InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Een natte telefoon drogen (waterschade)

Een natte telefoon drogen (waterschade)

Het kan altijd gebeuren dat je per ongeluk je telefoon in het water laat vallen. Om ervoor te zorgen dat je geen nieuwe mobiel hoeft te kopen, is het belangrijk dat je hem snel droog maakt. Vaak is de schade dan te beperken. In het artikel hieronder staan tips om je mobiel te redden.

De mobiele telefoon

Moderne mobiele telefoons hebben de mogelijkheid om grote hoeveelheden informatie op te slaan, zoals contacten van familie vrienden en collega's, zakelijke contacten, spelletjes, smsjes, foto's en vele handige applicaties (rekenmachientje, klok, weer etc.). Het is daarom ook niet echt verrassend dat veel mensen in paniek raken als ze hun telefoon per ongeluk in het water laten vallen.

Naast het verlies van al deze informatie zijn moderne mobiele telefoons natuurlijk ook erg prijzig. Als je een abonnement hebt is het vaak nog erger: je kunt pas een nieuwe mobiel krijgen als je abonnement is afgelopen. Tot die tijd blijf je dus betalen terwijl je geen mobiel meer hebt.

Wat te doen als je telefoon nat is geworden?

  • Als je je telefoon in het water hebt laten vallen, haal hem er dan zo snel mogelijk uit. Hoe langer de telefoon onder water blijft, des te groter zal de schade zijn, het water krijgt namelijk de tijd om steeds verder door te dringen in de telefoon.
  • Als de telefoon nog aan stond, zet hem dan meteen uit. Doe je dit niet, dan kan het voorkomen dat de telefoon kortsluiting maakt, en dan doet hij helemaal niets meer.
  • Bepaal in wat voor soort water hij is gevallen. Was het zoet of zout water? Was het zout water, haal dan zo snel mogelijk de telefoon uit elkaar. Neem de simkaart, de batterij en, als het mogelijk is, het scherm eruit. Spoel de overgebleven metalen delen zo snel mogelijk af met water. Doe je dit niet, dan kunnen de metalen delen gaan roesten.
  • Leg een handdoek op een tafel, en plaats hierop al de onderdelen apart. De handdoek kan het water opzuigen (je kunt hier bijvoorbeeld ook goed absorberend keukenpapier voor gebruiken, zorg er wel voor dat je steeds nieuw, droog papier gebruikt). Dep de delen voorzichtig af.
  • Vul een schaaltje met rijst. Leg de onderdelen bovenop de rijst, en doe hier weer rijst overheen. Laat dit zo enkele uren staan. Rijst neemt erg goed vocht op, en het kan het vocht opnemen die je niet weg hebt kunnen krijgen met de handdoek.
  • Als het nodig is kun je dit proces herhalen, met een nieuwe schaal rijst. Laat het dan opnieuw een paar uur staan.
  • Haal hierna alle delen uit de rijst, en leg ze op een droog oppervlak. Op deze manier kan er lucht door de delen heen circuleren.
  • Zet de mobiel weer in elkaar.
  • Als het nodig is, laad de mobiel dan eerst op, en zet hem daarna weer aan.

Deze stappen helpen voor een groot deel van de telefoons. Als je snel actie onderneemt, is de kans groot dat de schade beperkt blijft, en op die manier kun je nog jarenlang plezier hebben van je telefoon.
© 2011 - 2017 Jaspervg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…
Help mijn mobiele telefoon is nat geworden, wat nu?Help mijn mobiele telefoon is nat geworden, wat nu?Een ongelukje is gauw gebeurd, zo ook met je mobiele telefoon. Vaak heb je hem in een borstzakje of broekzak en kan hij…
Simlock op mobiele telefoonsOp veel combinaties van mobiele telefoons en abonnementen of prepaid zit een simlock. Dit zorgt ervoor dat de klant ook…
Nomofobie, angst om je mobiele telefoon kwijt te rakenSinds de uitvinding van de mobiele telefonie heeft het gebruik ervan een grote vlucht genomen. Handig, want iedereen is…
Mobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalenMobiel bankieren en mobiel betalen is zeer eenvoudig en heeft vele voordelen. Mobiel betalen is de toekomst. Bijna ieder…

Reageer op het artikel "Een natte telefoon drogen (waterschade)"

Reacties

Suzanne, 15-04-2017 16:48 #2
Laten drogen in rijst maar krijg nu bij het opladen de melding temperatuur batterij te laag. Nog langer in rijst?

Wesley Velleman, 14-01-2013 13:21 #1
Werkt dit ook voor een archos 43 internet tablet? Ik heb hem namelijk in het toilet van de school laten vallen.

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 10-02-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 2
Schrijf mee!