InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Hoe goedkoop mobiel bellen?

Hoe goedkoop mobiel bellen?

Hoe goedkoop mobiel bellen? Goedkoop mobiel bellen in 2017? Zonder een mobiele telefoon kun je tegenwoordig echt niet meer. Dan kan het verkeerde abonnement je veel geld kosten. Goedkoop bellen, maar waar kies je dan voor om te kunnen bellen met je mobieltje? Kies je een abonnement, voor prepaid bellen of voor sim only. Wat jij wil, want het is allemaal mogelijk. Veel en vaak goedkoop mobiel bellen kan echt. Bellen wordt goedkoper in Europa, doordat roaming binnen de EU vanaf 15 juni 2017 is afgeschaft. welke provider kies je en welk abonnement?

Abonnement mobiel bellen

Er zijn vele abonnementen op de markt. Dat betekent dus even zoeken en even nadenken, maar ook dat je kunt uitkiezen wat echt bij je past. Voor hoeveel tijd wil je bijvoorbeeld een abonnement afsluiten: meestal één of twee jaar. En hoeveel belminuten wil je en sms je veel of valt dat wel mee. Met één belminuut kan je één minuut bellen of één sms versturen. Maar je kunt ook een sms bundel extra nemen. En de grap is dat al je binnen je bundel blijft met het aantal belminuten de prijs ook wel meevalt, maar als je meer gaat bellen, dan betaal je meestal de hoofdprijs. Hoe meer belminuten er in een pakket zitten, hoe goedkoper de prijs per belminuut is. Heb je veel belminuten dan is ook het mobieltje gratis, of beter gezegd: dan zit die prijs al in je abonnement.

Looptijd abonnement

Bedenk wel dat je gedurende je abonnement bij een bepaalde provider zit. Daarna kun je weer met nummerbehoud overstappen. Bekijk goed welk mobieltje er bij hoort: hoe is de ontvangst van het internet (Youtube, Twitter, Facebook, tv) hoe goed de fotoís die je mee kunt nemen, is het waterdicht of niet en is het een mooi exemplaar of niet. Mooi? Wat is mooi? Eerst even goed rondkijken, ook naar wat je vrienden en vriendinnen hebben natuurlijk, en dan kiezen.

Sim only abonnement

Sim only is de uitkomst voor wie geen lang abonnement wil. Het is veel goedkoper, alleen krijg je er nu geen mooi mobieltje bij: je koopt alleen de sim kaart en stopt die in een mobieltje naar keuze. Vaak heb je er nog wel eentje, of heb je ergens een mobieltje gezien dat je leuker vindt dan die bij een bepaald abonnement past. Je koopt een aantal belminuten en smsíjes en kunt vaak ook je oude nummer bewaren. Let er bij een sim only abonnement wel op dat het mobieltje dat je wilt gaan gebruiken simlockvrij is, dan kun je zo naar een andere provider overstappen. Is het toestel niet simlock vrij dan is hij vaak in de winkel of via de provider simlock, of via internet simlock vrij te maken. Simlock vrij maken kost meestal een kleinigheid. Bekende aanbieders zijn:
  • Ben;
  • Telfort;
  • Vodafone;
  • T- Mobile;
  • Youfone;
  • Tele2;
  • Simpel;
  • Bliep;
  • SimYo;
  • Tringgg.

Allemaal hebben ze andere pakketten die de moeite waard zijn. De ene persoon heeft bijvoorbeeld vooral graag data in zijn pakket en de ander wil vooral veel bellen. Er is altijd wel een sim only abonnement te vinden, dat past bij wat jij wil. Onbeperkt bellen en internetten is mogelijk, wil je dat, pas dan je abonnement aan.

Prepaid bellen

Bij prepaid bellen koop je een vast beltegoed. Het is vergelijkbaar met de oude strippenkaart. Elke keer als je belt of smsít gaat er een beetje van je beltegoed af. Als het tegoed op is, waardeer je je tegoed op met een nieuwe kaart. Als het beltegoed op is kun je nog wel worden gebeld en een sms ontvangen, maar niet meer zelf bellen of sms'en. Kwestie van snel weer opwaarderen dus. Hierbij heb je meestal de keuze uit een beltegoed van 10, 20 of 50 euro. Deze kaarten zijn bijna overal snel te krijgen. Denk aan het pompstation, de supermarkt, boekenwinkels, postkantoor en sigarenwinkel. Het grote voordeel is dat je niet overvallen wordt door een hoge rekening van de provider, want als je geen tegoed meer hebt, houdt het gewoon even op. Zo weet je precies waar je aan toe bent. Ouders vinden het fijn als hun kinderen een mobieltje hebben met een prepaid kaart: ze zijn door de smartphone altijd bereikbaar, terwijl de kosten mooi in de hand worden gehouden.

Goedkoop mobiel bellen

Er is zo veel keuze aan mobieltjes en abonnementen. Kijk gewoon even rond op internet, want vaak zijn er goedkope aanbiedingen te vinden. De concurrentie op de telefoonmarkt is groot en ze hebben je graag als klant erbij.

Goedkoper bellen in het buitenland

Bellen in het buitenland is vooral buiten de EU duur door de hoge prijzen voor roaming. Sinds 15 juni 2017 is op vakantie goedkoop bellen vanuit het buitenland mogelijk geworden door nieuwe roamingsregels binnen de EU. Buiten de EU bestaan de hoge roamingskosten helaas vaak nog wel.

Slot goedkoop bellen in 2017

Kies voor goedkoop mobiel bellen, want waarom zou je te veel betalen. Nergens voor nodig. Maak je keuze. Internet helpt je snel verder voor een goede vergelijking van smartphones en telefoonabonnementen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe goedkoop mobiel bellen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-06-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Goedkoop bellen
Schrijf mee!