InfoNu.nl > Electronica > Telecom > De Nokia N8 smartphone

De Nokia N8 smartphone

De Nokia N8 smartphone De Nokia N8 is het in 2010 gelanceerde topmodel van de Finse telefoongigant. Met een supersnel besturingssysteem Symbian 3, een digitale camera van 12 megapixel en een HDMI-aansluiting gaat de Nokia N8 de strijd aan met de iPhone van Apple.
De Nokia N8 is naar verwachting in oktober 2010 in Nederland leverbaar. Op verschillende webwinkels voor mobiele telefoon en internet kun je er alvast een reserveren, zodat je straks als eerste een Nokia N8 hebt. Hieronder een overzicht van een aantal aspecten die Nokia’s nieuwe paradepaardje zo bijzonder maken.

HDMI op de Nokia N8

De Nokia N8 is de eerste smartphone met een HDMI-aansluiting. HDMI staat voor High Definition Multimedia Interface en is de nieuwe standaard in digitale beeld- en geluidoverdracht. Dankzij de HDMI-aansluiting op de Nokia N8 kun je altijd beschikken over zeer hoge kwaliteit beeld en geluid, ook als je de smartphone op een groot scherm aansluit.

Digitale camera op de Nokia N8

Ook op gebied van fotografie zet de Nokia N8 een nieuwe standaard. Waar veel concurrenten ‘slechts’ 5 tot 8 megapixel camera’s hebben, komt de N8 met een 12 megapixel camera. Behalve veel megapixels is ook de Carl Zeiss lens opvallend. Nokia kiest bewust voor kwaliteit en dat wordt gewaardeerd in de eerste beoordelingen van de N8. Dankzij een Xenon Flash flitser, gezichtsherkenning en ingebouwde fotosoftware is de N8 een volwaardige camera die niet onder doet voor een goede compactcamera.

GPS en navigatie op de Nokia N8

De Nokia N8 beschikt standaard over een ingebouwde GPS-ontvanger. Dankzij het gratis beschikbare programma OVI Maps is je N8 daardoor in staat om de functioneren als een navigatiesysteem. Een handige functionaliteit van GPS in combinatie met fotografie is geo-tagging. Als je een foto of video van een bepaald gebouw, uitzicht of wat dan ook maakt, worden de gps-coördinaten aan de opname meegegeven. Op die manier weet je achteraf exact waar de foto of video gemaakt is.

Algemene specificaties van de Nokia N8

Onderstaand enkele basisgegevens over design en prestaties van de Nokia N8 smartphone:
  • Afmetingen: 113,5 x 59 x 12,9 mm
  • 3,5 inch full-touch AMOLED scherm, 640x360 pixels
  • 16 GB intern geheugen, uitbreidbaar met MicroSD-kaart
  • Aansluitingen: HMDI, Bluetooth 3.0, USB, 3.5 mm AV
  • Verkrijgbaar in meerdere kleuren, in ieder geval witzilver, donkergrijs en groen
  • Besturingssysteem Symbian 3 for Nokia
  • 12 megapixel camera voor hoge resolutie foto’s en filmen in HD 720p.

Op de website van Nokia vind je een zeer uitgebreid overzicht van alle specificaties en mogelijkheden van de Nokia N8.

De Nokia N8 kopen

De N8 smartphone wordt in de loop van oktober 2010 in de winkels verwacht. De Nokia N8 zal zowel online als in telecomwinkels verkocht worden. De adviesprijs voor een losse Nokia N8 ligt op € 479.
© 2010 - 2017 Michielonline, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nokia.nl www.n8nokia.nl

Reageer op het artikel "De Nokia N8 smartphone"

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 22-09-2010
Gepubliceerd: 21-09-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!