InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Wat is een Smartphone?

Wat is een Smartphone?

Wat is een Smartphone? Een smartphone, letterlijk vertaald uit het Engels een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale telefoonfuncties ook nog mobiel internet ondersteunt. Via de internettoegang en een vrij grote display op de mobiele telefoon, kan men dus ook onderweg internetten.

Wat kan de smartphone behalve bellen?

Met behulp van zogenaamde Apps, kleine hulpprogramma's voor uw smartphone, kunt u ook een heleboel praktische zaken verrichten, zoals bijvoorbeeld uw smartphone als navigatiesysteem gebruiken. Een smartphone kan dus reuze handig zijn. In Nederland zijn er momenteel (september 2011) zo'n 3,5 miljoen bezitters van een smartphone.

Smartphone-aanbieders en besturingssystemen

De meest bekende smartphone is waarschijnlijk de iPhone van de firma Apple. Maar inmiddels zijn er talloze aanbieders van mobiele telefoons die een smartphone-variant aanbieden. In tegenstelling tot Apple, dat een eigen besturingssysteem voor de iPhone uitbracht, zijn de besturingssystemen bij andere leveranciers (zoals HTC, Nokia of Samsung) van Google of Windows. Met name het besturingssysteem voor mobiele apparaten van Google, genaamd Android, is ook erg populair.

Touchscreens

Bijzonder handig aan de smartphone is dat de schermen van die mobiele telefoons zogenaamde touchscreens zijn. Dat wil zeggen dat men direct met de vingers op het beeldscherm typt en ook op die manier kan navigeren. In tegenstelling tot het werken op een computer is er dus geen speciale muis of toetsenbord meer nodig.

Sommige smartphones bieden ook een combinatie van een klein toetsenbord om te typen en de touchscreen met een toetsenbord direct op het beeldscherm. Zo kan men zelf beslissen welke toetsenbord men wil gebruiken.

Wat zijn apps?

De programma's en praktische tools (hulpprogramma’s) voor smartphones worden apps genoemd (afkorting voor application = toepassing). Er zijn tegenwoordig ontelbaar veel apps en men kan dus met recht spreken van een “app-boom”. Er zijn apps met de meest uiteenlopende functies, zoals:
  • een fotobewerkingsprogramma;
  • een notitieboek;
  • een app voor Facebook of het beheer van een eigen blog;
  • een app om uw favoriete krant te lezen op uw smartphone.

De meeste applicaties kan men overigens gratis downloaden op de smartphone maar voor sommige moet er worden betaald.

Gebruik van de smartphone in het buitenland

Bij reizen in het buitenland dreigen er voor bezitters van een smartphone vaak hoge kosten voor mobiel internet (surfen) en telefoneren. Tarieven van 2 à 3 euro voor één MB zijn binnen de EU geen uitzondering, en daarbuiten kunnen die prijzen zelfs oplopen tot € 10,- per megabyte. Voor een goed begrip: uw favoriete song downloaden is al gauw 4 MB! Daarom doet men er goed aan om vóór vertrek aan de provider te vragen welke tarieven men op de vakantiebestemming kan verwachten. Zoniet, dan kan na terugkeer van vakantie een onaangename verrassing wachten in de vorm van een gepeperde telefoonnota.

Sinds 1 juli 2011 gelden er ook nieuwe EU-tarieven. Die tarieven gelden voor de communicatie met de mobiele telefoon in 27 EU-landen. Klanten met een abonnement betalen evenveel als gebruikers van prepaid kaarten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is een Smartphone?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 08-09-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!