InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Anoniem bellen, hoe doet u dat?

Anoniem bellen, hoe doet u dat?

Anoniem bellen, hoe doet u dat? Anoniem bellen is telefoneren zonder dat de persoon naar wie u belt kan zien door welk telefoonnummer het telefoontje gepleegd wordt. Anoniem bellen kunt u noodzakelijk vinden, bijvoorbeeld omdat u iemand wilt spreken die de telefoon vermoedelijk expres niet opneemt zodra u belt. Als u vermoedt dat mensen expres niet opnemen kunt u anoniem bellen om te zien of dat helpt. Maar hoe belt u anoniem met smartphone en huistelefoon? Anoniem bellen, hoe doet u dat? Als u iemand opbelt kan de eigenaar van de telefoon waarnaar u belt wel zien welk telefoonnummer u hebt. Ook kunnen veel mensen tegenwoordig zien wie er gebeld heeft vanaf een huistelefoon, bijvoorbeeld op een nummermelder of op de display. Via 06 nummers bellen is uw telefoonnummer tegenwoordig ook gewoon zichtbaar, tenzij u een speciale code intikt om anoniem te kunnen bellen.

Anoniem telefoneren, waarom?

Anoniem telefoneren is handig als u iemand anders bereiken wilt die zichzelf onbereikbaar maakt door te doen als de telefoon niet wordt opgenomen, bijvoorbeeld omdat u nog geld van die persoon krijgt of omdat iemand om andere redenen bepaalde afspraken niet nakomt. Het is in zo'n situatie heel ergerlijk als u mensen niet bereiken kunt omdat zij hun telefoon moedwillig niet opnemen. U moet er wel rekening mee houden dat veel mensen een hekel hebben aan anonieme bellers en ook dat kan een reden zijn om niet aan te nemen. Aan de andere kant zijn mensen nieuwsgierig, dus een anonieme beller kan ook om die reden juist wel beantwoord worden. Er bestaat trouwens ook apparatuur om anonieme telefoonnummers te achterhalen, maar gebruik is (mogelijk) niet legaal.

Anoniem bellen, huistelefoon

Anoniem bellen met een huistelefoon is eenvoudig. U toetst een sterretje in, dan het getal 31 en dan weer een sterretje en belt vervolgens naar het nummer van een andere huistelefoon. Zo dus: *31* Nu zal uw telefoonnummer niet op de display van de huistelefoon van de persoon die u belt verschijnen.

Anoniem bellen met mobiele telefoon

Het werkt niet voor nummers van uw mobiele telefoon om *31* in te tikken voor het intoetsen van het telefoonnummer wat u wilt bellen. Bij gebruik mobiele telefoons tikt u een hekje, dan het getal 31 en dan weer een hekje in om uw telefoonnummer onzichtbaar te maken om anoniem te bellen. Zo dus: #31#.
Met *31* kunt u dus alleen anoniem bellen met een huistelefoon/vaste telefoon. Alles nog even op een rij:
  • Zet #31# voor het nummer dat u wilt bellen, om anoniem te bellen met uw 06 (mobiel)
  • Zet *31* voor het nummer dat u wilt bellen, om anoniem te bellen met een vaste telefoon
  • Schakel in de (mobiele) telefoon de optie 'nummer meezenden' uit.
Bij anoniem bellen vanaf uw huistelefoon is het afhankelijk van uw provider welke codes u gebruiken moet. Het is dus niet altijd standaard *31*.

Anoniem bellen vanaf een huistelefoon

Hoe kan je anoniem bellen vanaf je huistelefoon? Vanaf je huistelefoon anoniem bellen vergt andere kennis dan anoniem bellen vanaf een mobiele telefoon. Tegenwoordig is het zo dat iedereen kan zien wie de beller is, of je nou mobiel belt of naar een moderne huistelefoon. Moderne huistelefoons hebben displays met nummerweergave van de beller. Dat is niet prettig als je je telefoonnummer liever niet aan iedereen geeft. Ook bewaart de telefoon je nummer in het geheugen, mensen kunnen je dus ook op een later tijdstip terug gaan bellen, terwijl je ze misschien allang niet meer spreken wil.

