InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Hoe je simlock te verwijderen? De opties op een rij gezet

Hoe je simlock te verwijderen? De opties op een rij gezet

Op veel mobiele telefoons zit een zogenaamde Simlock, een soort slot op het gebruik van simkaarten van andere providers. De telefoonprovider wil op deze manier ervoor zorgen dat de telefoon die je bij hun hebt gekocht, prepaid of in combinatie met een abonnement, ook puur voor hun netwerk wordt gebruikt. Als je bij een mobiele telefoon met Simlock een andere Simkaart gaat gebruiken, zul je zien dat deze niet werkt. Als je toch een andere Simkaart wilt gaan gebruiken, moet je de telefoon simlock

Hoe zie ik of mijn toestel een Simlock heeft?

Het is zeer eenvoudig om te kijken of je telefoon een Simlock heeft. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is een Simkaart van een ander netwerk in de telefoon te stoppen. Je zult dan vanzelf zien of deze nog werkt. Werkt deze niet, dan is het zeer waarschijnlijk dat je toestel een Simlock heeft, waarna je twee opties hebt.

Opsturen naar provider

Een simpele, maar dure, oplossing is het simpelweg opsturen van de telefoon naar de provider waar je de telefoon hebt gekocht, bijvoorbeeld Hi of T-Mobile. Zij zullen dan de telefoon simlockvrij voor je maken, waarna je niet meer gelimiteerd bent aan hun netwerk. Een zeer doeltreffende methode, al zitten er wel haken en ogen aan. Zo ben je dan je telefoon tijdelijk kwijt, waardoor je niet mobiel bereikbaar bent. Ook zitten er relatief hoge kosten aan het verwijderen van een simlock door je telefoonrprovider. Sommige providers vragen zelfs tot 120 euro voor het verwijderen van een simlock.

Online unlocken

Erg populair zijn de unlockservices die je op het internet kunt aantreffen. Na betaling via telefoon, iDeal of PayPal kan de software gedownload worden, waarmee je je toestel simlockvrij zou moeten kunnen maken. Helaas, schone schijn bedriegt in dit geval vaak. De software die gebruikt wordt is vaak gratis verkrijgbaar, zoals CRUXcalculator, terwijl je op die sites vaak zon 2 tot 5 euro betaalt. Ook werkt deze niet in alle gevallen en kan het zelfs je telefoon blokkeren. Een website die zich bezig houdt met het stoppen van dit verschijnsel is SimLockOplichting.com. Hier is tevens de software die veelal wordt aangeboden op die sites, gratis te verkrijgen.

Unlockshops

Een veiligere keus lijken dan de zaken waarin je een telefoon kunt laten unlocken. Hier betaal je wel iets meer, namelijk gemiddeld zon 10 euro. Wel kunnen deze je vaak een garantie geven, waardoor je in ieder geval stevig in je schoenen staat, mocht er iets mis gaan. Verder hebben deze zaken vaak goede kennis van zaken, de kans dat er iets mis gaat is dan ook erg klein.
© 2009 - 2017 Enformatie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe je simlock te verwijderen? De opties op een rij gezet"

Reactie

Arjan, 25-09-2013 14:16 #1
Ik betaald pas 15 euro om mijn telefoon te laten unlocken, geen 10 euro, zoals in dit artikel staat vermeld (bij online unlocksites). Ik was daarheen doorgestuurd door een grote internetprovider, namelijk Vodafone, maar het is deskundige gebeurd. Aanrader dus.

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 13-09-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!