InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Downloaden Apps voor Google Android vs. Apple iOS

Downloaden Apps voor Google Android vs. Apple iOS

Sinds de komst van de smartphone, en later de tablets, zijn apps onmisbaar. Handige, snel te laden applicaties die je kunt afspelen op je smartphone of tablet. Was daar eerst de iPhone en later de iPad van Apple waarvoor men apps ontwikkelde, tegenwoordig heeft elke gerespecteerd merk van hardware een smartphone en/of tablet op de markt . De strijd gaat niet alleen om de hardware, maar ook om het operating systeem en de beschikbare applicaties hiervoor: Apple iOS versus Google Android.

Apps

Apps zijn handige, snel te laden applicaties die je kunt afspelen op je smartphone of tablet. Je download de apps in zogeheten ‘markets’. Soms zijn ze gratis en soms moet je er een (klein) bedrag voor betalen. Apps zijn er veel soorten en maten: games, tools, informatie, (social) media, en vele, vele anderen.

Smartphones en apps

In eerste instantie was daar de Apple iPhone. Met deze telefoon kon je ook het internet op, dat was niet nieuw. Het ontwikkelen van lichte applicaties waarmee men bijvoorbeeld hoogtepunten uit informatie van websites kon weergeven, of kleine spellen kon spelen was nog relatief onbekend. Toen deze smartphones meer betaalbaar werden en er steeds meer andere merken telefoons op de markt kwamen, gingen bedrijven aan de slag met het creeren van een eigen app.

Toen ook Google opstoomde met haar operating systeem Android, en daarmee het mogelijk maakte voor andere merken dan Apple om een gebruiksvriendelijke, betaalbare smartphone op de markt te brengen, kwam deze ontwikkeling van apps echt op gang.

Tablets en apps

Toen Apple ook de iPad introduceerde, moest men ook voor dit apparaat natuurlijk apps gaan ontwikkelen. De consument was inmiddels gewend geraakt aan het werken met smartphones en apps. De iPad verdrukte eigenlijk de relatief grotere laptop en voorziet in dezelfde behoefte als die laptop: een mobiel werkstation. Vooral zij die de laptop eigenlijk alleen nodig hadden voor het browsen op internet, het lezen en schrijven van e-mails en meer kleinere activiteiten, zagen de voordelen van een tablet direct. Hij start snel op, is eigenlijk direct gebruiksklaar, klein van formaat en licht van gewicht, en natuurlijk het bedieningsgemak. Alle andere merken hebben inmiddels ook een tablet op de markt, en ook hier ziet men de samenwerking met Google. Veel tegenhangers van de Apple iPad werken op het operating systeem Google Android.

Google Android en Apple iOS

Apple is lang de koploper geweest als het gaat om gedownloade apps (iOS applicaties voor iPhone en iPad). In het 3e kwartaal van 2011 heeft Google de koppositie van Apple overgenomen: er worden vanaf dat moment meer apps gedownload voor Android-toestellen. Android genereerde 44% van de downloads en iOS 33%. Er zijn in tegenstelling tot de aantallen gedownloade apps, wel nog steeds meer applicaties in de Apple App Store dan in de Android Market.

Redenen voor de sterke opkomst van Google Android en apps voor dit platform zijn zeker te noemen: Ten eerste worden er steeds meer telefoons met het besturingssysteem van Google verkocht. De Apple iPhone is al geruime tijd op de markt en een opvolger van de iPhone4 laat nog op zich wachten. In oktober 2011 is de Apple iPhone4S geïntroduceerd, maar dit leidt niet tot een spectaculaire groei in gebruikers. Andere merken, met het Google Android platform, komen wel steeds met nieuwe toestellen en deze vliegen over de toonbank. De verkoopcijfers van zowel Apple als ook de andere merken bevestigen deze waarneming.

Daarnaast is Google Android een open platform. De toelatingsprocedure om een ontwikkelde app toe te laten is minder streng dan bij Apple. Er worden dus steeds meer applicaties door derden ontwikkeld en deze zorgen voor een explosieve groei. Naar verwachting zullen er overigens in 2011 29 miljard applicaties gedownload worden tegen 9 miljard in 2010.

Downloaden van apps

Uit onderzoek van Google blijkt dat Nederland mondiaal op de 9e plaats staat als het gaat om het downloaden van applicaties uit de applicatiewinkel Android Market. Let wel, hierbij zijn dus niet de downloads uit de Apple App Store meegenomen.
  1. Zuid-Korea
  2. Hong Kong
  3. Taiwan
  4. Verenigde Staten
  5. Singapore
  6. Zweden
  7. Israel
  8. Denemarken
  9. Nederland
  10. Noorwegen

Categorieën

Het is vanzelfsprekend ook leuk om te bekijken wát er dan wordt gedownload. Google heeft een lijst samengesteld met de meest populaire categorieën wat betreft applicaties in Andriod Market. Daaruit blijkt dat Games toch het meest gewild is met meer dan een kwart van alle downloads. Van de categorie Games heeft men ook weer subcategorieën gemaakt. Deze geven een nog meer gedetailleerd beeld van de behoefte van de consument.

Verdeling over categoriëen gedownloade apps in Google Android Market

Verdeling over categoriëen gedownloade spellen in Google Android Market
Apple heeft uiteraard ook een onderzoek laten verrichten: wat zijn de meest populaire apps die worden gedownload uit de Apple App Store (en iTunes) medio eind 2011? Van de gratis te downloaden apps staat het bekende spelletje Wordfeud bovenaan. Daarna komen Facebook en Viber en Skype. Andere populaire, maar net niet populair genoeg om in de prijzen te vallen zijn: Buienradar, Twitter, Emoji emoticons, Appie (van Albert Heijn), NU.nl en het spel Angry Birds. Bij de betaalde apps wordt de top 10 gedomineerd door spelletjes: WhatsApp, Angry Birds, Angry Birds Season, Angry Birds Rio, Cut the Rope, Tiny Wings, Fruit Ninja, Week Calendar, Doodle Jump en Sleep Cycle Alarm Clock.

In de lijst van apps die het meeste geld hebben opgebracht vormen de navigatieleveranciers TomTom en Navigon de gehele top 4. Dit komt omdat de apps relatief duur zijn, meerdere tientjes, omdat het volledige navigatiesoftware bevat. Men heeft ook naar de muziek gekeken: hier isAdele met 3 noteringen in de top10, waaronder de nummer 1 positie, de meest populaire artiest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Apple meest waardevolle merkApple is bekend van onder andere de IPhone, de IPad en de IPod. Het merk Apple is wereldwijd bekend en Apple heeft een r…
Applicaties voor de smartphoneApplicaties voor de smartphoneIn Nederland heeft een op de drie mensen een smartphone (2012), een handige mobiele telefoon met vele mogelijkheden tot…
Android Pay – contactloos betalen van GoogleAndroid Pay – contactloos betalen van GoogleGoogle brengt Android Pay op de markt, een contactloos betaalsysteem waardoor je met je smartphone kunt afrekenen. Andro…
Gratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenGratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenHier kun je de beste Adroid apps van 2012 vinden. Zowel gratis Android apps als betaalde apps voor de tablet en de smart…
Tablet-pc's: iPad, Android of Windows?Tablet-pc's: iPad, Android of Windows?Tablet-pc's vinden, ongeacht of het een iPad, Android- of Windows-tablet betreft, steeds meer ingang. Dit overzicht wil…
Bronnen en referenties
  • Nu.nl
  • Telegraaf.nl
  • Tweakers.net

Reageer op het artikel "Downloaden Apps voor Google Android vs. Apple iOS"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 09-12-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!