InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Smartphones voor beginners

Smartphones voor beginners

Smartphones voor beginners Tegenwoordig hoor je de term "smartphone" steeds vaker, maar wat is een smartphone, wat maakt een smartphone slimmer dan een normale telefoon en waar moet je beginnen als je een smartphone wilt kopen. In dit artikel probeer ik antwoord op deze vragen te geven zodat je alle in's en out's weet over deze "nieuwe" soort telefoons.

Wat is een smartphone?

Een smartphone is een mobiele telefoon die naast bellen en sms-en ook applicaties kan draaien. Eigenlijk al vanaf de vroegste modellen telefoons zijn er telefoons geweest met extra toepassingen, kalenders, agenda's, stopwatches, spelletjes. Maar dit valt officieel nog niet onder het kopje smartphone. Een mobiele telefoon kan pas een smartphone genoemd worden als de functionaliteit zo is dat de telefoon lijkt op een mini-pc. Bij het gebruik van een smartphone ligt de nadruk dus niet op bellen alleen. De smartphone draait een operating system, net als je PC op Windows of Linux draait, draait een smartphone ook op, bijvoorbeeld Windows (Windows Mobile) of Symbian. Deze operating systems zorgen ervoor dat er geavanceerde applicaties kunnen worden geinstalleerd.

Wat betreft de hardware van een smartphone, verschillen ze ook van andere telefoons. Momenteel zijn er twee populaire smaakjes te krijgen: Met toetsenbord en zonder toetsenbord. De smartphones met een toetsenbord, verbergen deze meestal achter een schuifpaneel of hebben een compacte toetsenbordje onder het scherm. Deze laatste soort heeft vaak minder knoppen dan een gemiddeld toetsenbord en knoppen worden dus ook meer gedeeld (hiermee bedoel ik dat een knop voor twee of meer tekens kan worden gebruikt). De telefoons zonder toetsenbord hebben meestal ook een beperkt aantal knoppen. Deze smartphones gebruiken een touchscreen voor invoer. Hierdoor kan de software bepalen hoe tekst kan worden ingevoerd (zo kent Windows Mobile een standaard virtueel toetsenbordje, maar kan ook handschriftherkenning software worden geinstalleerd).
Smartphones met touchscreen lijken de laatste tijd behoorlijk terrein te winnen ten opzichte van smartphones met een ingebouwd toetsenbord.

Populaire smartphones

Op het moment zijn er een aantal smartphones die behoorlijke populariteit genieten.

Apple iPhone
Na het succes van de iPod is Apple begonnen met telefoons, genaamd iPhone. De kracht van de iPhone ligt hem vooral in het design, waar de kracht van alle producten van Apple ligt. Veel voorkomende klachten zijn dat de iPhone niet tegen een stootje kan, hij erg duur is dat bepaalde functies die andere telefoons wel kunnen niet beschikbaar zijn. De iPhone is een goede keus als je een niet al te moeilijke smartphone wilt die er goed uitziet en waarvoor veel applicaties te krijgen zijn.

Google's Android telefoons
Waar Apple één enkele telefoon uitbrengt, de iPhone, gooit de concurrentie het op een andere boeg. Ze werken samen met een groot aantal telefoon-fabrikanten en brengen dus meerdere telefoons met hetzelfde besturingssysteem erop. Google doet dit met Android. Hoewel de eerste modellen niet erg sexy zijn wat betreft het design, timmert HTC aardig aan de weg met de HTC Hero. Het grote voordeel van Google's Android ligt hem in de software, deze zit technisch erg goed in elkaar en biedt ontwikkelaars van applicaties een krachtige omgeving om uitgebreide applicaties te maken.

De Blackberry
Blackberries zijn dé telefoons voor de managers in Nederland. Blackberries vinden hun kracht in de uitgebreide functionaliteit van de standaard telefoons. Aangezien deze functionaliteit zich hoofdzakelijk richt op zakelijk gebruik is de telefoon erg populair geworden in bedrijfskringen. In Frankrijk mag de Blackberry niet door rijksambtenaren gebruikt worden omdat Blackberry de telefoons stelselmatig zou afluisteren. In Nederland staat er een straf op als ambtenaren met een Blackberry vertrouwelijke informatie versturen.

Windows Mobile telefoons
Windows Mobile is één van de eerste echte mobiele besturingssystemen, samen met Symbian. Hierdoor zijn er veel telefoons te krijgen met Windows Mobile. Voor Windows Mobile zijn erg veel applicaties beschikbaar en met veel bedoel ik ook veel. omdat er daarnaast veel telefoons beschikbaar zijn die op Windows Mobile draaien is er ook qua design voor ieder wat wils.

Symbian telefoons
Symbian is het oudste mobiele besturingssysteem en meteen ook de meest voorkomende. Althans, alsnog de meest voorkomende. Symbian verliest terrein omdat veel telefoon-producenten overschakelen naar Windows Mobile of Google Android. Omdat het systeem al erg oud is, zijn er wel veel applicaties beschikbaar. Symbian hoopt weer terrein terug te winnen door het besturingssysteem open-source te maken.
© 2009 - 2014 Newton, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows op je telefoon: Mobile 6.5Windows op je telefoon: Mobile 6.5Windows Mobile 6.5 is de nieuwste versie van Windows voor de smartfones. Talloze nieuwe features zijn toegevoegd om voor…
Soorten smartphonesSoorten smartphonesSmartphones veroveren de markt van mobiele telefonie in een rap tempo. Wat is een smartphone, waar moet je op letten bij…
Uitzetten e-mail en agendabeheer Iphone en BlackberryUitzetten e-mail en agendabeheer Iphone en BlackberryOp vakantie gaan en dan de smartphone, de Iphone of de Blackberry mee betekent voor enorme kosten komen te staan als e-m…
Welke Smartphone en PDAWelke Smartphone en PDAWelke smartphone of pda wordt het in 2014? Een smartphone of pda vind je in vele soorten en maten. Hoeveel functies en a…
Android op de HTC HD2Android op de HTC HD2Weet je nog niet zeker of je Android wilt zetten op je HTC HD2? En wil je graag eerst iets meer weten hierover? In dit a…

Reageer op het artikel "Smartphones voor beginners"

Infoteur: Newton
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!