InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Wegwijs met mobiele telefoons

Wegwijs met mobiele telefoons

Wegwijs met mobiele telefoons In het tijdperk van communicatie is bereikbaarheid belangrijk. Maar mobieltjes van nu hebben een veelvoud van mogelijkheden zoals een camera, MP3-speler, Internet, televisie en navigatie. Ontwikkelingen gaan razendsnel. Bij de aanschaf van een mobiele telefoon maken we daarom onderscheid tussen hoofdzaken en de 'toeters en bellen' die het verschil maken tussen een relatief simpele telefoon en een ingewikkelde zakcomputer met honderden opties waarmee je zowaar ook nog kunt bellen!

Hoofdkeuzes

Golflengte

GSM betekent Global System for Mobile Communications. Mobiele telefoons werken op golflengtes en die zijn niet overal hetzelfde. In ons werelddeel werken we met GSM900 en GSM1800 (dualband), maar in de VS en in Zuid-Amerika belt men op andere frequentiebanden. Indien u niet doorvraagt koopt u een mobieltje geschikt voor Europa. Wilt u er ook mee naar Amerika, kies dan voor een triple-band toestel waar ook GSM1900 (VS) bij zit. Er bestaan ook quad-band toestellen die behalve dit ook de frequentieband voor Latijns- en Zuid-Amerika omvatten.

Provider

De volgende keus die u maakt is de keus voor een provider. Bekende providers zijn Orange, KPN, T-Mobile, Vodafone en Telfort. Als u in het buitenland wilt bellen of gebeld wilt worden dan moet de gsm-provider met een of meerdere gsm-providers in het land waar u verblijft een zgn. roamingovereenkomst hebben afgesloten, anders werkt het niet. Voor de gedetailleerde verschillen tussen de sterk concurrerende telefoonproviders kunt u de betreffende websites onderzoeken.

Abonnee of prepaid

Naast deze basiskeuzes moet u ook nog kiezen tussen vooraf betalen van de kosten door middel van het 'prepaid' systeem of een abonnement waar u een lange tijd aan vast zit. Vaak is een beltegoed inclusief en dat tegoed kunt u aldus aftrekken van de prijs van het mobieltje. Met 'prepaid' koopt u steeds opnieuw beltegoed kaarten in de winkel, bijv. van 10 of 20 Euro. Prepaid is geschikt voor mensen die niet veel bellen. Prepaidkaarten koopt u bij telecomspeciaalzaken, supermarkten, kiosks, benzinestations, enz. Daarop staat een code die na krassen tevoorschijn komt, dit toetst u in naar een speciaal 'beltegoed opwaarderen' telefoonnummer waarna u voor dat bedrag weer een poos kunt bellen. Tegenwoordig wordt ook gewerkt met opwaardeerbonnen. Dit is een variant van de opwaardeerkaart maar zonder 'krassen'. De activeringscode wordt hierbij op een kassabon geprint. Andere opwaardeermethodes zijn via internet of via een eenmalige machtiging op de mobiele telefoon zelf. Bij een abonnement betaalt u juist achteraf. Bij de keus voor een abonnement van bijvoorbeeld een jaar krijgt u meestal de telefoon er 'gratis' bij. Bij een langer lopend abonnement krijgt u zodoende een duurdere telefoon, of u koopt desgewenst een nog duurder exemplaar met bijbetaling.

Goedkoop bellen

Wilt u zo goedkoop mogelijk bellen en weet u eveneens bij benadering hoeveel minuten u per maand zult bellen dan belt u het voordeligst met een abonnement. Belt u echter minder dan de overeenkomst dan gooit u geld weg. Belt u meer dan kost u dat ook meer dan de overeenkomst aangeeft. In sommige gevallen kunt u een restant belminuten meenemen naar de volgende periode. Blijkt dat u regelmatig meer belt dan het aantal belminuten van uw abonnement dan is het voordeliger om het abonnement te verhogen. Dit kunt u elke maand doen en is kosteloos. Blijkt dat u geregeld belminuten overhoudt, verlaagt u dan uw abonnement. Aan dit laatste zijn wel vaak kosten verbonden.