Voorbeeld:
Je wilt een vriendin of collega mee uit lunchen vragen en je belt om te kijken of je een afspraak kunt maken. Degene die je belt is niet te bereiken en je besluit iemand anders te bellen om dan mee te gaan lunchen te gaan. Die is ook niet thuis en je belt een derde vriendin. Dat lukt wel. Tijdens de lunch met de derde persoon die je belde, ziet de eerste persoon die je gebeld had thuis op de display dat je gebeld hebt. Die persoon belt jou terug, net terwijl jij in het restaurant zit te lunchen. Je moet dan uitleggen waarom je belde, dat de beller er niet was, dat je wilde lunchen, en dat je net zit te lunchen. Als je weer hebt opgehangen, belt de volgende met de vraag waarvoor je belde. Tegenwoordig zijn dit soort situaties de gewoonste zaak van de wereld. Iedereen weet maar al te vaak dat je gebeld hebt. Daarom kan je kiezen voor anoniem bellen van je mobiel en huistelefoon.

Anoniem bellen huistelefoon

Wat moet je doen om anoniem te bellen met een huistelefoon? Vroeger was anoniem bellen voor iedereen vanzelfsprekend, met de komst van digitale telefonie is dat veranderd. Nu kan iedereen zien dat je gebeld hebt, en jij kunt van iedereen zien wat hun telefoonnummer is. Tenzij men nummerweergave uit zet. Om vanaf een huistelefoon anoniem te bellen gebruik je de onderstaande codes, welke per provider net even anders is:
  • KPN: toets *31* voor het telefoonnummer wat je bellen gaat
  • Tele2: toets *31* voor het telefoonnummer dat je belt in, en een hekje # achter het telefoonnummer
  • UPC: toets *31 voor het telefoonnummer dat je belt in

Onbekend bellen

Als je bovenstaande codes gebruikt op je huistelefoon, moet degene die jij belt op de display van de telefoon zien verschijnen: 'onbekend.' Het is verstandig om dit eerst uit te testen. Toets de code in en je eigen telefoonnummer om te zien of het werkt. Er moet dan dus onbekend op je display verschijnen.

Nadelen van anoniem bellen

Aan anoniem bellen zitten ook een aantal nadelen.
  • Tegenwoordig vinden de meeste mensen het raar en ook wel irritant als je anoniem belt. Interessant genoeg was het ongeveer 30 jaar geleden nog de gewoonste zaak van de wereld dat iedereen anoniem belde, want er bestond helemaal geen nummerweergave. Mensen namen op door hun naam en voornaam te noemen, en de beller maakte zichzelf ook meteen bekend. Mensen die anoniem wilden blijven zeiden gewoon hun naam niet. Mensen die moedwillig een ander wilde lastigvallen per telefoon, werden niet zomaar getraceerd.
  • Een ander nadeel van anoniem bellen is dat mensen geneigd zijn om bellers die als 'onbekend' worden aangegeven, te negeren en dus de telefoon niet op te nemen.

Telefoonnummer blokkeren
Het blokkeren van uw telefoonnummer vindt met codes slechts eenmalig plaats. Elke keer als u opnieuw anoniem wilt bellen moet u dus ook opnieuw de codes intikken voordat u naar een nummer belt.

Geheim telefoonnummer. Hoe geheim is geheim?

Een geheim telefoonnummer wordt gewoon zichtbaar op displays als u naar iemand belt. Een geheim nummer is dus slechts ruwweg geheim. Mensen kunnen proberen om een mobiel nummer te achterhalen. Een geheim nummer wordt echter niet bekendgemaakt door Telecom providers en het wordt ook niet opgenomen in telefoongidsen. Geheime telefoonnummers zijn ook niet op te vragen via informatie diensten zoals 0900-8008 of 118. De overheid kan in principe ook altijd achterhalen welk geheim nummer er achter een telefoontje schuilgaat. Ook worden geheime nummers wel geregistreerd bij bijvoorbeeld 0800 nummers, maar niet vrij gegeven aan klanten. Er wordt zo discreet mogelijk mee omgegaan. Een geheim telefoonnummer heeft dus wel als voordeel dat niet iedereen uw telefoon nummer kan en mag achterhalen en dat u niet in de telefoongids wordt opgenomen. Er zijn twee manieren om te voorkomen dat uw telefoonnummer te zien is voor anderen:
  • Verzoek uw provider om uw telefoonnummer af te schermen. Dit is gratis.
  • Lees in de gebruiksaanwijzing van uw telefoon hoe uw zelf handmatig uw telefoonnummer kunt afschermen

Apparatuur om geheime telefoonnummers te achterhalen, bestaat dat?

