je telefoon. Eerst zorg je dat je de juiste drivers op je pc hebt, deze staan je telefoon en je computer toe om te communiceren. Vervolgens download je de juiste software, afhankelijk van je telefoon, en voer je deze uit.
Lukt het niet? Dan kan een YouTube tutorial helpen. Voor de meeste telefoons zijn tutorials die je stap voor stap laten zien hoe je hem root.

Apple apparaten?

Ook voor Apple (iOs) en Windows phones is een vorm van rooten beschikbaar. Dit wordt jailbreak genoemd. Het principe komt op hetzelfde neer.

Rooten of niet?

Uiteindelijk kent het rooten van de telefoon een paar nadelen. Als je niet weet wat je doet, kun je het beter even op een oud toestel uitproberen, waarvan de garantie toch al verlopen is. Het rooten zelf is eenvoudig en gaat snel. Als je meer uit je telefoon wilt halen, is het zeker de moeite waard. Wil je alleen maar de standaard functies gebruiken, zoals bellen, sms-en, whats app en spelletjes, dan kan rooten ook voordelen hebben, bijvoorbeeld een langere batterijduur. Kies je voor rooten, houd dan wel rekening met de risico’s. Verwijder je de verkeerde programma’s, dan is dat niet altijd goed te herstellen.
© 2014 - 2017 Info_lisa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Root je Android telefoonRoot je Android telefoonHeb je een HTC Aria, Desire, Droid Eris, Incredible, Supersonic of Wildfire, en wil je de nieuwste android versie draaie…
Root en SuperUser met Android kitkat 4.4.3Root en SuperUser met Android kitkat 4.4.3Root, superuser toegang en "su" zijn termen die vaak door elkaar worden gebruikt. Zodra je root toegang hebt binnen Andr…
Jailbreak, hoe het werkt!Jailbreak, hoe het werkt!Gehoord hebben we allemaal ervan, maar hoe een jailbreak precies werkt en wat voor gevolgen het heeft, weet eigenlijk ni…
Installeer de nieuwe Android Market appInstalleer de nieuwe Android Market appDe market wordt veel gebruikt, je kan hier namelijk veel applicaties mee vinden en installeren. Maar hoe krijg je nu de…
Android 4.0, of Android Ice Cream SandwichAndroid 4.0, of Android Ice Cream SandwichGoogle introduceerde op 19 oktober 2011 een nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem Android. Versie 4.0, ook wel…
Bronnen en referenties
  • Arthur van Vliet, 15 november, 2013,12 redenen om je android te rooten, http://editorial.nl.softonic.com/12-redenen-om-je-android-te-rooten
  • Daniël Verlaan, 12 juni 2013, Alles wat je moet weten over het rooten van je Android-toestel, http://www.androidplanet.nl/99046/android-root/
  • http://www.telefoonrooten.nl/
  • Unlocksamsung, 2014, Samsung Galaxy rooten, Root je Samsung smartphone of tablet gemakkelijk zelf http://www.unlocksamsung.nl/samsung-rooten
  • Koen Vervloesem, 19 oktober 2011, How To: Ontwijk beperkingen met root-toegang in Android, http://computertotaal.nl/smartphone/ontwijk-beperkingen-met-root-toegang-in-android-23168

Reageer op het artikel "Je Android telefoon rooten: hoe en waarom?"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 29-10-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!