Abonnement

Bij een abonnement kunt u grofweg twee zaken afspreken. Enerzijds een maandabonnement met daarin opgenomen het aantal belminuten per maand. Anderzijds een belbundel met daarin een beltegoed over een periode van een maand. De eerste keus omvat een contract betreffende de verwachte belTIJD, de tweede keus omvat het (maximum) belBEDRAG. Hoe groter het aantal belminuten, hoe lager de kosten per minuut zijn. U kunt een abonnement tussentijds verhogen, als u bijvoorbeeld een tweejarig abonnement hebt van 100 minuten per maand dan kunt u dat altijd direct omzetten naar bijvoorbeeld 150 minuten. Wilt u thuis facturen ontvangen, dan is dat niet altijd kosteloos. Indien u niet op tijd opzegt (reken een opzegtermijn van drie maanden) gaat het abonnement stilzwijgend door, wat niet voordelig is.

Prepaid

Wilt u niet gebonden zijn aan een abonnement en toch mobiel bellen, dan is prepaid de juiste keus. U hebt geen vaste maandelijkse kosten, krijgt geen rekeningen, en betaalt enkel wat u hebt gebruikt. De prepaidtarieven zijn echter wel altijd hoger dan abonneetarieven. Met prepaid hebt u de keuze uit een aantal tariefplannen. Het standaardtarief is het gewone tarief, u betaalt altijd hetzelfde. Piek- en daltarief is geschikt voor als u 's avonds en in het weekend voordelig wilt bellen. Er bestaat ook een 'na schooltijd' tarief om goedkoper te bellen na een bepaalde tijd in de middag. Het beltegoed is niet voor altijd geldig. Vaak is eenmaal per zes maanden bellen al genoeg om het beltegoed weer een halfjaar te laten bestaan. Belt u in die periode niet, dan bent u uw beltegoed kwijt. Check dit bij uw provider.

PIN code en PUK code

PIN betekent Personal Identity Number. Deze viercijferige code beveiligt de simkaart en wordt gevraagd bij het aanzetten van het toestel. Om anderen te weren van uw telefoon wordt gebruik gemaakt van deze pincode, uw 'wachtwoord'. Wanneer u deze code driemaal verkeerd intoetst zal er gevraagd worden om een puk-code. Met die code kan de telefoon weer opgestart worden en kunt u het wachtwoord veranderen. Dit komt ook van pas als u uw PINcode bent vergeten. Uw puk-code krijgt u bij aanschaf van uw simkaart.

Bellen met en in het buitenland

Bellen in het buitenland werkt niet altijd, vooral niet buiten Europa. Dit geldt voor zowel prepaid als abonnementen. Als u dus bereikbaar moet zijn terwijl u op reis bent, dan moet u deze bereikbaarheid vooraf onderzoeken. Tarieven voor het buitenland zijn dikwijls fors hoger dan binnen Nederland. Landelijke dekking zoals in Nederland is in veel landen geen vanzelfsprekendheid. Doe een check bij uw GSM-provider over de specifieke diensten in het buitenland. Bellen vanuit een vliegtuig is nog in voorbereiding, zodat het zelfs mogelijk kan worden om in de lucht gebruik te maken van mobiele telefoons en (zak)computers met een gsm-aansluiting. E-mailen aan boord van een vliegtuig wordt dan ook mogelijk.

Simlock

Prepaidtoestellen of toestellen in combinatie met een abonnement worden doorgaans verkocht met een zogeheten simlock. Een simlock zorgt ervoor dat u het toestel alleen kunt gebruiken in combinatie met een simkaart van de telefoonprovider waar u uw abonnement heeft afgesloten. Voor het handhaven van een simlock wordt meestal een periode van een jaar gehanteerd, waarna u het toestel simlockvrij kunt (laten) maken. Zodoende kunt u het toestel gebruiken met een andere provider en een nieuwe simkaart. Een simlock kan worden verwijderd door gebruik te maken van een code die u kunt opvragen bij uw provider. Wilt u weten of het door u gewenste mobieltje is voorzien van een simlock, informeer hier dan naar bij uw leverancier of telefoonprovider.

