InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Wat is Telecommunicatie?

Wat is Telecommunicatie?

Onze maatschappij draait tegenwoordig volledig op telecommunicatie. Telefonie, internet, televisie en GSM's zijn haast onmisbaar. Natuurlijk schuilt er achter zulke technologie heel wat geschiedenis. Terwijl Belgacom en Telenet nog wat verder concuren met hun nieuwe telecom dienst, digitale televisie, zullen we hier even wat geschiedenis bekijken. Deze technologie gaat heel ver terug in de tijd. In de prehistorie gebruikte men al vuur en rooksignalen om berichten door te sturen. Later kwam er de Heliograaf (werd al in de oudheid gebruikt!), de Semafoor (1684), de optisch-mechanische telegrafie (1793), enzovoort. De moderne vormen daarentegen zijn (zoals opgesomt in de inleiding): (mobiele) Telefoon, Internet, Televisie en Radio. Voor een goede overdracht van de verstuurde signalen moet er beschikt worden over een coax-kabel, glasvezel of de lucht. Door de kabels te koppelen aan randapparaten, zoals telefooncentrales of IP-routers, ontstaan er grote communicatienetwerken waarop grote aantal gebruikers kunnen worden aangesloten. Hieronder zullen we de vier moderne manieren van telecommunicatie bespreken.

Belangrijke personen

Deze personen hebben allemaal één voor één iets bijgebracht aan de ontwikkeling van de telecommunicatie:
  • Edwin Armstrong, uitvinder van de FM-modulatie.
  • Claude Chappe
  • Richard Hamming, uitvinder foutencorrigerende code.
  • Guglielmo Marconi, uitvinder radiotelegrafie.
  • Harry Nyquist
  • Claude Shannon, grondlegger informatietheorie.

Telefonie

Een telefoon, of beter een telefoontoestel wordt gebruikt om te kunnen spreken met een andere bezitter van een telefoontoestel, mits beide aan het netwerk zijn aangesloten. Het maakt het mogelijk om te kunnen spreken met iemand die buiten hoorbereik staat. Het woord telefoon is afgeleid van het Griekse, τηλε (tèle, ver) en φωνη (phónè, geluid).

Geschiedenis

Het eerste duidelijke voorstel van telefonie is gedaan in 1854 door Charles Bourseul. 20 jaar later dient Alexander Graham Bell een patent aan voor de uitvinding van de telefonie. Het patent was echter gebaseerd op de papieren van Antonio Meucci die hij al een tijdje was kwijtgeraakt. Bell deed dus aan fraude. Later werd de telefoon elektrisch versterkt in plaats van akoestisch waardoor men beter te verstaan was. Door een beter kabel werdt de reikwijdte beter.

De werking

In een telefoon wordt het geluid (luchttrillingen gecreërt door je stembanden) omgezet in elektrische stroom zodat deze gemakkelijk over een kabel te verzenden is. Het signaal wordt over de kabels naar een telefooncentrale gestuurd waarna het van daaruit naar het gebelde toestel wordt gestuurd. De telefoon van de gebelde zal afgaan en wanneer hij deze opneemt zal er in de centrale een verbinding tussen de twee worden gelegd zodat ze met elkaar kunnen praten. De verbinding wordt verbroken door één van beide telefoons terug op de haak te leggen.

Televisie

Televisie is het telecommunicatiesysteem waarmee bewegende beelden worden verstuurd. Het toestel waarmee deze beelden worden bekeken wordt meestal televisietoestel of tv genoemd. Er zijn tegenwoordig verschillende manieren om televisie te ontvangen: via de kabel (analoog), via de kabel (digitaal), via ether (diginetl), via schotelantenne (sateliet) en via breedband-internet (kabel of ADSL).

Radio

Radio is draadloze telefonie en telegrafie. Maar het begrip radio is ruimer dan dat alleen! Het is een techniek om met radiogolven signalen door de lucht te sturen van zender naar ontvanger.

Werking

Een belangrijk onderdeel van de radio is de oscillator. Deze genereert het radiofrequente signaal dat als draaggolf dienst doet en na modulatie door een antenne uitgestraald kan worden. Om geluid door de lucht te kunnen sturen moet het geluid via een microfoon eerst omgezet worden in een elektrisch signaal waarmee het opgewekte oscillatorsignaal veranderd wordt. De meest bekende vormen zijn AM (amplitudemodulatie) en FM (frequentiemodulatie). Aan de andere kant bij de ontvanger wordt het signaal via de antenne opgevangen en doorgestuurd naar de ontvanger. Eerst waren het kristalontvangers die het geluid via een hoofdtelefoon hoorbaar maakten maar na de uitvinding van de electronenbuis werden de ontvangers beter en werd het geluid door luidsprekers weergegeven.

Internet

Internet is eigenlijk een immens groot netwerk van computers die aan elkaar hangen via kabels. Om internet goed te laten werken zijn er protocollen nodig. Een bijna universeel gebruikt protocol is het Internet Protocol (IP). Computers in verschillende netwerken kunnen door dat protocol met elkaar communiceren. Internet kan niet alleen over kabels gestuurd worden maar ook door de lucht, via satelieten of draadloze zenders en ontvangers (bv.: hotspots, draadloze routers, ...). Heel wat dingen in onze maatschappij zouden zonder internet gewoon hopeloos 'crashen' er zou ongeloofelijk veel fout lopen. Internet heeft een toekomst die waarschijnlijk nog heel lang gaat duren.
© 2006 - 2017 Duckness, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is Telecommunicatie?"

Infoteur: Duckness
Gepubliceerd: 13-12-2006
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!