Dergelijke apparatuur bestaat inderdaad maar het is duur en illegaal. Dit soort apparatuur kraakt de code die het signaal van een geheim telefoonnummer blokkeert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld: zien wie gebeld heeft. Het is mogelijk om zowel anoniem als met nummerweergave te bellen. Wanneer…
Stop ongewenste telefoontjesStop ongewenste telefoontjesIedereen kent het wel, je zit lekker te eten en je wordt gebeld door een medewerker van een kansspel. Je hebt een prijs…
Tweedenummer.nl, twee telefoonnummers voor één mobielTweedenummer.nl, twee telefoonnummers voor één mobielWanneer je een mobiele telefoon aanschaft heeft deze maar één telefoonnummer. Voor vaste telefoons is het al lang mogeli…
Een mobiel telefoonnummer zoeken: hoe?Een mobiel telefoonnummer zoeken: hoe?Hoe kun je een mobiel telefoonnummer zoeken? Lees hier hoe en waar je een mobiel nummer achterhalen kunt. Aangezien gsm…
Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)Het LTP (landelijk telefoonnummer politie) is sinds het jaar 2000 in gebruik genomen. ‘Géén spoed, wél politie’ is het u…
Bronnen en referenties
  • Consuwijzer

Reageer op het artikel "Anoniem bellen, hoe doet u dat?"

Reacties

Gerdie, 07-06-2015 11:20 #5
Als ik mensen bel, krijgen zij te zien "anoniem". hoe kan ik dit veranderen zodat zij mijn nummer zien?

Olcay Kilic, 19-03-2011 21:12 #4
Ik begrijp dit niet en bv. als ik één van mijn familie wil bellen maar in Anoniem, hoe kan ik zijn nummer schrijven als ik zijn nummer niet weet. Maar heb wel in mijn telefoonboek in mijn gsm moet ik dan gewoon zijn nummer onthouden.

Willem de 16de, 01-03-2011 13:55 #3
Ik word dagelijks gebeld door het tegenwoordige witte boordentuig welk slechts door de Hollandse wind is "opgevoed". Let wel: Dat zijn dus al onze banken, verzekeringsmaatschappijen, beleggingsadviseurs etc. etc. Het direct gevolg van beleidsmakers die onbegrensd door enig burgerlijk fatsoen hun doelgroepen laten bespringen met allerlei manipulatie trucjes om de (steeds minder) "domme" massa in hun straatjes te manoeuvreren. Wanneer zou de massa dat hier eindelijk niet meer accepteren?

Frank, 20-02-2011 14:47 #2
Ik heb sinds de afgelopen week ook elke avond zeker 2 telefoontjes gehad waarbij op het display staat "nummer geblokkeerd". Ik heb Tele2 internet + bellen en heb daar contact mee gezocht. De dame aan de andere kant van klantenservice stelde eerst voor om aangifte te doen maar kwam toen weer met de optie om een code in te tikken waardoor onze telefoon geen geheime nummers meer accepteert. Ik ben benieuwd of het werkt en zal tot de eerstvolgende werkdag moeten wachten. De stalker heeft zeker in het weekend geen mogelijkheid om een geheim nummer te gebruiken. De code is overigens: *15# maar ik weet dus niet of het bij alle providers werkt. Bovendien zal ik tot morgen moeten wachten eer die klootzak weer belt.

Bob Schickendantz, 03-05-2010 09:28 #1
Vervelende telefoontjes.
Het is wel 50 jaar geleden maar ik werd toen steeds gebeld waarna men de telefoon oplegde. Dat wordt op den duur een beetje frustrerend. De telefoondienst hielp mij als volgt aan de naam van de beller:
Als er weer werd gebeld en opgelegd, leg dan niet op maar ga naar de buren en bel de telefoondienst. Die kunnen dan in de centrale nagaan met wie ik nog van mijn kant in verbinding ben. Vervolgens moest ik een schriftelijk verzoek richten aan de PTT en die gaf mij schriftelijk de identiteit van de beller op. Ik heb hem toen van mijn mijn opgebeld en hij stond stomverbaasd. Nooit meer last gehad. Vandaag aan de dag moet dat zeker kunnen.

Infoteur: Kisses
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 5
Schrijf mee!