Veranderingen

Als u al een toestel hebt en u wilt enkel een abonnement dan koopt u een belbundel met korting. Dit heet Sim Only. SIM betekent Subscriber Identity Module. De simkaart is het nummer waaraan in een grote database bij de provider uw gegevens zijn gekoppeld. De simkaart is dus de sleutel tot het netwerk van uw provider, maar uw mobiele telefoonnummer staat niet op die kaart. Zoekt u dus contact met het netwerk, dan geeft uw telefoon niet uw mobiele telefoonnummer door maar het simkaart nummer. Het telefoonnummer zit hieraan 'vast'.

U kunt met behoud van uw telefoonnummer overstappen van de ene GSM-provider naar een andere. Bij de overstap van abonnement naar prepaid of andersom is dit echter niet altijd vanzelfsprekend. Hebt u bijvoorbeeld al een toestel en wilt u, met korting, een Sim Only Prepaid-kaart kopen dan staat er op de simkaart uw nieuwe telefoonnummer en beltegoed. Voordeelbundels komt u ook tegen bij de aankoop van een groter aantal sms'en en mms'en. Hoe meer u koopt hoe lager de prijs. Sms't u echter meer dan u vooraf hebt ingekocht, dan betaalt u flink meer per bericht. Sms'en naar en vanuit het buitenland past meestal niet in een voordeelbundel waardoor u andere tarieven betaalt die apart worden doorberekend.

Typen mobiele telefoons

Mobiele telefoons zijn er in allerlei uitvoeringen en vormen. Sommige zijn compact en licht in gewicht, andere zijn groter en ook wat zwaarder. Er zijn clamshells (flipmodellen), PDA-toestellen (smartphones of Personal Digital Assistants) en de zogeheten "candybars". Er bestaan ook zgn. "slide-toestellen". Deze GSM's schuiven open. Voor liefhebbers zijn er designmodellen in de handel, ook wel genoemd "ladyphones". Een belangrijk kenmerk van deze modellen zijn de vele accessoires die in combinatie met het toestel te bestellen zijn. Denk hierbij onder andere aan telefoonjuwelen, telefoontasjes en neckstraps.

Welk model u het mooist of het handigst vindt, is een persoonlijke keuze. Alle mobiele telefoons zijn natuurlijk gemakkelijk mee te nemen, maar clamshells, modellen die je open kunt klappen, zijn in verhouding extra compact terwijl ze vaak een relatief groot scherm hebben. Bij dit model zijn de toetsen ook afgeschermd, waardoor u niet per ongeluk iemand belt als u het toestel in uw binnenzak of in uw tas hebt. Het gewone, "candybar"-model is in verhouding eenvoudiger en heeft geen mechanisch bewegende onderdelen, waardoor er ook minder kapot kan gaan. Als u niet speciaal een compact model wilt hebben, kunt u de aanschaf van een PDA-telefoon overwegen. Deze heeft een groter formaat, maar u heeft ook een veel groter beeldscherm en de complete functionaliteit van een heuse zakcomputer.

Stand-by tijd en gesprekstijd

Bij de aankoop van een mobiele telefoon is het verstandig te letten op de stand-by tijd en de gesprekstijd. De stand-by tijd is de tijd voordat de batterij leeg is wanneer de telefoon aanstaat zonder dat er mee gebeld wordt. De gesprekstijd is de tijd waarin met een volle batterij gebeld kan worden. De huidige generatie batterijen zijn kleiner en kunnen meer stroom leveren. Je kunt zo'n twee tot drie uur achtereen bellen. Een kleurenscherm en een groot intern geheugen naast telefoneren en sms'en hebben echter wel invloed op de stand-by tijd. Zo gingen GSM modellen van vroeger ruim een week mee, maar de nieuwere modellen moeten elke twee dagen worden opgeladen. De adapters en laadmodules zijn gelukkig een stuk efficiënter en de meeste telefoons zijn binnen enkele uren weer opgeladen.

