InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Anoniem bellen, hoe doet u dat?

Anoniem bellen, hoe doet u dat?

Anoniem bellen, hoe doet u dat? Anoniem bellen is telefoneren zonder dat de persoon naar wie u belt kan zien door welk telefoonnummer het telefoontje gepleegd wordt. Anoniem bellen kunt u noodzakelijk vinden, bijvoorbeeld omdat u iemand wilt spreken die de telefoon vermoedelijk expres niet opneemt zodra u belt. Als u vermoedt dat mensen expres niet opnemen kunt u anoniem bellen om te zien of dat helpt. Maar hoe belt u anoniem? Anoniem bellen, hoe doet u dat? Als u iemand opbelt kan de eigenaar van de telefoon waarnaar u belt wel zien welk telefoonnummer u hebt. Ook kunnen veel mensen tegenwoordig zien wie er gebeld heeft vanaf een huistelefoon, bijvoorbeeld op een nummermelder of op de display. Via 06 nummers bellen is uw telefoonnummer tegenwoordig ook gewoon zichtbaar, tenzij u een speciale code intikt om anoniem te kunnen bellen.

Anoniem telefoneren, waarom?

Anoniem telefoneren is handig als u iemand anders bereiken wilt die zichzelf onbereikbaar maakt door te doen als de telefoon niet wordt opgenomen, bijvoorbeeld omdat u nog geld van die persoon krijgt of omdat iemand om andere redenen bepaalde afspraken niet nakomt. Het is in zo'n situatie heel ergerlijk als u mensen niet bereiken kunt omdat zij hun telefoon moedwillig niet opnemen. U moet er wel rekening mee houden dat veel mensen een hekel hebben aan anonieme bellers en ook dat kan een reden zijn om niet aan te nemen. Aan de andere kant zijn mensen nieuwsgierig, dus een anonieme beller kan ook om die reden juist wel beantwoord worden. Er bestaat trouwens ook apparatuur om anonieme telefoonnummers te achterhalen, maar gebruik is (mogelijk) niet legaal.

Anoniem bellen, huistelefoon

Anoniem bellen met een huistelefoon is eenvoudig. U toetst een sterretje in, dan het getal 31 en dan weer een sterretje en belt vervolgens naar het nummer van een andere huistelefoon. Zo dus: *31*
Nu zal uw telefoonnummer niet op de display van de huistelefoon van de persoon die u belt verschijnen.

Anoniem bellen mobiele telefoon

Het werkt niet voor nummers van uw mobiele telefoon om *31* in te tikken voor het intoetsen van het telefoonnummer wat u wilt bellen. Bij gebruik mobiele telefoons tikt u een hekje, dan het getal 31 en dan weer een hekje in om uw telefoonnummer onzichtbaar te maken om anoniem te bellen. Zo dus: #31#.
Met *31* kunt u dus alleen anoniem bellen met een huistelefoon/vaste telefoon. Alles nog even op een rij:
  • Zet #31# voor het nummer dat u wilt bellen, om anoniem te bellen met uw 06 (mobiel)
  • Zet *31* voor het nummer dat u wilt bellen, om anoniem te bellen met een vaste telefoon
  • Schakel in de (mobiele) telefoon de optie 'nummer meezenden' uit.

Het blokkeren van uw telefoonnummer vindt met beide codes slechts eenmalig plaats. Elke keer als u opnieuw anoniem wilt bellen moet u dus ook opnieuw de codes intikken voordat u naar een nummer belt.

Geheim telefoonnummer. Hoe geheim is geheim?

Een geheim telefoonnummer wordt gewoon zichtbaar op displays als u naar iemand belt. Een geheim nummer is dus slechts ruwweg geheim. Een geheim nummers wordt echter niet bekend gemaakt door Telecom providers en het wordt ook niet opgenomen in telefoongidsen. Geheime telefoonnummers zijn ook niet op te vragen via informatie diensten zoals 0900-8008 of 118. De overheid kan in principe ook altijd achterhalen welk geheim nummer er achter een telefoontje schuilgaat. Ook worden geheime nummers wel geregistreerd bij bijvoorbeeld 0800 nummers, maar niet vrij gegeven aan klanten. Er wordt zo discreet mogelijk mee omgegaan. Een geheim telefoonnummer heeft dus wel als voordeel dat niet iedereen uw telefoon nummer kan en mag achterhalen en dat u niet in de telefoongids wordt opgenomen. Er zijn twee manieren om te voorkomen dat uw telefoonnummer te zien is voor anderen:
  • Verzoek uw provider om uw telefoonnummer af te schermen. Dit is gratis.
  • Lees in de gebruiksaanwijzing van uw telefoon hoe uw zelf handmatig uw telefoonnummer kunt afschermen

Vervelende telefoontjes

Als u telefoontjes ontvangt van onbekende of bekende personen, waar u niet van gediend bent omdat de telefoontjes bijvoorbeeld bedreigend, seksueel of stalkend van aard zijn, dan kunt u aangifte doen bij de politie. Ook kunt u het melden bij uw Telecom provider. Regelmatig besluiten mensen in een dergelijk geval ook om een geheim nummer te nemen. Als u een geheim telefoonnummer neemt, wees dan voorzichtig met de verspreiding van het nummer en raad vrienden en kennissen aan om het nummer ook geheim te houden, om te voorkomen dat u het geheime nummer steeds opnieuw vervangen moet voor een nieuw geheim nummer. Besef dat het nummer wel te zien is als u iemand belt, tenzij u het nummer op de goede manier blokkeert of tenzij u het telefoonnummer heeft laten afschermen.

