InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Schending SAR-waarde bij mobielgebruik dicht op het lichaam

Schending SAR-waarde bij mobielgebruik dicht op het lichaam

Schending SAR-waarde bij mobielgebruik dicht op het lichaam Wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheidseffecten van elektromagnetische velden zoals de mobiele telefoon die uitstraalt, heeft geleid tot de SAR-waarde (Specific Absorption Rate). De SAR-waarde is een limiet van de hoeveelheid toegestane warmte die wordt opgewekt in het hoofd of lichaam door de elektromagnetische velden van de mobiel. De SAR-waarde is opgesteld door de ICNIRP (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) en de mobiele communicatie-industrie moet zich daaraan houden. Wendy Mesley, een onderzoeksjournalist voor CBC (Canadian Broadcasting Centre) onderzocht in het onderzoeksprogramma Marketplace of de mobiele communicatie-industrie zich hield aan de SAR-waarde en ontdekte dat deze blootstellingslimieten werden geschonden wanneer de mobiele telefoon tegen het oor of tegen het lichaam werd gehouden.

Richtlijn

Draadloze apparaten, zoals de mobiele telefoon of smartphone, maken gebruik van radiogolven elektromagnetische velden om data te versturen. Draadloze apparaten moeten sinds 1999 voldoen aan de Europese R&TTE-richtlijn (Radio and Telecommunications Terminal Equipment). Dit is een richtlijn hoe storingen voorkomen kunnen worden en hoe de gezondheid van de gebruiker en andere personen gewaarborgd moet zijn. Om zeker te weten of een apparaat voldoet aan de Europese R&TT-richtlijn moet de fabrikant het apparaat testen voordat het verkocht mag worden.

Specific Absorption Rate (SAR)

Bij langdurige blootstelling aan elektromagnetische velden (radiogolven) is wetenschappelijk vastgesteld dat er warmte vrijkomt. Een lichaam mag (anno 2017) niet meer dan één graad Celsius opwarmen bij mobiel bellen, omdat een hogere opwarming nadelige gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Door de Internationale Commissie voor niet-ioniseerde stralingsbescherming (ICNIRP) is in 1999 de SAR-waarde (Specific Absorption Rate) opgesteld, om schade aan de gezondheid te voorkomen. De SAR-waarde moet onder de vier watt per kilogram (W/kg) blijven en het advies ligt tussen de 0,1 watt per kilogram en 1,5 watt per kilogram, met een gemiddelde rond 1 W/kg.

De SAR-waarde is in feite de snelheid waarmee de energie van radiogolven wordt opgenomen in het lichaam en dit wordt getest voordat een draadloos apparaat in de handel mag komen. Als de temperatuur binnen de voorgestelde SAR-waarde blijft dan wordt een mobiel veilig bevonden. De SAR-waarde van de ICNIRP uit 1999 is een advies en dit zorgt ervoor dat de SAR-waarde niet in elk land hetzelfde is. In Nederland worden de SAR-waarden aangehouden die door de ICNIRP worden aanbevolen en in België worden SAR-waarden tussen 0,2 en 1,6 Watt/kg aangehouden (anno 2017). Het Duitse ecologische keurmerk Blaue Engel geeft een product pas goedkeuring om het keurmerk te dragen als de SAR-waarde niet hoger is dan 0,6 watt per kilogram. Bij elke fabrikant voor mobiele communicatie moet op de site of op de verpakking van de gekochte mobiel of smartphone de SAR-waarde staan. Op stralingswijzer.nl is te lezen wat de SAR-waarde van verschillende mobieltjes is.

Vijf categorieën

De SAR-waarde voor de hoeveelheid elektromagnetische velden (straling) die is toegestaan voor een lichaam bij het gebruik van een draadloos apparaat (mobiel of smartphone), is in Europa verdeeld in vijf categorieën:
  • A = kleiner dan 0,4 watt per kilogram;
  • B = 0,4 watt per kilogram tot 0,8 watt per kilogram;
  • C = 0,8 watt per kilogram tot 1,2 watt per kilogram;
  • D = 1,2 watt per kilogram tot 1,6 watt per kilogram;
  • E = 1,6 watt per kilogram tot 2 watt per kilogram.

Hoe is de SAR-waarde bepaald?

In een nagemaakt mensenhoofd (een fantoom) werd vloeistof ingebracht met dezelfde elektrische eigenschappen als een menselijk hoofd. Een mobiel werd bevestigd en meetapparaten gaven de elektromagnetische velden van de werkende mobiel aan. De vraag was hoeveel elektromagnetische velden (straling) er nodig is om het nagemaakt hoofd met vloeistof op te warmen. De uitkomst was dat in zes minuten de zak water met één graad was opgewarmd. Deze methode uit 1999 is voorafgegaan aan het bepalen van de SAR-waarde voor een draadloos apparaat en is in 2017 nog steeds de norm. De SAR-waarde gaat uit van het opwarmeffect en in 2017 is er nog geen consensus onder wetenschappers wat de biologische en neurologische effecten van de elektromagnetische velden op een lichaam kunnen zijn.

Canadian Broadcasting Centre

De Canadian Broadcasting Centre (CBC) is gevestigd in Toronto, Canada. In het televisie-onderzoeksprogramma Marketplace onderzocht onderzoeksjournalist Wendy Mesley de effecten van mobielgebruik zoals dit doorgaans toegepast wordt. De vraag was of mensen rekening houden met de geadviseerde afstand van 1,5 tot 2 centimeter van het oor. En waar blijft de mobiel wanneer die niet gebruikt wordt?