Standaard diensten en extra's

Inmiddels zijn mobiele telefoons veranderd in alleskunners die behalve bellen nog veel meer functies kunnen hebben. Denkt u hierbij aan een camera, mobiel internet, radio, MP3 speler, navigatie en office software. Voor wat betreft de providers zijn een aantal diensten standaard of desgewenst en indien nodig, tegen betaling voor u te activeren. Zowel bij prepaid als bij abonnementen werken de meeste diensten. Opties zijn aangegeven op de verpakkingen.

Voicemail Voicemail is uw elektronisch antwoordapparaat. Voicemail komt in werking als u in gesprek bent, als u niet binnen twintig seconden opneemt, als u zich buiten het bereik van het netwerk bevindt of als uw toestel uitstaat. U kunt nadien op uw mobiel door middel van een tekstbericht terugzien dat er voicemail is.
Nummerweergave Op het display van de mobiele telefoon wordt standaard het telefoonnummer van de beller weergegeven, echter de beller kan er voor kiezen om die functie op zijn telefoon uit te schakelen. Eveneens is het mogelijk dat het netwerk waarmee wordt gebeld de nummerweergave niet ondersteunt.
SMS Sms betekent 'Short Message Service'. Sms-berichten kunt u zowel naar vaste als mobiele nummers sturen. De opslag varieert per telefoon.
MMS MMS betekent 'Multimedia Messaging Service'. Een MMS is een bericht dat behalve tekst ook afbeeldingen, geluid en video kan bevatten.
E-mail Tegenwoordig kunt u ook email per sms verzenden. Dit kan ook via de POP3 (Post Office Protocol) account van uw internet provider. U ontvangt hierbij email op een apart e-mailadres van uw mobiele telefoon.
Data Data verzendt u vanuit een pc of notebook. U krijgt hiervoor een apart datanummer.
Doorschakelen U kunt inkomende gesprekken vanaf uw mobiele toestel laten doorschakelen naar een ander nummer of uw voicemail.
Wisselgesprek Met een dubbelgesprek-functie kunt u tijdens een telefoongesprek een tweede telefoontje aannemen of zelf iemand anders bellen.
Geheim nummer Kiest u voor een geheim nummer dan wordt deze standaard niet opgenomen in informatiediensten en telefoongidsen.
Gesprekken blokkeren Met deze functie kunt u, bijvoorbeeld bij het uitlenen van uw telefoon, inkomende en uitgaande gesprekken blokkeren. U blokkeert hierbij de nummers die niet mogen worden gebeld of ontvangen.
Groepsgesprek Met de groepsgesprek-functie kunt u met meerdere mensen tegelijk een gesprek voeren. Geschikt voor telefonisch vergaderen.
Verkort kiezen Door een geheugenplaats aan te klikken kiest u snel het bijbehorende telefoonnummer.
Spraakherkenning Dit is software waarmee de mobiele telefoon stemmen herkent zodat voicedialing mogelijk wordt. Met voicedialing kunt u het telefoonboek van het toestel voorprogrammeren waardoor de telefoon automatisch de persoon belt wiens naam wordt genoemd.
Audiorecorder Een mobiele telefoon kan worden gebruikt om gesprekken op te nemen of om korte boodschappen voor jezelf in te spreken.
