InfoNu.nl > Electronica > Telecom > De GSM-telefoonmast als regenmeter

De GSM-telefoonmast als regenmeter

De GSM-telefoonmast als regenmeter Uit heel Nederland worden weergegevens van weerstations doorgegeven aan weerdiensten. Weerdiensten die door iedereen dag en nacht te volgen zijn, onder andere om te weten of het regent of te weten hoeveel regen er gevallen is. Neerslag in de vorm van regen die wordt opgevangen in digitale meters en door wordt gegeven naar een weerdienst. Eind november 2016 komt de weerdienst, het KNMI in samenwerking met de Wageningen Universiteit en Research (WUR), met het nieuws dat het 2G telefoonnetwerk van zendmasten voor draadloze telefonie, een uitermate betrouwbare manier is om te meten waar het regent en hoeveel regen er is gevallen.

Welke regenmeters

Met een regenmeter kun je zien hoeveel regen er is gevallen. Zet een regenmeter in de tuin om af te kunnen lezen hoeveel millimeter regen er gevallen is. Eén millimeter regen is gelijk aan met één liter water op een vierkante meter grond.

De traditionele meter

De meest bekende tuinregenmeter is de meter van groen hard kunststof. Deze heeft de vorm van een soort trechter, die naar beneden toe smaller wordt en een bodem heeft. De hoeveelheid regenwater is per millimeter afleesbaar. Handmatig moet de meter na elke regenbui geleegd worden, omdat de volgende bui er gewoon bij in komt en de waarneming dan niet meer correct is. De regenmeter heeft verschillende vormen maar de meest bekende is de lichtgroene hardkunststoffen trechter op een stok, die in de open omgeving moet staan. Bomen, struiken of schuurtjes die te dicht bij een regenmeter staan hebben invloed op de regen die zo niet in de meter terecht zal komen en zo geen terechte inhoud zal geven.

De digitale regenmeter

De hoeveelheid gevallen regen in de opvangbak buiten gaat door een draadloze overbrenging van buiten naar binnen. Naar een ruimte binnen die is ingericht als weerstation, waar de hoeveelheid regen afgelezen kan worden, of via een app op je smartphone.

Weerstations, weerdiensten en de media

Uit heel Nederland worden zo weergegevens van een weerstation doorgegeven aan weerdiensten. Ook van weerdiensten uit het buitenland en weersatellieten om zo een zo goed mogelijk weerbericht samen te kunnen stellen. Nederlandse weerdiensten zijn bijvoorbeeld:
  • Het KNMI
  • Weeronline
  • Weerplaza
  • MeteoGroup
  • Buienradar
  • Pietsweer
  • Het weer actueel

De weerdiensten zijn via de sociale media dag en nacht te bekijken. Naast de gegevens van het weer worden diverse andere onderwerpen doorgegeven. Onderwerpen als:
  • De dagelijkse Nederlandse weerpraat,
  • Het weer wereldwijd,
  • De verwachting wat voor een weer het aankomend seizoen wordt,
  • De verwachting een aantal dagen vooruit,
  • Het weer en het verkeer,
  • Het weer en het openbaar vervoer,
  • De uitleg van weerwaarnemingen, en
  • Foto’s van het weer.

GSM-masten als regenmeters

Naast de traditionele regenmeter of de digitale regenmeter komt er op 30 november 2016 het bericht van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) en de Wageningen Universiteit & Research (WUR) dat het regenkaarten heeft gemaakt op basis van metingen met GSM-masten. Volgens het KNMI en Wageningen UR blijkt het mobiele telefoonnetwerk heel goed te zijn om te meten waar het regent en hoeveel het regent. Een grote meevaller is dat het mobiele telefoonnetwerk in Nederland zeer uitgebreid is en bijna volledig Nederland beslaat. In oktober 2016 staan er namelijk al 42.846 GSM-, UMTS- en LTE-antenne-installaties, waarvan het GSM-netwerk dertienduizend verbindingen vormen die elk enkele kilometers lang zijn.