Uitslag van het onderzoek

Het programma ontdekte dat wanneer de mobiel gebruikt werd tegen het oor, de SAR-waarde wel drie tot vier keer hoger was dan de toegestane blootstellingslimiet vastgesteld door de ICNIRP. Als het toestel tegen het oor wordt getest zijn de beoogde veiligheidslimieten van de SAR-waarden overschreden. Het onderzoek van CBS maakte gebruik van populaire telefoons die direct tegen het oor werden getest van de fantomen.

De enquête

Bij mobiele telefoons worden de metingen van de SAR-waarde door de fabrikanten niet gedaan met het toestel tegen het oor maar met het toestel op 1,5 centimeter tot 2,5 centimeter van het oor af. CBC is een enquête gestart onder meer dan 11.000 Canadezen om te bepalen of het publiek bekend is met deze instructies en die ook uitvoeren. De uitslag van de enquête was dat meer dan 80 procent ‘geen idee had’ van de instructies en 67 procent droeg de mobiele telefoon tegen het lichaam.

Bron: Pexels / PixabayBron: Pexels / Pixabay

Ontdekking onderzoeksjournalist Wendy Mesley

Het advies van de ICNIRP gaat uit van de afstand van de mobiel tot het lichaam van 1,5 tot 2,5 centimeter maar volgens de resultaten van de enquête zijn er maar weinig mensen die hier weet van hebben en dit ook doen. Het meest gebruikelijke is dat de mobiel nog altijd tegen het oor wordt gehouden tijdens een gesprek en dat mensen nog altijd de mobiel in een sportbeha opbergen of elders op het lichaam dragen. Mannen daarentegen gebruiken het borstzakje van een overhemd of de broekzak van een spijkerbroek.

Reactie Debra Davids (voorzitter Environmental Health Trust)

Debra Davids, voorzitter van de Environmental Health Trust, een instantie die onderzoek doet naar milieurisico’s, vindt dat mensen beter geïnformeerd moeten worden dat de mobiele telefoon wél gebruikt moet worden zoals de gebruiksaanwijzing aangeeft. Bovendien is de richtlijn van de ICNIRP uit 1999. Toentertijd was het mobielgebruik nog niet zo wereldwijd een algemeen gebruik als dat het in 2017 is. De SAR-waarde is berekend op een volwassene en is er niet vanuit gegaan dat kinderen uren met de mobiel of smartphone bezig kunnen zijn. Davis wijst erop dat “zelfs als mobiele telefoons aan de huidige richtlijnen voldoet, deze de veiligheid voor de gezondheid niet garanderen kan”. Samen met veel andere landen, wil ze dan ook een verlaging van de elektromagnetische blootstelling van draadloze apparaten.

Reactie Frank Clegg (voormalig voorzitter Microsoft Canada)

Frank Clegg, voormalig voorzitter van Microsoft Canada, heeft Health Canada erop gewezen dat er veel onderzoeken zijn die schade aantonen bij blootstelling aan de draadloze straling van een mobiel, zelfs bij niveaus onder de richtlijnen in Canada. Health Canada handhaaft de richtlijnen voor de elektromagnetische velden, de Safety Code 6. Ze moeten ervoor zorgen dat blootstelling aan deze velden wordt aangepast aan de recente en relevante gegevens van de wetenschap. Hij verwees naar studies die schade aantonen bij blootstelling aan draadloze straling van de mobiel aan het oor en op het lichaam; schade aan:
© 2017 Rieja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel straling zendt de smartphone eigenlijk uit?Hoeveel straling zendt de smartphone eigenlijk uit?Al lang voordat de nieuwste smartphones gepresenteerd worden, zijn het de reclameberichten die de liefhebbers lekker moe…
Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Is mobiel bellen schadelijk of gevaarlijk? Dat is de vraag waar al jaren discussie rond bestaat. Een mobiele telefoon ze…
300% kans op hersenkanker bij langdurig mobiel gebruik300% kans op hersenkanker bij langdurig mobiel gebruikOpnieuw een onderzoek met een link naar het lange termijn gebruik van de mobiele telefoon en het risico van kwaadaardige…
Mobiele betalingsmogelijkhedenMobiele betalingsmogelijkhedenHet handelen via mobiele apparaten is een handel die steeds meer in opkomst is. Natuurlijk willen handelaren hier ook ge…
Wifi in vliegtuigenWifi in vliegtuigenEen Brits telecommunicatiebedrijf maakt bekend dat het in 2017 alle vliegtuigen in Europa van wifi wil voorzien. Surfen,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels / Pixabay
  • http://www.wirelessinfo.nl/nieuws/van-andere-media/385-tv-programma-canadese-zender-cbc
  • https://ehtrust.org/cell-phone-radiation-violates-safety-limits-cbc-investigation/
  • https://www.antennebureau.nl/onderwerpen/gezondheid-veiligheid/blootstellingslimieten-voor-elektromagnetische-velden
  • https://www.youtube.com/watch?v=Wm69ik_Qdb8
  • http://ec.europa.eu/growth/single-market/european-standards/harmonised-standards/rtte/
  • https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_device_sar/particulieren/support/mobiele-telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/stralingswaarde-sar-waarde-sat-waarde-specifieke-absorptietempo-specifieke-absorptieratio.html
  • Afbeelding bron 1: Pexels / Pixabay

Reageer op het artikel "Schending SAR-waarde bij mobielgebruik dicht op het lichaam"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!