InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Nokia, mobiele telefoon

Nokia, mobiele telefoon

Tegenwoordig is mobiele telefonie niet meer weg te denken uit ons leven en onze maatschappij. Bijna iedereen heeft wel zo´n apparaatje, dat niet alleen voor bellen wordt gebruikt. Ook foto´s worden tegenwoordig gretig met een mobiele telefoon gemaakt. Lekker makkelijk, geen aparte camera meer nodig, en altijd zichtbaar of de foto gelukt is. Nolis is de van de marktleider op dit gebied, maar wie is Nokia nu eigenlijk.

Wie is Nokia?

Wat de KPN voor Nederland is, is Nokia voor Finland. Een voormalig staatsbedrijf dat nu in handen is van particulieren en dat hele goede zaken doet.

De Finse mijningenieur Fredrik Idestam richt in 1865 in het zuidwesten van zijn land een houtbedrijf op. Op een andere plek in Finland wordt in 1898 de Finnisch Rubber Works Ltd opgericht en in 1912 voegt Finnisch Cable Works zich op de arbeidsmarkt. Deze drie bedrijven worden in 1967 samengevoegd tot Nokia Corporation.

Het was Kari Kairamo die voorzag dat Nokia kon groeien als met zich meer zou gaan richten op de consumentenelektronica. Hij had dit goed gezien, maar richtte zich nog te veel op de televisie en pc. In 1979 legt hij de basis voor de mobile telefonie, door de oprichting van Nokia Mobile Phones en twee jaar later van Nokia Telecommunications.

Nokia begin jaren 1980

Na de zelfmoord van Kairamo wordt Ollila het nieuwe opperhoofd van Nokia, hij reorganiseert het bedrijf door verkoop van de afdelingen PC´s, televisies en kabeltechnologie. Hij zet een hoofdkantoor op in Amerika, in Forth Worth Texas. Het kantoor staat niet ver van Texas Instruments, de leverancier van chips. Tegenwoordig ligt het hoofdkantoor van Nokia in Espoo, Finland.

Het duurt overigens nog tot 1987 tot Nokia met de eerste mobile telefoon op de markt komt. Toen de Nederlanders nog grote, zware en onhandige mobile telefoons hadden, borgen de Finnen hun mobieltjes al op in hun binnenzak. Dankzij de enorme voorsprong op het gebied van de mobiele telefonie is Nokia nog steeds de grootste op het gebied van telefoons.

Nokia nu

Het was Nokia die als eerste op de markt kwam met verwisselbare frontjes voor zijn mobiele telefoons. Ook was het Nokia die het downloaden van ringtones heeft bedacht. Zelfs de kleinste toevoeging aan de reeds bestaande toestellen was van grote invloed op het succes van de mobiele telefoons van dit bedrijf.

Nokia was ook de eerste die draagbare NMT telefoons maakte.

Enige cijfers van Nokia

  • 978.000.000 verkochte telefoons in 2006
  • 53.800.000 verkochte telefoon in het 1e kwartaal 2007
  • 9.850.000.000,-- omzet 1e kwartaal 2007
  • nieuwste model mobiel, N65 600,-- per stuk

Een model van Nokia

Tot het assortiment van Nokia in de L´amour Collection behoort onder andere de Nokia 7373. Deze heeft als specificatie´s:
  • Een stijlvol draaidesign met perfecte details en reliëf
  • Ingebouwde camera, 2 megapixels en 8x digitale zoom
  • Nokia Xpress Audio Messaging function
  • Bluetooth
  • Muziekspeler met luidsprekers en tot 2 gb opslag
  • Stereo widening technology

De nieuwste Nokia

De N95, een alles-in-één multimedia computer. Met een mogelijkheid tot het uitschuiven in twee richtingen; een GPS functie; 5 megapixel camera; ondersteuning voor UMTS, WiFi en HSDPA; 2,6 inch scherm; stereoluidsprekers; aansluiting voor normale hoofdtelefoon.
© 2007 - 2017 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nokia, mobiele telefoon"

Reactie

Joop van Hinte, 20-01-2008 11:36 #1
Heldere en duidelijke informatie over Nokia en zijn ontstaan geschiedenis.
Ook de andere links zijn handig en vergroten je produkt kennis.

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 11-05-2007
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!