Videorecorder Uw mobieltje is waarschijnlijk ook videorecorder en videoplayer. Met de nieuwste toestellen kunt u al een uur of meer beeldmateriaal opnemen en deze bekijken.
Trilfunctie Handig voor vergaderingen is een telefoon met trilfunctie zodat er bij gebeld worden geen ringtone afgaat.
Alarmklok Naast de datum- en tijdweergave biedt de hedendaagse mobiele telefoon ook een wekkerfunctie. Deze functie stelt u in staat om uren of dagen later gewaarschuwd te worden met een belsignaal. Dit kan ook voor dagelijks gebruik.
Gamen Uw mobiele telefoon als platform om te gamen. Op elk gewenst moment, met name bij het wachten kan ontspanning worden gezocht in de vorm van games op de cellphone.
Nummergroepen Hiermee kunnen personen in het telefoonboek onder een bepaalde groep worden geplaatst, bijvoorbeeld collega's. Je kunt die groepen personaliseren door bijvoorbeeld een beltoon toe te kennen.
Downloaden Met de download functie kunt u beltonen downloaden naar uw mobiele telefoon, maar ook screensavers of wallpapers.
Push to talk Dit is het welbekende walkie talkie effect. Je hoeft geen telefoonnummer in te toetsen maar slechts op een knop te drukken om een gesprek met een of meerdere personen tot stand te brengen. Wel moet de ander ook een toestel hebben dat Push to talk ondersteunt.
T9 T9 is de afkorting voor Text on 9 keys. T9 wordt gebruikt bij het versturen van een SMS en is een tekstinvoerhulp. T9 herkent de meest gangbare woorden en doet een suggestie voor een woord dat u in wilt voeren zodat u minder hoeft te tikken. U kunt het woordenboek waar T9 gebruik van maakt uitbreiden door zelf veelgebruikte woorden toe te voegen.
Waarschuwing lege batterij Dit is een hoorbare of zichtbare aanwijzing dat de batterij bijna leeg is.
Video-bellen Naast met elkaar praten elkaar ook kunnen zien is mogelijk met deze optie. De ander moet hiervoor wel eveneens een geschikt toestel hebben. De beelden zijn klein. Op het display zie je jezelf terug in mini-postzegelformaat en de gesprekspartner wat groter.
Creditcard Uw mobiel kan zelfs dienst doen als creditcard. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de al bestaande financiele relatie tussen telecomprovider en u als abonnee.
Handsfree modus Handsfree modus betekent dat je het spraakgeluid op een speaker kunt zetten, zodat je ‘handenvrij’ kunt communiceren.
Barcode reader Met sommige mobieltjes kunnen barcodes worden gelezen waarmee bijvoorbeeld toepassingen en transacties worden gestart.
Bluetooth Dit is een techniek die het mogelijk maakt draadloos te communiceren door middel van een radioverbinding voor spraak en data. Er zijn geen kabels meer nodig tussen telefoon en headset of computer. Met de mobiele telefoon kunt u draadloos bellen via een Bluetooth headset, gegevens doorzenden naar een andere mobiele telefoon en gegevens uitwisselen met uw computer. Bluetooth gaat door vaste materialen zoals muren heen. Infrarood lijkt op Bluetooth met dat verschil dat Bluetooth sneller is en een groter bereik heeft.