De elektromagnetische velden

De regeninformatie door zendmasten wordt gehaald uit het signaal van de straalverbindingen. Een straalverbinding is een draadloze radioverbinding tussen twee zendmasten waartussen de data wordt verstuurd. De gegevens dus van de ene mobiel naar de andere. Valt er nu regen in het gebied van de ene zendmast naar de andere, dan is het signaal minder sterk omdat bij dit weertype het elektromagnetisch veld verzwakt (het elektrisch veld met een magnetisch veld er loodrecht op). Aanbieders van mobiele telefonie bewaken de sterkte en de afname van het signaal (het vermogen) en aan de hand daarvan is het een maat voor de regenintensiteit en kan er bepaald worden hoe hard en hoeveel het regent.

Het vergelijken van een digitale regenmeter en de zendmast als regenmeter

Onderzoekers hebben de uitkomst van de traditioneel gebruikte neerslagkaarten vergeleken met de neerslaguitkomsten van de zendmasten als regenmeter. De uitkomst bleek verrassend dicht bij elkaar te liggen waarbij de methode met de GSM-masten het meest precies bleek te zijn. Zelfs de kleine regenbuitjes werden waargenomen. Aan de hand van deze methode, die begon in 2011 met technisch-natuurkundige Dr. Hidde Leijnse en prof. Remko Uijlenhoet van de leerstoelgroep Hydrologie en kwantitatief waterbeheer van de Wageningen Universiteit, wisten de onderzoekers regenkaarten met de GSM-masten-methode te maken die zeer nauwkeurig waren.

Voordelen van de GSM-mast als regenmeter

Zendmasten zijn wereldwijd enorm in opmars om een zo groot mogelijke dekking te hebben voor de draadloze telefonie. In landen met weinig weerstations kan het mobiele netwerk zo een belangrijke bijdrage leveren als regenmeter. Een win-win situatie omdat zendmasten nodig zijn voor een goed werkend mobiel communicatiesysteem, en de zendmast als regenmeter zo een bijkomend pluspunt is.

Nadeel van de GSM-mast als regenmeter

Het natuurlijk elektromagnetisch veld wordt verzwakt door atmosferische omstandigheden, wat wetenschappelijk bekend is. Het grote nadeel is dat van de kunstmatige (of technische) elektromagnetische velden van alle zendmasten anno 2016, niet bekend is of het misschien de gezondheid van de mens schaadt. De wetenschap is verdeeld of het gevaarlijk is voor de mens en of het flora en fauna zal aantasten op den duur.

Weetje

In 2006 hebben Israëlische wetenschappers al ontdekt dat GSM-masten ingezet kunnen worden als regenmeter.
Gerelateerde artikelen
Weerstation kopen waarop lettenGeïnteresseerd in het weer? Is een eenvoudige weergave voldoende of bent U een enthousiaste weeramateur en op zoek naar…
Netatmo regenmeter: een aanvulling op het weerstationNetatmo regenmeter: een aanvulling op het weerstationHet bedrijf Netatmo is leverancier van een weerstation dat zich duidelijk onderscheidt van andere weerstations. Dit stra…
700% meer bijensterfte in de buurt van zendmasten700% meer bijensterfte in de buurt van zendmastenWe lezen het in de krant en we horen het op tv: de laatste jaren is er een toename van sterfte onder de bijenvolken en h…
De regenmeter om neerslag te metenDe regenmeter om neerslag te metenEen regenmeter wordt gebruikt om de hoeveelheid neerslag (meestal regen) te meten. De gevallen neerslag of regen hoeveel…
'Wat we niet kunnen zien', een film over straling'Wat we niet kunnen zien', een film over stralingAnno 2016 maken mobiele communicatie en draadloze technologieën de dienst uit in veel woningen, gebouwen, steden, dorpen…
Bronnen en referenties
  • http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/landbouw/19449/hoe-gsm-masten-nauwkeurige-regenvoorspellingen-doen-voor-duurzame-landbouw?google_editors_picks=true
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Nederland/10303/hoe_gsm-masten_nauwkeurige_regenvoorspellingen_doen
  • http://numrush.nl/2016/11/29/buienradar-regen-gsm-masten-knmi/
  • https://tweakers.net/nieuws/60854/zet-gsm-masten-in-als-regenmeters.html
  • https://www.antennebureau.nl/onderwerpen/algemeen/antenneregister

Reageer op het artikel "De GSM-telefoonmast als regenmeter"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 06-12-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!