Apparatuur om geheime telefoonnummers te achterhalen, bestaat dat?

Dergelijke apparatuur bestaat inderdaad maar het is duur en illegaal. Dit soort apparatuur kraakt de code die het signaal van een geheim telefoonnummer blokkeert.

Lees verder

© 2010 - 2014 Kisses, gepubliceerd in Telecom (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
2Call smartphones, Vodafone Smartphones, Smartphones van Afgebeld, BelGoedkoper.nl en ADSL winkel.
Gerelateerde artikelen
Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld: zien wie gebeld heeft. Het is mogelijk om zowel anoniem als met nummerweergave te bellen. Wanneer…
Op de fiets mobiel bellenHet is algemeen bekend dat je achter het stuur van een auto niet mag bellen. Maar hoe zit dat eigenlijk met de fiets?
Tweedenummer.nl, twee telefoonnummers voor één mobielTweedenummer.nl, twee telefoonnummers voor één mobielWanneer je een mobiele telefoon aanschaft heeft deze maar één telefoonnummer. Voor vaste telefoons is het al lang mogeli…
Een mobiel telefoonnummer zoeken: hoe?Een mobiel telefoonnummer zoeken: hoe?Hoe kun je een mobiel telefoonnummer zoeken? Lees hier hoe en waar je een mobiel nummer achterhalen kunt. Aangezien gsm…
Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)Het LTP (landelijk telefoonnummer politie) is sinds het jaar 2000 in gebruik genomen. ‘Géén spoed, wél politie’ is het u…
Bronnen en referenties
  • Consuwijzer

Reageer op het artikel "Anoniem bellen, hoe doet u dat?"

Reacties

Olcay Kilic, 19-03-2011 21:12 #4
Ik begrijp dit niet en bv. als ik één van mijn familie wil bellen maar in Anoniem, hoe kan ik zijn nummer schrijven als ik zijn nummer niet weet. Maar heb wel in mijn telefoonboek in mijn gsm moet ik dan gewoon zijn nummer onthouden.

Willem de 16de, 01-03-2011 13:55 #3
Ik word dagelijks gebeld door het tegenwoordige witte boordentuig welk slechts door de Hollandse wind is "opgevoed". Let wel: Dat zijn dus al onze banken, verzekeringsmaatschappijen, beleggingsadviseurs etc. etc. Het direct gevolg van beleidsmakers die onbegrensd door enig burgerlijk fatsoen hun doelgroepen laten bespringen met allerlei manipulatie trucjes om de (steeds minder) "domme" massa in hun straatjes te manoeuvreren. Wanneer zou de massa dat hier eindelijk niet meer accepteren?

Frank, 20-02-2011 14:47 #2
Ik heb sinds de afgelopen week ook elke avond zeker 2 telefoontjes gehad waarbij op het display staat "nummer geblokkeerd". Ik heb Tele2 internet + bellen en heb daar contact mee gezocht. De dame aan de andere kant van klantenservice stelde eerst voor om aangifte te doen maar kwam toen weer met de optie om een code in te tikken waardoor onze telefoon geen geheime nummers meer accepteert. Ik ben benieuwd of het werkt en zal tot de eerstvolgende werkdag moeten wachten. De stalker heeft zeker in het weekend geen mogelijkheid om een geheim nummer te gebruiken. De code is overigens: *15# maar ik weet dus niet of het bij alle providers werkt. Bovendien zal ik tot morgen moeten wachten eer die klootzak weer belt.

Bob Schickendantz, 03-05-2010 09:28 #1
Vervelende telefoontjes.
Het is wel 50 jaar geleden maar ik werd toen steeds gebeld waarna men de telefoon oplegde. Dat wordt op den duur een beetje frustrerend. De telefoondienst hielp mij als volgt aan de naam van de beller:
Als er weer werd gebeld en opgelegd, leg dan niet op maar ga naar de buren en bel de telefoondienst. Die kunnen dan in de centrale nagaan met wie ik nog van mijn kant in verbinding ben. Vervolgens moest ik een schriftelijk verzoek richten aan de PTT en die gaf mij schriftelijk de identiteit van de beller op. Ik heb hem toen van mijn mijn opgebeld en hij stond stomverbaasd. Nooit meer last gehad. Vandaag aan de dag moet dat zeker kunnen.

Infoteur: Kisses
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 4
Schrijf mee!