InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Televisie en video op mobiel

Televisie en video op mobiel

Televisie en video op mobiel Op je mobiele telefoon televisie en video bekijken, is sinds december 2008 mogelijk. Er is een mobiele variant van 'uitzending gemist' waardoor je van televisie en video op je mobiel kan genieten. Per dag komt er 25 tot 35 uur televisie materiaal bij, meestal een half uur na de televisie uitzending.

Alle televisie programma's geschikt voor op mobiel?

Wanneer je een bepaald televisie programma op je mobiele telefoon wilt bekijken, is zo'n programma meestal tot twee dagen na de televisieuitzending mobiel opvraagbaar. Voor de mobiel wordt een kleine selectie gemaakt omdat een televisieprogramma wel geschikt moet zijn voor kleine schermpjes. Wie zich dus lekker laat maken door televisie op mobiel, moet bedenken dat het niet mogelijk is alle televisieprogramma's te bekijken.
De mobiele applicatie van 'uitzending gemist' werkt op tweehonderd mobiele telefoontypen zoals Windows Mobile-toestellen en veel Nokia's. Het is op sommige mobieltjes ook mogelijk om te kijken via een mobiele webversie op het adres met uitzendinggemist.nl, zonder een extra programma te installeren.

Video en televisie op mobiel, wat kost het?

Het televisie kijken op je mobiel, werd geïntroduceerd in Amsterdam alwaar de Publieke Omroep de eerste gebruikers waarschuwde: televisie kijken op je mobiel kan soms aardig in de papieren lopen. Vodafone brengt extra kosten in rekening bij een te hoog dataverbruik en KPN rekent voor audio- en videostreams zelfs 25 eurocent per megabyte in rekening. Een halve minuut mobiel naar een programma via 'uitzending gemist' kijken kan een euro kosten. Televisie op mobiel kost bij Vodafone vijf euro per maand voor tien zenders. Vanaf Vodafone live portaal kan je de tv-applicatie downloaden. Vodafone experimenteert al een tweetal jaren met mobiele televisie en in 2008 introduceerde Vodafone mobiele voor een vast bedrag per maand. Eind 2008 volgde KPN ook met Mobiel TV. Sinds herfst 2008 dit jaar biedt ook T-Mobile mobiele televisie aan.

Is enthousiasme terecht?

Als gebruiker van televisie op je mobiel moet je rekening houden met de beperkingen, die worden opgelegd door Telecom bedrijven. Met name KPN klanten kunnen zich opgelicht voelen door de kosten die zij voor audio- en videostreams per megabyte in rekening brengen. De Publieke Omroep raadt gebruikers aan om in plaats van mobiel internet draadloze WiFi-netten te gebruiken voor het bekijken van 'uitzending gemist mobiel.' Een gratis WiFi is niet overal te vinden. Mobiel televisie kijken is voor het grote publiek misschien nog niet zo geschikt. Op een ouderjaarsavond bijvoorbeeld, ligt het netwerk soms al plat oor de vele sms-jes, terwijl die erg klein zijn. De massa wil niog niet betalen voor kijken naar videao's en televisie op de mobiele telefoon. Verwacht wordt dan ook dat het extra abonnement op de mobiele ether dat de KPN aanbiedt, geen groot succes zal zijn, omdat televisie en video op mobiel nog in de kinderschoenen staat. Teletekst is op het moment op NOS mobiel het populairst, maar video op mobiel gaat naar verwacht ook groot worden.

Het is niet verstandig om buiten Nederland programma's op je mobiel te bekijken, dit kan tientallen euro's kosten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Televisie en video op mobiel"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Gepubliceerd: 12-01-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!