InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Op vakantie goedkoop bellen vanuit het buitenland

Op vakantie goedkoop bellen vanuit het buitenland

Op vakantie goedkoop bellen vanuit het buitenland Om op vakantie goedkoop te kunnen bellen in het buitenland moet je weten of je binnen de EU belt of niet. Bellen binnen de EU is namelijk per 15 juli 2017 goedkoper geworden. Maar ook buiten de EU (Zwitserland is bijvoorbeeld geen onderdeel van de EU) wil je graag goedkoop bellen en op de belkosten besparen. Daar komt nog bij dat een mobieltje er natuurlijk al lang niet meer alleen is om mee te bellen. Wat zijn de nieuwe regels voor de roamingskosten die per 15 juli 2017 zijn ingegaan?

Nieuwe EU-regels maken bellen binnen de EU goedkoper

Bellen vanuit het buitenland: het mobieltje is onmisbaar geworden, ook op vakantie

Een mobieltje is gewoon handig en velen kunnen niet zonder. Thuis niet en zeker niet op vakantie. Maar wat te denken van een rekening van ruim 2000 euro na een vakantie met mobiel internetten? Dat wordt iedereen toch te gortig? Of een geweldige rekening na wat sms’en en bellen. En lekker lui bellen vanuit een strandstoel is wel erg aantrekkelijk, even contact met het thuisfront zoeken. Gelukkig kan dit binnen de EU inmiddels goedkoop. Buiten de EU is het vooral nog opletten en kun je beter voorzorgsmaatregelen treffen.

Nieuwe roamingsregels in 2017, goedkoop bellen in het buitenland en binnen de EU

Tot 2017 was vanuit het buitenland bellen of in het buitenland gebeld worden gewoonweg duur. Vanaf 15 juni 2017 hoeft dit niet meer het geval te zijn. Er gelden namelijk nieuwe roamingsregels binnen de EU. De nieuwe regels gaan je veel geld besparen en houden het volgende in: bel je vanaf je vakantieadres in de EU naar Nederland of een ander EU-land, dan is dat tegen dezelfde kosten als je in Nederland gewend bent. Voor gesprekken binnen de EU wordt dus alleen nog de prijs in rekening gebracht zoals dat bij binnenlands gebruik in Nederland het geval zou zijn geweest. Je hoeft het abonnement bij je provider daarvoor niet aan te passen. Je belt dan zonder de opslagkosten (roamingskosten) die tot 15 juni 2017 golden. Opletten wordt het vooral wanneer je communiceert buiten de EU, dan zullen namelijk nog steeds roamingskosten in rekening worden gebracht. Opletten is het ook nog steeds bij het bellen van Nederland naar het buitenland. Het beste check je dan vooraf wat een dergelijk gesprek je als beller gaat kosten. Providers zijn verplicht om hun klanten goed te informeren, check dus bij twijfel de website van je provider. Ook bij onbeperkt bellen en internetten is het oppassen. Hoeveel data je in het buitenland mag verbruiken, hangt dan af van de abonnementskosten die je in Nederland betaalt.

Tips om goedkoop te bellen uit het buitenland

Om je te behoeden voor onnodig hoge rekeningen, een aantal aanvullende tips waar je wellicht wat aan hebt:
  • Je kunt mobielgebruik beperken door naar een internetcafé, een hotel of camping met internetvoorzieningen te gaan. Ga skypen, het kan je geld schelen.
  • Ga na of je binnen dan wel buiten de EU belt. Zwitserland, Noorwegen en IJsland bijvoorbeeld horen niet bij de EU.
  • Stel een gesprek uit totdat je weer in een EU-land bent.
  • Koop desnoods een prepaid simkaart van de lokale aanbieder waar je op vakantie gaat. Dat kan vooral buiten de EU veel goedkoper zijn.
  • Een beetje ouderwets, maar gebruik desnoods telefoonkaarten waarmee je vanuit en telefooncel kunt bellen.
  • Voor de vrekjes onder ons: laat je door het thuisfront bellen in plaats van andersom.
  • Bekijk of je provider misschien extra vakantie-aanbiedingen heeft.
  • Bepaal vooraf voor hoeveel je maximaal wilt bellen en wat dat betekent voor het aantal keer dat je kunt bellen en sms’en. Meten is weten en bespaart dus geld.

Wie moeten nog steeds oppassen bij het bellen in en naar het buitenland?

De volgende mensen moeten nog steeds oppassen om niet alsnog met hogere kosten te worden opgezadeld:
  • Zij die vanuit Nederland bellen naar het buitenland, naar het buitenland bellen is vaak duurder dan binnenlands bellen.
  • Zij die van buiten de EU bellen.
  • Zij die al in Nederland een beperkt pakket hebben voor bellen en datagebruik en eenmaal buiten Nederland, bijvoorbeeld omdat het vakantie is, veel meer dan normaal gaan bellen of internetten.

Slot

Wie een goedkope provider in Nederland heeft gekozen, bespaart waarschijnlijk nog het meeste op de belkosten, omdat die lage belkosten meteen doorwerken naar het bellen in, van en naar een EU-land. Met het geld dat je zo overhoudt, kun je weer andere leuke dingen doen. Er zijn ook providers waar je tijdelijk extra data kunt bijkopen voor binnen de EU als je normaliter een wat kleine databundel hebt. Heb je de extra data niet meer nodig, dan zet je die weer uit (blox on, blox off). Een fijne vakantie toegewenst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe goedkoop mobiel bellen?Hoe goedkoop mobiel bellen?Goedkoop mobiel bellen in 2017? Zonder een mobiele telefoon kun je tegenwoordig echt niet meer. Dan kan het verkeerde ab…
Skype, de bekendste VOIP-aanbiederSkype, de bekendste VOIP-aanbiederVoor het grote publiek is Skype de eerste en bekendste softwareaanbieder voor gratis en goedkoop bellen en telefoneren v…
Het gebruik van het programma SkypeHet gebruik van het programma SkypeSkype is een computer programma waarmee je, na de installatie, gratis kunt ‘bellen’ met andere Skype gebruikers. Skype b…
Bellen vanaf je computer: hoe en watTegenwoordig kan er veel gedaan worden vanaf je computer. Veel van deze dingen hebben met communicatie te maken. E-maile…
Gratis bellen via internet – Hoe doe je dat met Skype?Gratis bellen via internet – Hoe doe je dat met Skype?Je telefoonkosten kunnen hoog oplopen als je regelmatig met je familie, vrienden of collega’s belt. Je kan dit voorkomen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Op vakantie goedkoop bellen vanuit het buitenland"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-08-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Goedkoop bellen
Schrijf mee!