InfoNu.nl > Electronica > Telecom > IPhone 7-modellen: Verschillen tussen de iPhone 7 en 7 Plus

IPhone 7-modellen: Verschillen tussen de iPhone 7 en 7 Plus

IPhone 7-modellen: Verschillen tussen de iPhone 7 en 7 Plus Op 7 september 2016 werd door Apple een keynote georganiseerd in Los Angeles. Tijdens dit evenement werden diverse aankondigingen gedaan, zoals een tweede serie van de Apple Watch en de draadloze oordopjes AirPods. Bovendien stond dit evenement in het teken van de bekendmaking van de nieuwe iPhone-serie. Hierbij werden zowel de iPhone 7 als de iPhone 7 Plus bekendgemaakt. Zowel in de hardware als in het ontwerp zitten een aantal belangrijke verschillen tussen deze modellen.

Versies en prijzen

De Apple iPhone 7 is verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren. De zwart-, zilver-, goud- en roségouduitvoeringen zijn verkrijgbaar in 32 GB, 128 GB en 256 GB. Bovendien is er ook nog een gitzwarte variant die alleen verkrijgbaar is in 128 GB. De adviesprijs start bij 769 euro voor dit model in 32 GB, waarbij er 110 euro bovenop komt voor iedere grotere opslagcapaciteit.

De iPhone 7 Plus is ook te koop in zwart, zilver, goud en roségoud en verkrijgbaar in uitvoeringen met 32 GB, 128 GB en 256 GB. Opnieuw is de gitzwarte iPhone 7 Plus alleen te koop in 128 GB en 256 GB. De adviesprijs van de iPhone 7 Plus begint bij 909 euro.

Schermgrootte en formaat

Het meest opvallende verschil tussen deze twee iPhone-modellen is de schermgrootte. De iPhone 7 heeft een schermdiagonaal van 4,7 inch, terwijl de iPhone 7 Plus wat groter is met 5,5 inch. Dit heeft tot gevolg dat de iPhone 7 Plus een grotere schermresolutie heeft van 1920 x 1080 pixels, in vergelijking met de iPhone 7 met 1334 x 750 pixels. Tot slot heeft dit ook gevolgen voor het gewicht van het toestel. Zo is de iPhone 7 slechts 138 gram en is de iPhone 7 Plus precies 50 gram zwaarder met 188 gram.

Camera

Een ander belangrijk verschil tussen beide toestellen is terug te vinden in de ingebouwde camera. De iPhone 7 heeft een enkele ingebouwde camera met een scherpte van 12 megapixels en maximaal 5x digitale zoom. Het diafragma (f/1.8) laat in dit model meer licht toe dan bijvoorbeeld de iPhone 6-modellen en zorgt daardoor voor betere foto’s bij weinig licht. Tot slot bevat deze camera optische beeldstabilisatie.

De iPhone 7 Plus heeft echter naast deze 12 megapixels groothoeklens camera nog een extra 12 megapixels telelenscamera op de achterzijde zitten. Deze camera’s werken samen en zorgen er voor dat er 2x optische zoom mogelijk is (en 10x digitale zoom). Bovendien is het mogelijk om hiermee speciale foto’s te maken waarbij de voorgrond wordt scherpgesteld en de achtergrond wazig blijft.

Hardware en batterijduur

Zowel de iPhone 7 als iPhone 7 Plus zijn uitgerust met de A10 Fusion chip. Het gaat hierbij om een zogeheten 64-bit quad-core processor. Deze is twee keer zo snel als de processor in de iPhone 6 en werkt bovendien efficiënter, waardoor een langere batterijduur mogelijk is. Hoewel er dus geen verschillen zijn tussen beide modellen op het gebied van de processor, zit er wel een verschil in de batterijduur. De iPhone 7 kan bijvoorbeeld tot 14 uur bellen op een 3G-netwerk en 14 uur internetten op wifi, terwijl de iPhone 7 Plus iets langer meegaat met 21 uur bellen op een 3G-netwerk en 15 uur internet op wifi.

Overeenkomsten

De meest opvallende verschillen zijn dus terug te vinden in de schermgrootte, camera en batterijduur. Tot slot zijn er ook nog heel veel overeenkomsten tussen beide modellen. Zo hebben beide modellen dezelfde in- en uitgangen en beschikken ze bijvoorbeeld beide niet meer over een hoofdtelefoonaansluiting. Ook zijn zowel de iPhone 7 als iPhone 7 Plus water- en stofbestendig. Beide modellen worden geleverd met het besturingssysteem iOS 10 en maken gebruik van dezelfde applicaties.

Overzicht beide modellen

iPhone 7iPhone 7 Plus
Geheugen32 GB, 128 GB of 256 GB32 GB, 128 GB of 256 GB
PrijsVanaf 769 euroVanaf 909 euro
ProcessorA10 FusionA10 Fusion
Camera12 MP camera (f/1.8)Dubbele 12 MP camera (groothoeklens en telelens)
SchermRetina HD 4,7 inch - 1334p x 750p Retina HD 5,5 inch - 1920p x 1080p
BatterijduurTot 14 uur bellen, tot 14 uur Wi-FiTot 21 uur bellen, tot 15 uur Wi-Fi
BesturingssyteemiOS 10iOS 10

iPhone 7 of iPhone 7 Plus kopen?

Tussen de iPhone 7 en iPhone 7 Plus zit een prijsverschil van ongeveer 150 euro. Hiervoor krijg je een groter en scherper beeldscherm, een dubbele camera en een langere batterijduur. Toch zijn deze factoren niet voor iedereen even belangrijk en gaat soms de voorkeur uit naar een kleinere (en goedkopere) telefoon. Het is hierdoor belangrijk om zelf een afweging te maken tussen de prijs en bijkomende voordelen bij de aankoopbeslissing van een iPhone 7 of iPhone 7 Plus.
© 2016 - 2017 Toms, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De nieuwe iPhone 4S met A5 processorDe nieuwe iPhone 4S met A5 processorVanaf 28 oktober 2011 is de nieuwe IPhone 4S in Nederland te koop. De iPhone 4s is een upgrade model van de iPhone 4. De…
De iPhone 6 en 6 plus: verbeteringen en verschillenDe iPhone 6 en 6 plus: verbeteringen en verschillenVeel mensen hebben er lang op zitten wachten: de iPhone 6! De nieuwste iPhone is groter, dunner en sneller. Er zijn twee…
IPhone 6: wat te verwachtenApple is al lang niet meer zo goed in het bewaren van zijn geheimen als dat het vroeger was. Details over nieuwe product…
Iphone 5S versus Iphone 5C: de verschillenIphone 5S versus Iphone 5C: de verschillenDe Iphone 5S en de Iphone 5C zijn in oktober 2013 op de Nederande markt geïntroduceerd. Tussen beide modellen zit een pr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "IPhone 7-modellen: Verschillen tussen de iPhone 7 en 7 Plus"

Infoteur: Toms
Gepubliceerd: 15-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!