Wat voor beller bent u?

Ik bel en sms weinig

Neem prepaid als u weinig belt en sms't. U zit nergens aan vast en het mobieltje zelf kan heel goedkoop zijn. Zo'n prepaidtelefoontje is wel voorzien van een simlock zodat een simkaart van een andere aanbieder niet werkt. Na een jaar kan de unlockcode gratis worden opgevraagd. De tarieven van prepaid variëren, soms kunt u in de avonden en weekends goedkoper bellen, maar soms geldt dit juist voor sms'jes. Weet dus van te voren goed of het nu gaat om bellen of sms'en. Er bestaan natuurlijk ook relatief goedkope abonnementen als u weinig belt.

Ik bel weinig, maar sms veel!

Neem in dit geval een goedkoop abonnement en een extra sms-bundel. Sms't u zeer veel, neem dan een bundel van bijvoorbeeld 1000 sms'jes.

Ik bel en sms altijd naar dezelfde mensen

Neem dan een abonnement waarbij u favorieten kunt aangeven. Naar deze nummers belt en sms't u voor veel minder geld. Het sms'en naar uw favorieten kunt u desgewenst uitbreiden met een sms-bundel.

Ik bel regelmatig vaste nummers en wil mail checken

Bent u onderweg maar uw gesprekspartners niet? Kies dan voor onbeperkt mobiel internet bij een abonnement van uw keus. Denk daarbij aan de uitbreiding 'voordelig naar vast'.

Mijn mobieltje is mijn complete leven

Tja, bent u niet van uw GSM los te koppelen kies dan voor het meest uitgebreide abonnement aangevuld met mobiel internet en eventueel sms- en andere bundels.

"“Life without a phone is riskier, lonelier, more vivid.” ~ Eloisa James

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Abonnement of prepaid bellenAbonnement of prepaid bellenWat is goedkoper, een gsm-abonnement in 2017 afsluiten of prepaid bellen? Je kunt kiezen voor een flexibel abonnement, e…
Kinderen en mobiele telefoonsKinderen en mobiele telefoonsKinderen krijgen op steeds jongere leeftijd de beschikking over een mobiele telefoon (gsm). Ze vinden het normaal om alt…
Uw kinds eerste mobiele telefoon, wat is verstandig?U kent het wel, uw kind zit in een klas waarin iedereen al een mobiele telefoon heeft, behalve uw eigen kind. Maar vanaf…
Abonnement v.s. prepaid telefoonAbonnement v.s. prepaid telefoonIedereen heeft tegenwoordig bijna wel een mobiele telefoon. Natuurlijk wil ook iedereen zo voordelig mogelijk kunnen bel…
Te jong voor een mobiele telefoon?Te jong voor een mobiele telefoon?Een mobiele telefoon is niet meer weg te denken in onze samenleving. Vanaf welke leeftijd zou uw kind moeten beschikken…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wegwijs met mobiele telefoons"

Reacties

D. Wang, 13-07-2016 17:01 #2
Hallo,

Bedankt voor de mooie uitleg.
Maar bent u bekend met het tweede data nummer van de sim.
Bijna niemand is hier nog bekend mee, en men denkt al gauw aan data voor internet.
Ik heb namelijk een gsmgateway en daar wil ik met de liftbesturing data over versturen.

Nu is mijn vraag hoe wordt dit genoemd bij de providers?
ik krijg constant een manager aan de lijn van kpn die alleen maar aan internet data denkt.

alvast bedankt,

Djihfhoe Wang

Paul van Rossum, 03-01-2009 23:25 #1
Dank je voor alle informatie, ik ben een totale leek op dit gebied. En ik heb een probleem: Ik run een tehuis voor zwakbegaafde jongeren hier en werd gevraagd of ik niet een bepaald Roemeens muziekje op hun mobieltjes wilde overzetten. Op het eerste mobielte ging dat probleemloos van mijn laptop met Bluetooth naar die mobiel (Nokia 3110c).
De andere mobieltjes hebben geen bluetooth maar wel infrarood. Dus zette ik de 3110c op infrarood, en ook het eerste andere mobieltje (een Samsung modelletje van T-mobile) op infrarood… maar dan? Met de 3110c kan ik het muziekje aanklikken en "send" zeggen maar de Samsung die op infrarood staat laat wel zien dat er een datattransfer plaatsvindt maar na korte tijd krijg ik een foutmelding dat het verzenden van dat file niet is gelukt. Ik dacht dat het aan die Samsung lag maar daarna gebeurde precies hetzelfde toen ik een Nokia model 6510 op infrarood zette - ook dan zie je iets kleins bewegen op het scherm als ik de 3110c op Send zet maar ook daar houdt het verzenden na een foutmelding na 20 seconden of zo weer op. k neem aan dat ik iets moet doen als accepteren van zo'n file maar is daar een of andere standaard code voor zoals het groene toetsje indrukken of zo?

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 07-06-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Consumentenwijzer
Reacties: 2
Schrijf mee!